Thursday, June 25, 2009

SURAT KEPADA SAUDARAKU HIZBUT TAHRIR


Dahulu, saya sempat bersama kalian dalam beberapa bulan. Mungkin kematangan untuk memahami kalian masih pendek. Tetapi, semoga coretan hatiku yang pendek ini mampu didengari oleh kalian. Bahkan, saya berharap agar surat ini dapat dibaca oleh kalian.

Saya sedar, bahawa perjuangan yang dibawa oleh Gerakan Hizbut Tahrir adalah memperjuangkan untuk mengembalikan khalifah. Bahkan, tujuan tersebut jugalah yang diperjuangkan oleh PAS. PAS tidak pernah menolak kehadiran kalian di dalam medan pertempuran di Malaysia. Kalian sendiri menyedari perkara itu.

Tetapi, sepanjang beberapa bulan saya bersama kalian, kalian agak suka dan lantang untuk menyalahkan PAS. Kalian mengatakan PAS itu tersilap perjuangan, kurang tarbiyah, lemah tanzim dan sebagainya. Tetapi, apabila saya berada di dalam PAS, tidak pula saya mendengar mereka menghentam kalian. Mungkin saya belum mendengarinya.

Bahkan, ketika bersama kalian, alhamdulillah beberapa ilmu dan pemahaman, dapatku cedok di dalam halaqah ini. Kekuranganku langsung tidak dapat memberi faedah kepada gerakan kalian, dan kalian tidak pernah menolak kehadiranku. Tetapi, hatiku sering tertanya-tanya, kenapakah kalian begitu semangat untuk menolak PAS berbanding UMNO?

Mungkin usrah saya sahaja yang begitu. Bahkan saya belum mengenali kesemua ciri-ciri gerakan ini. Tidak mengapalah. Mungkin apa yang saya lihat ini hanyalah segelintir keburukan yang tidak sepatutnya diperkatakan. Mungkin juga kesilapan saya dalam memahami dan mendengar.

Saya menyedari bahawa perjuangan kita adalah sama. Kita sama-sama memperjuangkan untuk menegakkan khalifah. Bahkan mengembalikan khalifah yang sudah lenyap. Tetapi, tidak bermakna kita berhak menjatuhkan gerakan lain yang juga memperjuangkan perjuangan yang sama. Kalian berkata kepada saya, PAS telah menggunakan saluran yang salah dalam memperjuangkan khalifah, jadi kita perlu membetulkannya.

Antara yang dikatakan "salah" ialah, menyertai politik kotor, kurang tanzim dan sebagainya. Sedangkan kalian hanya membuat tuduhan kosong tanpa isi. Kalian sendiri tidak memahami dan tidak tahu membezakan di antara politik Islam, politik kotor, dan politik yang dibenarkan.

Politik kotor apakah yang kalian maksudkan? Adakah PAS juga mengamalkan rasuah? Adakah PAS juga mengamalkan penipuan? Adakah PAS itu dan ini? Sekiranya benar PAS itu menipu dan merasuah, persilakan untuk betulkan. Sekiranya tidak mampu, maka teruskanlah perjuangan kalian itu.

Saya sedih apabila mendapati point lebih bagi UMNO dengan kewujudan kalian. UMNO berbangga dengan kewujudan dua jemaah Islam yang bergaduh. Tetapi, kalian masih berkeras untuk menyalahkan PAS, sedangkan UMNO hanya goyang kaki melihat kemunculan kalian untuk menjatuhkan PAS. Saya berbangga sekiranya kalian tidak berbuat demikian, bahkan bersama-sama mengembalikan khalifah, walaupun cara kita berlainan.

Sekiranya kalian mempunyai cara yang lebih baik untuk mengembalikan khalifah, maka persilakanlah dengan cara tersebut. Tetapi, janganlah pula menjatuhkan perjuangan orang lain, yang menggunakan cara yang berbeza, sedangkan perjuangan kita sama. Apakah dosa PAS sehingga kalian menghukumkan begini?

Minta maaf, apa yang saya katakan ini berdasarkan ruang skop usrah yang saya ikut di bawah gerakan kalian. Saya berharap apa yang saya katakan ini, bukanlah hakikat gerakan kalian ini. Mungkin saya salah, dan mungkin saya silap.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment