Wednesday, April 29, 2009

MOTIVASI DARIPADA ALLAH


Setiap kali menghadiri demo, pasti akan dihiasi dengan gas pemedih mata dan air mandian yang menggatalkan. Pernah satu ketika, saya turut bersama dalam Demo PPSMI yang bukan berpaksikan politik, tetapi bermotifkan menyelamat anak-anak muda daripada membutai bahasa ibunda. Ketika itu, saya melihat orang-orang yang kurang upaya turut menjadi mangsa bedilan gas pemedih mata.

Demikian juga dengan apa yang terjadi ketika demo BERSIH dahulu. Dan baru-baru ini di Taiping ketika ceramah politik diadakan. Bahkan hamper semua demo, sudah pasti akan dihiasi dengan anasir-anasir ini. Teringat juga ketika di Bukit Chandan seawall kenaikan Zambry. Kenaikan beliau sebagai MB haram pada hari pertama lagi sudah membuatkan orang marah. Tetapi malangnya, kita dihadiahkan dengan gas pemedih mata sebagai tanda terima kasih daripada Zambry.

Setiap kali berdemo inilah, hati saya sering berdoa meminta supaya Allah mengembalikan kejahatan tersebut kepada mereka. Setiap kali hati ini berdoa, setiap kali itulah gas pemedih mata semakin banyak disembur. Saya melihat golongan yang lemah menahan kepedihan tersebut. Saya yakin dugaan ini hanya sekelumit jika hendak dibandingkan dengan Nabi Muhammad SAW.

Rupa-rupanya di sana Allah SWT telah memberi motivasi kepada pejuang-pejuangNya yang merasa dizalimi. Allah SWT berfirman
.Dan janganlah engkau menyangka Allah SWT lalai terhadap apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim, sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke satu hari yang ketika itu terbeliak mata mereka (Surah Ibrahim : 42)

Setelah terbaca ayat ini, hatiku tenang. Ketika sedang bergelut, kadangkala syaitan membisikkan sesuatu, “Kenapa Allah tidak menolongku?”…. Rupa-rupanya Allah SWT telah pun menjelaskan jawapannya di dalam al Quran.

Allah sengaja membiarkan mereka terus menerus melakukan kezaliman mereka, sehinggalah sampai satu ketika. Kezaliman yang mereka lakukan akan dibalas ketika datangnya hari kiamat. Iaitu hari yang membeliakkan mata-mata mereka yang rakus melakukan kezaliman. Ketika kita sedang perit memohon supaya dibalas kejahatan mereka, Allah SWT memberitahu bahawa kita tidak perlu bimbang kerana sampai satu ketika nanti Allah pasti membalasnya.

Oleh itu, janganlah kita menyangka bahawa Allah tidak nampak kezaliman yang mereka lakukan. Bahkan Allah melihat segala benda, dan tiada satu detik pun yang terlepas daripada pandangan Allah. Allah tidak akan biarkan musuh-musuh Allah memijak-mijak undang-undang Allah, dan Allah juga tidak membiarkan mereka yang merendah-rendahkan Agama Islam yang tinggi.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

3 comments:

  1. Salam

    Sabarlah di dalam perjuangan
    Habuan tetap menati mu sebagaimana Allah janjikan.

    ReplyDelete
  2. Siapa yang zalim, hanya Allah S.W.T sahaja yang maha mengetahui.Zalim atau tidak sesuatu perkara itu mengikut persepsi masing-masing dan bergantung kepada di pihak mana seseorang itu memberi pandangan.Dalam kes di atas sekiranya dilihat dengan mata kasar sudah tentulah kita lihat satu kezaliman telah berlaku tetapi sekiranya kita perhalusi pula dengan menggunakan mata hati kita akan dapati pula kezaliman yang lebih besar lagi akan berlaku sekiranya kezaliman yang dicetuskan oleh orang-orang ini tidak dibendungi. Pendek kata mencegah lebih baik daripada membiarkan kezaliman yang lebih besar berlaku. Wallahualam.

    ReplyDelete
  3. Mungkin Anonymous boleh menjelaskan, adakah anda mengatakan demo PPSMI akan lebih mencetus kezaliman sekiranya tidak dibendung?

    Persoalan seterusnya, siapakah yang menzalimi siapa? Bukannya PPSMI akan mencetuskan kezaliman atau tidak.

    Lihatlah apa yang terjadi, walaupun kerajaan menzalimi peserta Demo, adakah peserta Demo membalas kezaliman tersebut?

    Pernahkah wujud ketika mana-mana demo dilaksanakan, peserta demo melawan kembali kezaliman yang dilakukan, atau peserta demo yang mencetuskan kezaliman?

    Perhalusi lagi pandangan anda... harap maaf

    ReplyDelete