Wednesday, April 29, 2009

MUHYIDDIN LEBIH BANYAK MULUT DARIPADA NAJIB


Setiap manusia telah diciptakan oleh Allah dengan satu mulut sahaja. Saya tidak pernah menemui seseorang yang mempunyai dua mulut atau lebih. Hari ini, manusia yang mempunyai satu mulut ini begitu hebat menentang undang-undang Allah, bagaimana pula sekiranya mereka mempunyai lebih dari satu mulut? Sudah pasti mereka lebih hebat mengecam undang-undang Allah!

Contoh “aktiviti” yang dilakukan oleh manusia yang mempunyai satu mulut ini yang mengecam undang-undang Allah ialah apa yang dilakukan oleh Nazri Aziz sendiri. Saya sudah boleh mengatakan bahawa ia adalah bentuk pengecaman terhadap undang-undang Allah kerana dia telah merendahkan hak seorang mu’allaf, sedangkan Allah SWT sudah banyak kali menyebut bahawa Islam itu tinggi dan mulia!

Tetapi di dalam artikel ini, saya lebih cenderung untuk memperihalkan keadaan Najib dan Muhyiddin. Entah kenapa, kerap kali kenyataan yang dikeluarkan, Muhyiddin sahaja yang bercakap. Najib entah ke mana hilangnya. Mungkin Najib ingin dilihat sebagai pimpinan yang lebih banyak bekerja, berbanding bercakap kosong. Tetapi hakikatnya, Muhyiddin pula yang mendapat gelaran banyak mulut disebabkan Najib.

Di kalangan kita sering tertanya-tanya, apakah strategi Najib berbuat demikian? Adakah dia tidak mahu dikritik? Atau dia takut untuk berkata-kata? Atau dia cuba menyelamatkan diri daripada dibuat spekulasi? Atau dan atau….

Kemungkinan pertama ialah, dia tidak mahu dikritik. Oleh itu dia lebih banyak diam daripada bercakap. Walaubagaimanapun, strategi ini menyebabkan orang ramai lebih mengkritiknya. Sepertimana yang kita ketahui, kita mampu menggunakan suara untuk mempengaruhi masyarakat. Tetapi, apabila seseorang pimpinan itu hanya berdiam diri, dia telah meninggalkan salah satu senjata yang paling berkesan.

Kalau tidak mahu bercakap, lebih baik tidak perlu jadi PM. Jadi kuli lagi bagus, sebab bos tidak menyukai kuli yang banyak bercakap. Kemungkinan yang kedua ialah, dia takut untuk berkata-kata. Sebab apakah yang menjadikan dia ketakutan? Mungkin boleh difikirkan bersama. Tetapi, seorang PM tidak perlu rasa takut memandangkan FRU boleh dijadikan alat baginya untuk menjahit mulut-mulut mereka yang membuat spekulasi terhadapnya.

Kemungkinan yang ketiga ialah dia cuba menyelamatkan diri daripada orang ramai membuat spekulasi terhadapnya. Mungkin dia melihat kepada apa yang terjadi kepada Mahadet dan Pak Lah sebelum ini. Setiap kalam mereka dijadikan hujah dan bahan kutukan oleh masyarakat. Ini kerana kata-kata mereka tidak sama seperti kelakuan mereka. Mungkin inilah kemungkinan yang menyebabkan dia berbuat demikian.

Orang ramai cukup meluat apabila mendapati bahawa seseorang pimpinan itu berkata-kata sesuatu yang tidak dilakukannya. Atau dalam loghat India, “cakap tak supa bikin..”. Maka tindakan yang diambil oleh Najib ialah lebih baik tidak berkata-kata. Tiadalah orang yang akan meluat sekiranya dia melakukan sesuatu!

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

1 comment:

  1. sebab tu semasa pemilihan umno,kalau boleh dia nak 'pariap' muhyudin,najib lebih prefer muhd taib jadi timbalan sebab senang control orang yang tak berapa cerdik.

    ReplyDelete