Sunday, May 31, 2009

PEDULIKAN KEMUNCUP-KEMUNCUP PERJUANGAN

Istilah “kemuncup” ini telah diciplak oleh saya daripada dua Tok Guru. Pernah saya terlihat sebuah buku karangan Tok Guru Nik Aziz tentang kemuncup ini. Begitu juga Tok Guru Haji Hadi yang pernah menyebut tentang realiti kemuncup ini. Hakikatnya artikel ini khas saya tulis untuk pejuang-pejuang PAS, dan umumnya Pakatan Rakyat. Kepada yang bukan tergolong dalam golongan ini, saya syorkan tidak perlu baca.

Yang dimaksudkan dengan kemuncup-kemuncup perjuangan ini ialah sampingan-sampingan yang mengganggu perjuangan. Ibarat seorang yang sedang berjalan untuk ke medan pertempuran, mereka tidak akan terpengaruh dengan kewujudan kemuncup-kemuncup yang melekat pada pakaiannya. Ini kerana, sekiranya mereka sibuk dengan kemuncup ini, perjuangan mereka akan terkandas.

Begitu juga kita hari ini. Kadangkala kemuncup ini terlalu besar, tajam dan menggatalkan. Namun, sedikit pun tidak dapat memberi luka kepada kita. Pedulikan ia. Sekiranya kita sibuk melayan kemuncup-kemuncup ini, kita akan terkandas daripada perjuangan seperti seorang askar yang ditawan disebabkan sibuk mencabut kemuncup di seluarnya. Maka, pedulikan kemuncup-kemuncup ini.

Kadangkala kita merasa rimas dengan kewujudannya, tetapi hakikatnya tiada erti “rimas” dalam perjuangan. Rimas yang sebenar ialah benci kepada kejahatan dan kezaliman. Mungkin boleh dijelaskan tentang beberapa jenis kemuncup ini, antaranya ialah penghinaan, kritikan dan tuduhan orang terhadap kita. Pedulikan ia.

Kadangkala ia berbentuk ancaman, seperti ancaman disekat sumber kewangan, ancaman keselamatan dan sebagainya. Pedulikan ia. Nabi SAW sudah berpesan :
.

Dan hendaklah engkau tahu, bahawa sekiranya manusia bersatu untuk memberi manfaat kepada kamu, tidak mungkin mereka dapat memberi manfaat tersebut, melainkan ia telah ditetapkan oleh Allah bagi kamu. Sekiranya mereka bersatu untuk mengancam kamu, tidak dapat mereka mengancam kamu melainkan ia telah ditetapkan oleh Allah… (Riwayat at Tirmizi, Imam Ahmad dan lain-lain)

Kadangkala, jenis kemuncup ini berbentuk godaan, seperti rasuah dengan berates ribu ringgit, diberi rumah dan sebagainya. Pedulikan ia kerana ia akan menyebabkan anda terkandas di atas jalan perjuangan. Lihatlah kemuncup-kemuncup yang melekat pada pakaian Baginda SAW, sedikit habuk pun tidak memberi kesan terhadap perjuangannya.

Baginda SAW pada permulaannya dihinggapi kemuncup yang menggoda. Baginda SAW telah ditawarkan pangkat yang tinggin, gaji yang lumayan, kediaman yang besar dan perempuan yang cantik. Namun, kemuncup ini langsung tidak dipedulikannya, bahkan ia terus menerus menghinggapi badan Baginda SAW.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment