Wednesday, April 29, 2009

APA LAGI YANG DIPERJUANGKAN OLEH UMNO?

Setiap hari, ramai orang semakin tertanya-tanya, apakah sebenarnya yang diperjuangkan oleh UMNO? Adakalanya orang-orang UMNO menjawab, mereka memperjuangkan hak. Adakalanya mereka mengatakan bahawa mereka memperjuangkan bangsa Melayu. Adakalanya juga mereka mengatakan bahawa mereka cuba menobatkan Islam di Malaysia. Entah, apa lagi yang akan dikatakan tentang perjuangan mereka ini.

Sekiranya mereka mengatakan bahawa mereka memperjuangkan hak, hak apakah yang dimaksudkan? Hak peribadi, atau hak rakyat? Ataukah hak Melayu? Sekiranya mereka memperjuangkan hak peribadi, sudah pasti kita menolaknya kerana hak peribadi anda tidak melibatkan ramai orang. Contoh perjuangan hak peribadi yang betul ialah, memperjuangkan harta peribadi daripada dirompak. Atau membela anak isteri daripada dizalimi.

Inilah contoh perjuangan hak peribadi yang sepatutnya ada pada setiap manusia. Sekiranya mereka mengatakan bahawa mereka memperjuangkan hak rakyat, atau dengan kata lain, memperjuangkan hak semua, maka hari ini perkara ini langsung tidak terlihat. Mungkin juga saya kurang membaca berita tentang realiti perjuangan mereka mengukuhkan hak rakyat.

Apakah hak rakyat yang mereka perjuangkan? Adakah memperjuangkan hak seorang anak India untuk kekal menganut Agama Hindu? Sedangkan Agama Islam dipinggirkan? Entahlah, tidak ternampak pun perjuangan mereka menuntut hak rakyat melainkan retorik semata-mata. Bagaimana pula dengan hak Melayu?

Memperjuangkan hak Melayu mestilah berdasarkan garisan yang sebenar. Kadangkala kita merasa sesuatu itu adalah hak kita, tetapi hakikatnya bukan. Kita menyangka itu dan ini adalah kepunyaan kita, tetapi sebenarnya ia adalah hak orang lain. Kita terlalu taksub merebut hak orang lain, dengan mendakwa bahawa ia adalah kepunyaan kita.

Contohnya kerajaan mengatakan bahawa mereka berhak menyekat mana-mana rakyatnya yang bersuara. Mereka mengatakan bahawa sekatan tersebut adalah “hak kami”. Tetapi hakikatnya hak tersebut adalah kepunyaan ramai. Inilah kesilapan UMNO yang mesti dibetulkan. Mereka cuba menuntut hak mereka tetapi hakikatnya mereka telah merampas hak orang lain.

Contoh yang lain, mereka mendakwa mereka berHAK menyekat mana-mana rakyatnya bersuara atas alasan membuat fitnah dan membahayakan kerajaan. Tetapi dalam masa yang sama mereka mengatakan bahawa mereka juga berhak untuk membuat fitnah kepada PR dan mereka mendakwa juga bahawa mereka berhak untuk membahayakan Islam!

Nazri Aziz mengatakan bahawa kabinet layak membuat keputusan tentang agama anak, tetapi hakikatnya dia adalah begitu bodoh untuk bercakap persoalan tersebut. Inilah hakikat orang bodoh yang tidak tahu haknya yang sebenar, dan tidak kenal apakah hak orang lain.

Sekiranya mereka memperjuangkan bangsa Melayu, hakikat ini telah ditolak di dalam al Quran, di dalam Surah al Hujurat ayat 13. Apa lagi yang diperjuangkan oleh UMNO? Tiada lagi kemungkinan yang dapat diandaikan melainkan mereka hanya memperjuangkan periuk nasi mereka sendiri, sehingga sanggup merampas hak orang lain.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

1 comment:

  1. UMNO memperjuang bangsa Melayu buktinya orang Melayu dah pandai dan cerdik sehinggakan oleh kerana terlalu cerdik sampai terlupa nak berterima kasih.

    ReplyDelete