Sunday, April 19, 2009

ANTARA HAK BUKAN ISLAM, DAN JAWATAN MEREKA DALAM KERAJAAN (Siri 3)

Demikianlah apa yang telah dilakarkan di dalam sejarah Islam. Memang benar, walaupun orang Yahudi telah disifatkan sebagai golongan yang tidak akan meredhai kewujudan orang Islam, namun, kita sebagai seorang Islam, haruslah menampilkan kemuliaan Islam sepertimana yang telah ditunjukkan oleh Nabi Muhammad SAW sendiri.
.
.
Artikel kali ini akan menceritakan pula zaman pemerintahan Islam selepas zaman Muawiyah, supaya dapat kita bandingkan dengan apa yang terjadi hari ini di Malaysia. Zaman Khilafah Abbasiah telah melakarkan sejarah yang sama apabila orang bukan Islam juga diberikan jawatan-jawatan tertentu :

- Khalifah Harun ar Rasyid telah melantik Jibrail bin Bakhtishu sebagai doktor peribadinya

- Khalifah al Mutawakkil telah melantik beberapa orang pegawai yang beragama Kristian dalam pentadbirannya, seperti Dalil bin Ya’kub

- Khalifah al Mu’tadid telah melantik Abu Ishaq al Sabi sebagai setiausaha kerajaan dan Thabit bin Qurrah sebagai menteri. Kedua-duanya beragama Kristian

- Khalifah al Muqtadir mempunyai empat orang setiausaha yang beragama Kristian

- Khalifah al Ta’i telah melantik seorang Masehi sebagai setiausahanya

Selain itu, ketika zaman ini juga, golongan bukan Islam mudah untuk mendampingi ulama’-ulama’ Islam seperti Sibawih seorang ulama Nahu, Khalil bin Ahmad, al Farabi, Muhammad bin Musa dan Ali bin al Walid. Mereka adalah golongan ilmuan Islam yang terkenal dengan perubatan, falsafah, fuqaha’, pakar bahasa dan banyak lagi.

Semuanya ini adalah kesan daripada “hikmah” yang ditunjukkan oleh pimpinan-pimpinan Islam di zaman tersebut. Demikianlah apa yang dilakukan oleh pimpinan PAS hari ini. Walaupun kita merasa ragu-ragu dengan kelakuan orang bukan Islam terutamanya Kristian, namun, tidak dinafikan, semua fakta inilah yang mencari titik temu untuk kegemilangan Islam.

Di dalam al Quran jelas menunjukkan bahawa orang Yahudi dan Kristian tidak akan redha dengan kewujudan Islam, namun tidak dinafikan, terdapat juga orang-orang Yahudi dan Kristian ini yang memeluk Agama Islam. Contohnya ketika zaman Nabi Muhammad SAW, Ka’ab al Ahbar, Wahab bin Munabbih, dan Abdullah bin Salam.

Tetapi apa yang berlaku di Malaysia adalah sebaliknya. Di Malaysia, orang Kristian mendapat kebebasan untuk menggerakkan gerakan Kristianisasi. Gerakan Kristianisasi ini adalah satu bentuk perbuatan yang perlu diperangi, dan tidak boleh diberi muka terhadap golongan ini.

Manakala orang bukan Islam (kristian atau tidak) yang bersungguh-sungguh menegakkan keadilan, dan sanggup bergabung dengan Islam, tidak mendapat tempat. Bahkan dicerca kerana cuba bertopengkan Islam. Wahai penyokong BN, bercakaplah dengan hati dan pemikiran. Jangan jadi seperti orang gila yang berkata-kata tanpa menggunakan akal fikiran!

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment