Friday, May 1, 2009

KERJA-KERJA BODOH DALAM UMNO

Sebelum ini kita selalu mendengar tentang artikel Us Nik Abduh yang begitu menarik dan menyentak semua pihak daripada terlena. Artikel beliau yang panas itu berjaya membuatkan ramai pembaca tersedar hakikat perjuangan PAS yang bersifat tulen ini. Tetapi, hari ini, saya cuba menulis artikel yang hampir sama tajuknya dengan beliau tetapi isinya berlainan, iaitu Kerja-kerja Bodoh Dalam UMNO.

Hakikatnya, untuk menulis artikel yang bertajuk seperti ini memerlukan berjilid-jilid buku, kerana hampir 98% peratus kerja-kerja UMNO adalah bersifat bodoh. Peratus ini hanyalah ukuran saya, dan saya yakin masing-masing mampu untuk meletak peratusan yang berbeza dengan saya. Tidak mengapalah.
.

Kerja-kerja Bodoh dalam UMNO terlalu banyak. Mungkin sedikit yang mampu saya tulis dalam artikel ringkas ini beberapa sahaja. Antaranya ialah perjuangan mereka sendiri. Ya, Perjuangan UMNO adalah salah satu kerja-kerja bodoh dalam UMNO. Mereka berjuang atas dasar yang tidak jelas. Kadangkala mereka berkata cuba memperjuangkan hak rakyat, tetapi apa yang dilihat, mereka memperjuangkan periuk nasi sendiri!

Mereka juga berkata bahawa mereka pejuang kebangsaan, tetapi mereka membakul sampahkan Bahasa Melayu. Hisham tunjuk keris kononnya seorang pendekar, tetapi dia menggunakan keris tersebut membunuh anak-anak Melayu. UMNO juga berlogokan keris pada bendera mereka, tetapi dengan keris itulah mereka mencabar kedudukan raja dan sultan. Entah apakah yang dimaksudkan dengan perjuangan mereka.

Inilah antara kerja-kerja bodoh dalam UMNO. Iaitu memperjuangkan sesuatu yang bodoh, maka kerja-kerja perjuangan tersebut dilabelkan sebagai kerja-kerja bodoh dalam UMNO. Selain itu, wanita UMNO terutamanya Shahrizat pernah berkata bahawa wanita UMNO berfungsi sebagai pelindung kaum wanita, menjaga hak wanita, dan sebagainya.

Tetapi malangnya, beliau sendiri yang mengesyorkan “One Husband One Wife”. Beliau telah mengharamkan poligami yang dihalalkan oleh Allah.

Wahai orang yang beriman, janganlah kamu mengharamkan sesuatu yang baik, yang dihalalkan oleh Allah kepada kamu (Surah al Maidah : 87)

Beliau telah melakukan kerja-kerja bodoh dalam UMNO dengan jelas. Memang jelas ia bertentangan dengan al Quran. Tudung pun pakai tak cukup kain, hendak berlagak sebagai ulama’? Rafidah pernah menegur Tok Guru Nik Aziz tentang isu “binatang”, tetapi dia sendiri tidak bertudung! Inilah kerja-kerja bodoh dalam UMNO.

Najib pula sama sahaja. Beliau cuba berusaha menjadi seorang yang rendah diri dengan berjalan-jalan di pasar dan jalanraya. Tetapi dia jugalah yang membiarkan namanya tercemar di media antarabangsa. Beliau hanya membisu seribu bahasa, kononnya “kerja” membisu itu adalah tindakan orang pandai, tetapi itulah kerja-kerja bodoh dalam UMNO yang dilakukannya. Maka ukurlah sendiri dengan pemikiran anda. Anda juga akan melakukan kerja-kerja bodoh sekiranya anda berjuang dalam UMNO. Bahkan anda dipaksa untuk melakukannya. Berbeza dengan PAS yang berusaha menyingkirkan kerja-kerja bodoh tersebut daripada PAS.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

3 comments:

  1. Salam sdr.

    Sebenarnya kita sendiri pun banyak membuat kerja bodoh. Tetapi % kebodohan kita kian menurun apa kita mengambil iktibar dari kebodohan lalu.

    ReplyDelete
  2. salam..

    sekadar tersenyum dan tertawa dalam hati...

    ReplyDelete
  3. Berbeza dengan PAS yang berusaha menyingkirkan kerja-kerja bodoh tersebut daripada PAS.????
    Yelah tu, kalau PAS tak ada buat kerja-kerja bodoh dah lama Allah Taala izinkan PAS memerintah Malaysia.

    ReplyDelete