Wednesday, June 3, 2009

ONE MALAYSIA : NILAI YANG HANYA LAKU SELAMA DUA BULAN

Sepertimana yang telah kita ketahui, istilah One Malaysia yang diperjuangkan oleh Najib, hakikatnya hanya laku selama dua bulan sahaja. Langsung tiada guna. Cepat sahaja harganya jatuh. Kalau kita perhatikan, beberapa jenama barangan, kadangkala harga cepat sahaja jatuh. Contohnya handphone 33sekupang. Kalau dahulu, kita membelinya dengan RM 400, tetapi hari ini, kita boleh mendapatkannya dengan harga kurang RM 100.

Cuma, barangan jenama One Malaysia keluaran Najib ini, lebih teruk. Selama dua bulan sahaja, harga sudah merudum, bahkan sudah tidak laku. Orang ramai sudah menganggap ia adalah istilah yang sudah basi. Sama macam surat khabar. Kalau semalam kita beli dengan harga RM 2, hari ini kita sudah gunakan ia sebagai pelapik periuk nasik.

Demikian juga Islam Hadhari yang dipelopori oleh Pak Lah sebelum ini. Mereka mendakwa peringkat penerangan sahaja sudah memakan masa dua tahun, tetapi tidak sampai setahun, orang sudah memaki-maki tentangnya, bukan sahaja menerima penerangan. Begitu jugalah One Malaysia kali ini. Dalam masa dua bulan, ia sudah dilabelkan sebagai lapuk.

Di manakah lapuknya One Malaysia? One Malaysia dikatakan lapuk kerana beberapa sebab, dan sebab yang pertama dan utama, ia sendiri tidak dipraktikkan oleh Najib. Bahkan beliau sudah mual untuk memperkatakan tentangnya. Buat habis air liur sahaja. Sebaliknya orang bukan Melayu sudah semakin bertambah memberi sokongan kepada PR. Memanglah membazirkan karannya!

Selain daripada itu, nama Najib yang sudah tidak bersih, menyebabkan ramai orang sudah tidak mempercayai perjuangan Najib. Beliau hanya dilihat sebagai seorang yang gila kuasa, atau cuba menjadikan diri sebagai anak angkat Mahadet semata-mata. Apabila seorang yang suka menipu, dan kerap menipu, sudah mula berkata benar. Maka, kata-kata tersebut sudah pasti tidak dipandang.

Bahkan, sudahlah sebelum ini kerjanya menipu, One Malaysia pun adalah salah satu alatnya menipu rakyat, sudah pasti tiada siapa yang akan mendengarnya. Bahkan semakin menambahkan kebencian kepadanya. Benarlah apa yang selalu dikatakan, orang tipu selalu rugi. Correct.. correct.. correct…

Faktor yang ketiga yang menyebabkan One Malaysia mengalami keruntuhan harga, ialah strategi Najib di dalam menarik sokongan bukan Melayu. Najib hanya mengharapkan kepada MIC dan MCA untuk menarik bangsa-bangsa mereka, tetapi hakikatnya UMNO, MIC, dan MCA, kesemuanya ditolak oleh rakyat.

Apakah tanggapan bukan Melayu terhadap Najib? Langsung talak bule pakai… Bahkan MIC dan MCA pun semakin berbulu dengan perangai UMNO hari ini. Gilakan kuasa punya pasal, masing-masing bergaduh. Saya yakin, orang India MIC lebih menyukai dan mencintai Samy Vellu berbanding Najib!

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment