Friday, June 19, 2009

JOM KITA SALAHKAN MEDIA…!!


Isu yang masih belum selesai.. semakin hari semakin panas… Entah bila nak selesai. Nampaknya perpecahan dua puak semakin berkembang biak. Maka, inisiatif yang saya rasakan perlu, ialah melalui beberapa cara.

Pertama : Jangan salahkan kumpulan 1, dan jangan salahkan kumpulan 2..

Kedua : Kita cari punca perpecahan, dan labelkan ia sebagai pihak ketiga

Ketiga : Kita kecohkan tentang punca perpecahan tersebut.. Dan kita salahkan pihak ketiga ini.

Kaedah ini dapat dibukti keberkesanannya. Ia berlaku apabila berlaku perpecahan dan peperangan di kalangan Mu’awiyah dan Saidina Ali. Sedangkan kedua-duanya adalah sahabat Baginda SAW. Maka, berdasarkan kaedah yang disebut ialah,

Pertama : Kita jangan salahkan Mu’awiyah, dan jangan salahkan Saidina Ali

Kedua : Kita cari orang yang melagakan mereka berdua, dan kita namakan sebagai pihak ketiga

Ketiga : Kita kecohkan bahawa pihak ketiga ini yang bersalah melaga-lagakan kedua-dua sahabat Nabi SAW ini.

Siapakah pihak ketiga dalam kes ini? Setelah pakar sejarawan Islam membuat kajian, mereka telah menyimpulkan bahawa pihak ketiga yang bersalah dalam kes Mu’awiyah dan Saidina Ali adalah Munafik. Iaitu, Abdullah bin Saba’. Beliaulah punca segala perpecahan di kalangan sahabat Baginda SAW. Bahkan beliau jugalah yang menyebabkan kemunculan Syi’ah, Khawarij dan banyak lagi.

Maka, tanggapan yang mengatakan ulama’-ulama’ kita memecahbelahkan umat melalui penulisan mereka adalah tuduhan yang tidak berasas. Bahkan, punca perpecahan adalah mereka yang memecahbelahkan ulama’-ulama’ itu. Mereka juga yang mengatakan ulama’ ini tidak betul, dan ulama’ itu tidak betul. Dia sahaja yang betul? Inilah munafik yang memecahbelahkan PAS hari ini.

Setelah kita mengenali pihak ketiga yang melakukan kesalahan tersebut, maka perlulah kita sebarkan supaya dapat menghentikan fitnah ini. Bahkan, kita perlu kecoh-kecohkan satu dunia bahawa pihak ketiga inilah yang bersalah dalam melaga-lagakan dua pihak. Maka, tidak timbullah perpecahan lagi.

PAS hari ini juga mengalami masalah yang sama. Pertama, mari kita jauhkan daripada menyalahkan Tok Guru Haji Hadi, dan kita juga senyap daripada menyalahkan Tok Guru Nik Aziz. Kedua, kita cari dan teliti, siapakah pihak ketiga yang mencetuskan masalah ini. Bila difikir-fikirkan, apa yang saya nampak adalah “media”.

Ya, medialah yang bertindak sebagai pihak ketiga, yang bertindak memecahbelahkan dua puak dalam PAS, walaupun dengan “tidak sengaja”. Sejauh manakah kebenaran ini? Ikuti sambungannya dalam siri 2.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment