Sunday, May 17, 2009

RAYUAN NIZAR : PERKARA BAIK SELALU DITANGGUH, PERKARA BURUK LAJU SAHAJA…

Inilah ungkapan yang sesuai buat tindakan mahkamah hari ini. Kes Nizar ditangguh lagi pada 21 Mei ini. Inilah manusia. Perkara baik suka ditangguhkan, perkara buruk laju saja.. Malangnya mahkamah hari ini telah melaksanakan ungkapan ini, dan merealisasikannya dalam systemnya. Bangang bukan? Ungkapan “bangang” sesuai bagi tindakan ini kerana beberapa sebab.

Bangang ialah memilih sesuatu yang lebih buruk dan meniggalkan sesuatu yang lebih baik daripada itu, apabila diberi peluang untuk memilih. Bahkan, ia melakukannya dalam keadaan mengetahui! Takrifan bangang ini adalah rekaan saya sendiri, dan sesiapa yang mempunyai takrifan yang lebih baik, sila kemukakan dalam ruangan komen.

Tetapi, sekiranya melihat kepada takrif ini, sepatutnya mahkamah digelar “lebih bangang daripada bangang”, atau bangang kuasa dua! Ini kerana mereka bukan sahaja memilih yang buruk daripada baik, bahkan memilih sesuatu yang “salah” dengan menolak “kebenaran”. Inilah sikap yang lebih teruk daripada bangang.

Sebelum ini saya telah menasihati mahkamah supaya tidak mempraktikkan Unsur Samy Vellu, tetapi hari ini, bukan setakat Samy Vellu.. tapi lebih teruk daripada Samy Vellu lagi. Sikap manusia hari ini sepatutnya tidak meniru tindakan UMNO ini. Perkara baik sepatutnya dicepatkan, bukan ditangguhkan.

Manakala perkara buruk, laju sahaja untuk melaksanakannya. Ini adalah sifat manusia yang mengikut hawa nafsu semata. Otak tidak pakai, bahkan meletakkan di bahagian lutut, tidak di dalam tengkorak. Perkara menangguhkan kebaikan ini adakalanya menjadi satu perkara wajib, dan adakalanya ia memang perlu ditangguhkan.

Contohnya, mengerjakan Solat Fardhu. Sekiranya waktu solat baru sahaja masuk, maka ia digalakkan untuk didirikan segera. Sekiranya waktu solat itu hampir habis, maka hukumnya menjadi “wajib” untuk disegerakan! Sekiranya masih belum masuk waktu, maka, ia wajib ditangguhkan dahulu.

Contoh yang lain, seperti “makan”. Hukum asal makan ialah “harus”. Tetapi sekiranya membawa mudharat, maka makan itu hukumnya wajib. Di dalam persoalan “segera” ini, hukum asalnya ialah harus. Tetapi sekiranya anda hampir-hampir mati kebuluran, maka anda wajib menyegerakan makan. Sekiranya dalam keadaan seperti itu, anda masih lagi melewat-lewatkannya maka hukumnya adalah haram kerana sengaja membawa mudharat.

Dalam persoalan asal, apakah hukum melewat-lewatkan mendengar rayuan? Hukum asal mendengar rayuan Nizar adalah harus, tetapi apabila dalam keadaan terdesak sekarang ini ia menjadi wajib. Ini kerana sekiranya ia dilambat-lambatkan, maka akan terjadi kucar-kacir yang bertambah. Maka, ia wajib untuk dihentikan, iaitu dengan mendengar rayuan Nizar.

Manakala rayuan Zambry pula, hukum asal mendengar rayuan Zambry adalah haram. Ini kerana rayuan Zambry itu akan menambahkan kerosakan dan kejahatan yang berleluasa, maka, rayuan untuk dibenarkan membuat salah adalah satu perkara yang bercanggah. Tetapi rayuannya diterima, bahkan dipercepatkan oleh mahkamah… Maka, apakah hukum menyegerakan sesuatu yang haram?

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment