Tuesday, March 24, 2009

SPR, JANGAN LAKUKAN TUGASAN UMNO!


Akhbar Utusan semalam telah mendedahkan kenyataan yang mengaibkan, bahkan membuka pekung di dada sendiri oleh SPR. Tajuk berita tersebut ialah “SPR kesal pembangkang ghairah berkempen sebelum penamaan calon”. Kenyataan tersebut dibuat oleh Pengerusi SPR sendiri, Tan Sri Abd Aziz Mohd Yusof, yang mengatakan bahawa tindakan pembangkan memasang bendera dan mengedar risalah sebelum penamaan calon dianggap haram.

Beliau berkata ……

“sebarang bentuk kempen seperti penyebaran risalah serta kain rentang yang mempunyai kata-kata menghina dan menghasut sepatutnya tidak boleh dilakukan sebelum penamaan calon pada 29 Mac ini”.

''Gantung bendera pun sebenarnya tidak boleh lagi, kalau sudah penamaan calon barulah boleh berkempen. Pada masa itu kempenlah sepuas-puasnya sehingga tengah malam 6 April ini”.

''Bagi saya Majlis Perbandaran Taiping (MPT) kena ambil tindakan kerana perbuatan menggantung poster dan bendera mesti mendapat kebenaran terlebih dahulu, jadi kalau sudah ada yang pasang bendera atau poster maknanya ia dipasang secara haram,"

Pada pandangan saya, mengapakah beliau kesal dengan PR yang memasang bendera, sedangkan BN juga sudah melakukan perkara yang sama? Sekiranya haram, sudah pasti bendera-bendera BN itu juga diharamkan. Tetapi, langsung tidak dinyatakan di dalam kenyataannya. Jelas menunjukkan SPR mengeluarkan kenyataan yang memalukan. Hanya menyalahkan sebelah pihak sahaja.

Selain itu, sekiranya pemasangan bendera sebelum penamaan calon adalah diharamkan, kenapakah Malaysia yang sudah puluhan kali berpilihanraya, tidak pernah pula diharamkan? Baru sekarang diharamkan? Aziz juga tidak mengambil sebarang tindakan, hanya menyatakannya sebagai haram, kemudian duduk dan tengok sahaja.

Saya agak lucu dengan kenyataannya yang pertama sekali di dalam artikel ini. Penyebaran risalah dan kain rentang yang mempunyai kata-kata MENGHINA, boleh dilakukan, tetapi mestilah selepas penamaan calon. Haprak punya SPR!, mereka pula mengesyorkan supaya menyebarkan kata-kata hina selepas penamaan calon.

Tidak mengapalah, mungkin Aziz tersilap cakap. Mungkin beliau bermaksud lain. Tetapi apa yang menjadi persoalannya di sini ialah, kenapakah kempen tidak boleh dilakukan sebelum penamaan calon, sedangkan sebelum ini tidak pernah disebut.

Selain itu, turut diberitakan, bahawa Ketua UMNO bahagian Bukit Gantang meminta pembangkang berhenti daripada menghasut rakyat supaya membenci Mufti dan Sultan. Kenapalah Ketua UMNO ini berotak budak? Hanya menuduh tanpa bukti, sedap mulutnya menyebarkan fitnah! Kenapa Ketua UMNO ini tidak melaporkan ke pihak polis? Buktikan siapakah yang menyebar fitnah membenci Mufti dan Sultan.

Ketua UMNO Bukit Gantang ini sudah habis modal, lalu menebar fitnah mengatakan PR menghasut supaya membenci Sultan dan Mufti. Kalau begitu, saya pun ingin mengatakan kepadanya, mungkin juga UMNO yang berbuat demikian, lalu dituduh PR yang melakukannya. Kalau mereka meminta kepada saya bukti, saya hendak Ketua UMNO haprak tadi mengemukakan bukti terlebih dahulu untuk menduduh PR berbuat demikian!

Salam Perjuangan,

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment