Tuesday, March 24, 2009

DILEMA DI ANTARA MB HARAM DAN PERHIMPUNAN HARAM


Persengketaan media hari ini banyak membicarakan tentang MB Haram. BN telah melabelkan Nizar sebagai MB Haram, manakalah PR pula melabelkan Zambry sebagai MB Haram. Selain itu terdapat juga yang berkata “tidak tahu”, “malas ambil tahu” dan “suka hati awaklah”. Tetapi, ramai yang masih belum jelas, siapakah MB Haram sebenarnya berdasarkan ukuran ilmu kita. Sekiranya kita mengatakan Zambry sebagai MB Haram, sudah pasti Nizar itu MB sebenar, dan begitulah sebaliknya.

Setakat ini saya masih belum mendengar seseorang yang mengatakan, kedua-duanya MB Haram, atau kedua-duanya MB sebenar. Oleh itu, bagaimanakah kaedah menggunakan akal untuk menentukan siapakah MB sebenar?

Zambry telah “mengambil” jawatan Menteri Besar daripada Nizar, dengan menggunakan cara halal atau haram? Ya, sudah terbukti dia menggunakan cara haram untuk mendapatkan jawatan MB, oleh itu, beliau boleh disifatkan sebagai MB Haram. Manakala Nizar menjadi MB dengan cara halal dan cara sebenar, maka beliau adalah MB yang sebenar.

Oleh itu, dengan mudah kita boleh mengenali bahawa Zambry adalah MB Haram. Di dalam situasi yang lain pula, terdapat penggunaan perkataan “Perhimpunan Haram”. Perhimpunan haram dikatakan perhimpunan yang tidak mendapat permit untuk melaksanakannya. Permit tersebut dikeluarkan oleh pihak polis.

Sekarang kita bandingkan, di antara MB Haram yang naik tanpa keizinan rakyat, dan melalui cara “rampasan”, paksaan dan sebagainya. Manakalah perhimpunan haram tidak mendapat keizinan pihak polis. Sedangkan perhimpunan haram tidak merosakkan harta benda, apatah lagi mencederakan orang lain.

Tetapi, pihak polis telah mencederakan mereka, menyuap mereka dengan gas pemedih mata dan menyembur mereka dengan air. Tetapi Zambry? Mendapat pengiktirafan Najib pula! Memang memalukan. Bukankah semua ini diperhatikan oleh dunia? Dan sudah pasti orang yang menyaksikan semua adengan ini, mempunyai akal untuk mengukur “keadilan” yang cuba dicantas.

Oleh itu, pihak polis telah melakukan satu kesilapan besar di dalam karier mereka. Mereka menggunakan motif “menjaga keamanan” sedangkan mereka mencemarkan keamanan tersebut. Kesilapan ini perlu diperbetulkan supaya mereka dikenali sebagai “polis” bukan perampas hak manusia lain.

Wahai pihak polis, tugas sebagai pihak polis bukanlah menjadi anjing suruhan. Tetapi melaksanakan kebenaran dan keadilan yang sebenar-benarnya. Nilai keadilan ini telah dicampakkan oleh Allah di dalam hati manusia, tetapi ramai yang mahukan kezaliman berbanding keadilan. Akhirnya mereka dibalas kerana perbuatan mereka sendiri.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment