Wednesday, June 17, 2009

KEBEBASAN, ADAKAH DITUNTUT ATAU DILARANG?

Di dalam memperjuangkan satu bentuk kebebasan, perlulah difahami bahawa di sana terdapat etika-etika yang digariskan oleh Allah SWT. Kita sememangnya tidak wajar menuntut kebebasan bersuara sehingga mencetuskan fitnah. Kalau dahulu, kita sibuk-sibuk memperjuangkan hak kebebasan bersuara ini, tetapi akhirnya, ia telah disalahgunakan oleh kita sendiri. Maka, kita sepatutnya memahami, dimanakah yang dikatakan kebebasan bersuara, dan dimanakah yang dikatakan sebagai fitnah.

Kebebasan bersuara, boleh dibahagikan kepada dua. Pertama, kebebasan yang dituntut, dan kedua kebebasan yang dilarang. Sama juga seperti perniagaan. Di sana terdapat perniagaan yang dituntut dan perniagaan yang diharamkan. Begitu juga kebebasan makan. Terdapat kebebasan makan yang dituntut, dan kebebasan makan yang dilarang.

Kebebasan makan yang dituntut ialah bebas makan apa sahaja asalkan halal. Kita tidak pernah dipaksa untuk makan sesuatu yang kita tidak suka, melainkan makan ubat yang dipaksa oleh doktor, atau dipaksa makan apabila boleh membawa maut sekiranya tidak makan. Kebebasan makan yang dilarang pula ialah bebas makan apa sahaja, sehinggakan memakan buah rambutan di kebun orang, memakan makanan haram, dan sebagainya.

Maka, kita sepatutnya memperjuangkan kebebasan yang dituntut, dan kita menolak kebebasan yang dilarang. Perjuangan menuntut kebebasan yang dituntut seperti seorang yang berjuang untuk makan makanan yang dimilikinya. Tetapi kebebasan ini telah dilenyapkan oleh Kapitalis yang menafikan pemilikan individu. “Sayur yang aku tanam sendiri pun belum tentu aku punya” Ini adalah fahaman Kapitalis.

Maka, kita seharusnya memperjuangkan kebebasan makan, yang dinafikan oleh Kapitalis. Tetapi ia berbeza dengan kebebasan yang dilarang. Kita juga dilarang memperjuangkan kebebasan yang dilarang ini. Contohnya memperjuangkan kebebasan orang Islam untuk makan daging khinzir, atau meminum arak. Maka, perjuangan menuntut kebebasan ini adalah haram dan sepatutnya dihapuskan.

Maka, sama sahaja dengan kebebasan bersuara. Kita dituntut memperjuangkan kebebasan bersuara yang dituntut, dan kita dilarang memperjuangkan kebebasan bersuara yang dilarang. Kebebasan bersuara yang dituntut. Contohnya kita memperjuangkan kebebasan bersuara menuntut keadilan, dan kita dilarang memperjuangkan kebebasan menabur fitnah, mereka cerita dan sebagainya.

Maka, kedua-dua perbezaan ini seharusnya jelas dan difahami dengan baik. Nak tidur pun, bukan senang-senang kita boleh tidur. Kita tidak dibenarkan tidur di kawasan laluan orang ramai seperti di tengah jalan raya, di rumah orang lain tanpa kebenaran dan sebagainya. Tetapi kita bebas tidur di mana sahaja, “yang dibenarkan”.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

1 comment:

  1. "Maka, kita sepatutnya memperjuangkan kebebasan yang dituntut, dan kita menolak kebebasan yang dilarang. Perjuangan menuntut kebebasan yang dituntut seperti seorang yang berjuang untuk makan makanan yang dimilikinya. Tetapi kebebasan ini telah dilenyapkan oleh Kapitalis yang menafikan pemilikan individu. “Sayur yang aku tanam sendiri pun belum tentu aku punya” Ini adalah fahaman Kapitalis".

    Maaf. Tulisan ini lawak. Ni la masalah nak kata orang baca buku, tapi sendiri bila tak baca jadi macam ni la.

    ReplyDelete