Tuesday, June 23, 2009

KERAJAAN PERPADUAN : SIAPA YANG KEBULOR SIAPA?

Dengan machonya hari ini, Majlis Presiden PKR telah memutuskan bahawa tiada lagi perbincangan tentang kerajaan campuran. Ambik engkau UMNO!! Menyemak sahaja… Disebabkan fitnah yang mereka cetuskan, akhirnya menyusahkan mereka sendiri. Tetapi, Najib pun nak tunjuk macho, dia kata, UMNO tidak perlukan kerajaan perpaduan. Bahkan UMNO boleh mentadbir sendiri.. Kita tengok nanti..

Di dalam perenggan pertama ini, dinyatakan tentang penggunaan istilah “kebulur”. Apakah yang dimaksudkan dengan kebulur ini? Kita biasa dengar tentang istilah mati kebuluran, dan kita harap UMNO juga akan mati kebuluran. Iaitu kebuluran undian.. Kita tengok nanti.. Siapa kebulur siapa.. Adakah PAS kebulur UMNO? Juga tidak.. Habis, siapakah yang kebulur siapa?

Jawapan dengan mudah ialah, dengan mengumpamakan seperti manusia dan nasi. Manusia kebulur nasi, tetapi nasi tidak pula kebulur manusia. Manusia memerlukan makanan untuk hidup, tetapi, adakah makanan memerlukan manusia untuk hidup? Lagi mati ada laa… sebab kena makan..

Di dalam isu kerajaan perpaduan, siapakah yang perlukan siapa? Mari kita tengok. Sekiranya PAS tidak bergabung dengan UMNO, adakah PAS akan lenyap? Tidak mungkin, kerana selama ini PAS boleh berkembang tanpa sokongan UMNO, bahkan diserang oleh UMNO. Sekiranya UMNO tidak mendapat sambutan daripada PAS, adakah UMNO akan lenyap?

Kemungkinan ini sangat besar. Ya, kemungkinan UMNO lenyap, semakin hari semakin kelihatan. Pada saya, UMNO di bawah pemerintahan Najib hari ini, kelihatan begitu goyah. Tak macam zaman Mahadet dan Paklah. Entah kenapa. UMNO hari ini umpama rumah yang hampir roboh. Lalu datang seorang jurutera untuk membaiki rumah tersebut, tetapi rumah tersebut enggan.

Rumah buruk ini berkata kepada jurutera, aku tak perlukan engkau. Selama ini aku boleh berdiri tanpa engkau… angkuhnya.. Inilah kata-kata Najib, yang begitu angkuh dengan mengatakan bahawa UMNO tidak perlukan PAS, atau pakatan. Oleh itu, marilah kita tunggu sahaja sehingga rumah ini runtuh sendiri… Kita nak tolong, dia tanak.. sudahnya, mereka juga susah..

Senang kata,.. Najib mampu untuk mengatakan bahawa UMNO tidak memerlukan PAS, setelah PAS sendiri menolak Kerajaan Perpaduan. Sekiranya PAS masih belum menyuarakan pendirian, beberapa pimpinan UMNO sibuk untuk meminta supaya “bersatu”… Haprak punya Najib. Macam hebat sangat..

Mereka mempelawa, tetapi apabila tidak laku, mereka marah kembali dengan berkata .. “Tak heranlahh…”.. Akhirnya mereka akan terus dalam keadaan begini. Itulah, jangan tergesa-gesa untuk mendapat anugerah. Kalau dah lari, sendiri yang susah.. Padan muka..

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment