Sunday, May 31, 2009

KE HADAPAN MUFTI YANG AKU SAYANGI….


Pernah saya tuliskan sebuah artikel khas untuk muftiku yang disayangi sebelum ini sebagai tanda memberi nasihat. Walaupun saya ini bukanlah orang yang lebih hebat daripada anda, tetapi saya yakin nasihat itu berguna untuk anda. Walaupun anda tidak membuka blog ini sekalipun, sekurang-kurangnya saya telah berusaha memberi nasihat, daripada diam membatu sahaja.

Sepertimana yang telah saya sebutkan sebelum ini, saya mengakui ilmunya, tetapi kurang bersetuju dengan tindakannya. Kadangkala, tindak tanduk seseorang itu dipengaruhi beberapa unsur, seperti marah, taksub, keinginan dan sebagainya. Saya tidaklah menduduh beliau mempunyai ketiga-tiga unsur ini, sebaliknya saya cuma mengatakan bahawa tindak tanduk seseorang itu kadangkala dipengaruhi unsur-unsur luar.

Kadangkala, tindakan Zambry membuat rayuan tempoh hari, “mungkin” disebabkan unsur keinginan untuk mendapatkan kuasa. Ini kerana, sekiranya beliau sudah tidak berminat (tidak ingin) untuk menjadi MB, masakan beliau masih membuat rayuan. Sekiranya anda mengatakan Nizar juga begitu, itu adalah tanggapan yang tersilap, kerana tindakan Nizar untuk mendapatkan kuasa, kerana itu adalah haknya yang sah sebelum ini. Ia adalah keinginan untuk menegakkan kebenaran. Bukankah bagus sekiranya begini.

Begitu juga kepada mufti yang aku sayangi ini. Beberapa tindakan beliau yang pelik sejak kebelakangan ini mungkin didorong oleh beberapa unsur. “Mungkin” beliau mempunyai unsur “tidak suka” kepada Ustaz Ahmad Awang, atau mungkin “regik” dengan kaum Cina, atau sebagainya, yang saya sendiri tidak mengetahui. Cuma, saya yakin beliau didorong oleh sesuatu.

Tentang fatwa berkenaan mogok lapar tempoh hari, apa yang saya nampak beliau begitu tergesa-gesa dalam menghukum PAS melakukan mogok lapar, sedangkan hakikatnya adalah puasa sunat. Maka, tindakan beliau yang tergesa-gesa ini mengundang pelbagai spesifikasi buruk orang terhadapnya. Maka, saya harap beliau tidak lagi tergesa-gesa lagi sepertimana yang terjadi.

Sepertimana yang saya sebut, saya tidak menafikan ilmunya, dan saya menghormati ilmunya, tetapi kadangkala kita rasa “berbulu” dengan beberapa tindakannya. Mungkin kita boleh katakan, beliau mempunyai maslahah tertentu untuk berkata demikian, namun, maslahah bertujuan menolak mafsadah, bukannya maslahah bertujuan mengundang mafsadah yang lebih banyak dan lebih teruk.

Saya yakin, sekiranya beliau mengkaji dengan teliti terlebih dahulu, masakan beliau boleh menghukumkan mogok lapar kepada mereka yang berpuasa sunat. Zambry juga menyuruh orang-orangnya berpuasa sunat, tetapi tiada siapa yang menuduhnya melakukan mogok lapar. Tidak mengapalah, perkara yang sudah berlalu, tetapi hakikatnya ia perlu dijadikan pengajaran supaya tidak diulangi tindakan tersebut.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

2 comments:

  1. Salam sdr.

    Bila nafsu menguasai akal, maka syetan akan menrobos ke kalbu. dengan itu kata-kata dan fatwanya akan kelabu dan kelam.

    Abdullah bin Ubai lagi rapat dengan Rasulallah tetapi tetap munafiq

    ReplyDelete
  2. Fatwa darimana yang kamu suka?

    ReplyDelete