Friday, June 19, 2009

JOM KITA SALAHKAN MEDIA…!! (Siri 2)

Cuba anda bezakan di antara berchating, dan bertemu sendiri bercakap dengan seseorang? Sudah pasti terdapat perbezaan. Bahkan, ia juga berbeza dengan kita meninggalkan pesanan kepada seseorang. Contoh, A memberitahu B supaya menyampaikan hajatnya kepada C. Hajat tersebut ialah meminta supaya berbincang sebelum keputusan dibuat.

Lalu B pun pergi mendapatkan C, dan memberitahu bahawa A sudah membuat keputusan supaya ditangguhkan sehingga perbincangan dibuat.. Pelik bukan? Adakah sama seperti pesanan yang disampaikan oleh A? Ia berbeza sekiranya A sendiri bersemuka dengan C, dan menyatakan perkara sebenar. Walaupun apa yang disampaikan itu hampir sama, tetapi hakikatnya ia jelas berbeza.

Demikianlah situasi dalam PAS hari ini. Media adalah orang tengah dalam memporak perandakan PAS. Kadangkala mereka tidak sengaja berbuat demikian. Tetapi, kebanyakan mereka sengaja untuk memecahbelahkan kedua-dua pihak. Ia jelas terbukti apabila perantaraan antara kedua-dua puak ini adalah media.

Ya, media adalah pihak ketiga. Siapakah lagi yang berada di pihak ketiga kalau bukan media.. Contoh situasi yang terjadi, apabila media bertanya kepada Us Nasaruddin dengan beberapa pandangannya, terus sahaja pergi memberitahu Tok Guru Nik Aziz. Lalu, meminta pandangan Tok Guru pula tentang apa yang dikatakan oleh Us Nasaruddin seminit tadi…

Inilah media.. Kadang-kadang bermanfaat, tetapi kebanyakannya bahaya. Media sememangnya dilatih untuk bertindak pantas, tetapi kadangkala pantas itu membawa padah. Orang yang pantas bekerja, kadangkala disukai oleh ketua. Tetapi orang yang “pantas” makan, dibenci oleh Allah! Maka, kepantasan media dalam masalah ini, adalah kepantasan yang dibenci oleh Allah.

Bayangkanlah, Us Nasaruddin baru sahaja seminit mengeluarkan pandangan dan jawapan. Bahkan yang tanya itu adalah media. Lalu, kalam Us Nasaruddin itu, disampaikan pula kepada Tok Guru, lalu ditanya pula kepada Tok Guru tentang ulasannya terhadap kalam Us Nasaruddin. Tok Guru akan mengulas tentang apa yang ditanya.

Maka, inilah peluang media untuk menjatuhkan kedua-dua pihak. Marilah kita kecohkan satu dunia bahawa media adalah pihak ketiga yang menjadi punca kepada perpecahan yang ada hari ini. Tetapi, bukan semua. Mungkin ada segelintir media yang benar-benar bersih. Tetapi berapa keratkah yang ada dibandingkan dengan jutaan media yang lain?

Oleh itu, jawapan dalam masalah perpecahan hari ini adalah disebabkan media. Ia sudah jadi alat menyebarkan fitnah, walaupun secara tidak sengaja atau tidak disedari. Namun, ia tetap salah. Kalau anda boleh dapatkan pihak ketiga selain media, silakan… Kita boleh berkongsi sama. Tetapi, yang kelihatan hari ini ialah media… yang lain tak tahu..

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment