Thursday, April 16, 2009

NAJIB DAH JADI BAIK, ATAU HANYA BERLAKON SEBAGAI ORANG BAIK?

Saya terbaca sebuah berita yang menyiarkan kenyataan Najib yang bertajuk “Rendah Hati Perlu Dimiliki Ahli Politik, Ahli Parlimen”…. Pada mulanya saya menyangka Najib sudah kembali ke pangkal jalan, tetapi, rupa-rupanya beliau tersalah sedikit dalam bercakap. Mungkin tidak disengajakan. Di antara kata-kata beliau yang menimbulkan persoalan…
.

… Beliau berkata bersikap rendah diri pada dasarnya adalah satu aset kerana di dalam masyarakat, terutamanya masyarakat tradisional, amat cenderung menghargai orang yang memperlihatkan sifat merendah diri….

"Sebagai contoh, jika saya berada di dalam surau atau pergi ke rumah penduduk miskin di dalam kawasan saya, saya memastikan tingkah laku saya tidak akan membuatkan mereka berasa tidak selesa, dan pemergian saya ke sana bukanlah bertujuan memandang rendah atau bersikap menghina mereka,"….

Saya membacanya berulang kali, dan apa yang saya dapati (mungkin tersilap), seolah-olah terdapat kesilapan. Di manakah silapnya? Apa yang saya lihat, seolah-olah rendah diri itu adalah satu perkara yang dibuat-buat, atau dengan kata lain… berlakon sebagai seorang yang rendah diri. Mungkin saya juga tersilap, tetapi anda boleh baca sendiri. Ini apa yang saya faham.

Adakah rendah diri itu digunakan sebagai menarik perhatian masyarakat tradisional? Atau digunakan untuk bermuka-muka dengan orang miskin? Ya, seolah-olah berlakon menjadi seorang yang baik. Kebiasaannya, orang yang berlakon sebagai seorang yang baik ini, adalah orang yang jahat. Mana mungkin seorang yang sudah baik, ingin berlakon sebagai seorang yang baik….

Sekiranya orang itu memang benar seorang yang rendah diri, dia tidak berlakon ketika bersama-sama masyarakat. Tetapi, orang yang tinggi diri, terpaksa berlakon supaya disenangi masyarakat. Betulkan? Atau sayakah yang tersilap. Contohnya keperibadian Nabi Muhammad SAW ketika kanak-kanak dan remaja lagi. Beliau sudah digelar al Amin, kerana orang mengenali wataknya yang boleh dipercayai.

Walaubagaimanapun, berlakon sebagai seorang yang baik, adakalanya lebih bagus daripada orang yang terus terang berbuat jahat. Adakalanya juga, ia lebih teruk. Ini kerana orang ramai telah menyangka seseorang itu baik, rupa-rupanya seorang yang jahat. Hakikatnya, kedua-duanya sama sahaja! Dan kedua-duanya adalah jahat.

Saya meletakkan harapan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya beliau tidak berlakon sebagai seorang yang baik, semata-mata untuk memenangi hati rakyat. Kalau anda adalah seorang yang jahat, maka ubahlah supaya menjadi seorang yang baik. Janganlah anda menjadi seorang yang jahat, tetapi berlakon sebagai seorang yang baik. Orang yang ikhlas berkata tidak sama dengan orang yang pandai berkata…..

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment