Friday, April 10, 2009

ALASAN LAPUK : HUKUM ALLAH TIDAK SESUAI DI MALAYSIA KERANA BERBILANG KAUM

Inilah alasan yang diberikan ketika mana kertas kerja pelaksanaan hukum Allah. Hakikatnya alasan ini digunakan oleh orang tertentu disebabkan dua kemungkinan :

- Sombong, ego dan takut hilang kedudukan atau pengaruh
- Tidak tahu tentang hukum Allah
.
Di dalam artikel ini, sedikit kefahaman bagi golongan kedua supaya ia dapat difahami dengan jelas. Penjelasan yang perlu kita fahami ialah, hukum atau undang-undang Allah bukanlah terhad untuk Melayu, atau India atau sesuatu kaum sahaja. Bahkan ia adalah untuk semua manusia, tanpa mengira bangsa, warna kulit dan jawatan.

Saya mengajak kepada semua pembaca budiman supaya melihat Sirah Nabi Muhammad SAW. Walaupun ada yang mengatakan, “zaman Nabi, Islam sudah kuat,,.. bolehlah..”. Ini adalah alasan sahaja. Pelaksanaan undang-undang Allah kali pertama adalah seawall hijrah Nabi Muhammad SAW ke Madinah.

Nabi SAW sampai ke Madinah bersama Saidina Abu Bakar, terpaksa berhadapan dengan 3 golongan utama.

- Orang Islam yang terbahagi kepada muhajirin dan ansar.
- Orang musyrikin yang mempunyai ramai kabilah, antaranya Aus dan Khazraj.
- Orang Yahudi yang juga mempunyai ramai kabilah seperti Bani Nadhir, Bani Quraizah dan Bani Qa’nuqa’.

Sebelum kedatangan Islam, masyarakat Arab hidup dalam keadaan berpuak. Contohnya, kabilah Bukit Gantang, kabilah Ipoh, kabilah Seremban dan sehinggalah beratus-ratus kabilah! Setiap kabilah ini ada ketua masing-masing yang tidak pernah mengenali Islam, bahkan mereka “tidak sekepala” dengan kabilah yang lain.

Nabi Muhammad SAW bersama dengan orang Muhajirin dan Ansar yang sekitar 90 orang (dipersaudarakan). Bagaimanakah mereka dapat menghadapi kabilah-kabilah ini? Di Malaysia, hanya terdapat 3 kabilah utama, Melayu, Cina dan India. Di dalam Islam pula? Islam yang diajar oleh Nabi SAW ialah tidak mengangkat kabilah tertentu, sebaliknya menyatukan mereka dengan Islam.

Ya, kita mampu menyatukan 3 kabilah yang sedikit ini (di Malaysia) dengan kesempurnaan Islam. Adakah bilangan kita hari ini lebih sedikit daripada 90 orang di zaman Nabi Muhammad SAW? Sekiranya kita beralasan, bahawa … “itu zaman Nabi Muhammad SAW.. bolehlahh..”. Nabi Muhammad SAW sendiri telah menjawab persoalan ini dengan sabdanya..

Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, selagimana kamu berpegang dengan kedua-duanya, kamu tidak akan sesat selamanya, iaitu : al Quran dan sunnah Nabi Muhammad SAW (Muwatta’ Imam Malik)

Adakah al Quran dan Hadis itu hanya sesuai untuk zaman Nabi Muhammad SAW sahaja? Habis kenapa dikatakan “itu zaman Nabi … zaman sekarang lain”? Adakah Allah itu Tuhan bagi zaman Nabi sahaja?

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

1 comment:

  1. Zaman Nabi dipimpin oleh nabi yang maksum, la ni ....., lu pikirlah sendiri!!!!,

    Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, selagimana kamu berpegang dengan kedua-duanya, kamu tidak akan sesat selamanya, iaitu : al Quran dan sunnah Nabi Muhammad SAW (Muwatta’ Imam Malik)

    Nabi suruh berpeganglah kamu kepada al Quran dan sunnah Nabi Muhammad SAW tapi kita buat apa dengan alQuran dan sunah yang ditinggalkannya????

    ReplyDelete