Wednesday, June 17, 2009

KEBEBASAN BERSUARA SAMA SAHAJA DENGAN KEBEBASAN BUANG AIR BESAR MERATA


Beberapa golongan yang mendakwa kebebasan bersuara, sepatutnya menyedari bahawa mereka juga menyeru kepada kebebasan buang air besar merata. Islam tidak melarang umatnya daripada bebas bersuara, tetapi hendaklah beretika. Sama juga dengan orang yang buang air besar, dia bebas buang air besar di mana-mana, tetapi asalkan tidak menyusahkan orang, dan mengganggu kesegaran udara persekitaran.

Setiap orang tidak mungkin boleh mendakwa bahawa aku bebas buang air besar di mana-mana, kerana aku punya najis, jadi sukahati aku lah. Maka, begitu juga dengan suara. Setiap orang mempunyai suara, dan adakah dia bebas bersuara sesuka hati? Adakah dia juga bebas membuang najis merata sesuka hatinya? Sudah pasti tidak. Namun, inilah yang diperjuangkan oleh sebilangan orang.

Islam memberi kebebasan bersuara, kebebasan beragama dan sebagainya. Tetapi ia mempunyai etika-etika tertentu. Manusia bebas beragama, tetapi diharamkan murtad. Manusia bebas bersuara, tetapi diharamkan menyebar fitnah, atau membuat spekulasi haram. Tambahan pula, fahaman Faminisme yang menyuntik supaya perempuan diberi kebebasan.

Kebebasan bersuara hari ini, bukanlah satu bentuk kebebasan yang total. Manusia yang dipenjara, tidak bermakna dia dipenjara secara total. Begitu juga mereka yang bebas, mereka juga bukan bebas secara total. Sebaliknya mereka yang dipenjara itu, sama sahaja dengan mereka yang sedang bebas.

Apabila dipenjara, nak buat jahat pun payah. Kita lebih dekat dengan Allah. Berbanding apabila kita bebas. Kita semakin lupakan Allah kerana begitu ramai pendamping kiri dan kanan. Apabila dipenjara, pendamping kita hanya Allah, dan kita sendiri menyedari demikian.

Begitu juga orang yang mendakwa bahawa dia bebas bersuara, bebas mengkritik, bebas memberi pandangan dan pelbagai lagi kebebasan. Sekiranya kita berkata sedemikian, seolah-olah kita memberikan peluang kepadanya untuk melampau. Hendak bersuara, mengkritik dan sebagainya tiada masalah, asalkan jangan melampau, sudahlah…

Begitu juga orang yang ingin membuang air besar. Hendak buang, buanglah, asalkan jangan melampau, sudahlah. Antara bentuk pelampauan dalam membuang air besar ialah, membuang merata-rata. Ia akan mengganggu ketenteraman orang lain. Walaupun sekiranya seseorang itu tidak membasuh najisnya. Adakah dia boleh berhujah, “ini aku punya, suka hati akulah hendak basuh atau tidak..”

Layakkah dia berkata demikian, sedangkan dia menyusahkan orang lain? Begitu juga dengan orang ingin bersuara. Bolehkah dia berhujah, “ini suara aku, ini blog aku, suka hati akulah nak kritik siapa…” Ya, anda boleh kritik sesuka hati dengan blog anda. Tetapi dengan syarat, jangan libatkan orang lain, dan jangan timbul fitnah! Kritiklah diri sendiri atau sebagainya.

Hendak mengemukakan pandangan, silakan. Tetapi kadangkala, katanya sahaja ingin mengemukakan pandangan, tetapi hakikatnya mengkritik, dan menabur fitnah. Dia kata dia hanya mengemukakan pandangan, tetapi hakikatnya menabur fitnah. Kemukakanlah pandangan selagi mana ia tidak bercanggah dengan syara’. Akhir sekali, janganlah buang air besar merata-rata dengan menggunakan suara anda yang dikatakan mempunyai kebebasan…

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment