Friday, May 15, 2009

UMNO ADALAH BID’AH YANG SESAT (Siri 2)

Setelah kita memahami beberapa pengertian tentang bid’ah yang sesat, maka kita bandingkan pula, adakah layak bagi kita mengatakan bahawa UMNO itu adalah satu bid’ah yang sesat? Sebelum kita pergi lebih mendalam, marilah kita tengok beberapa perkara yang boleh saya katakan sebagai bid’ah yang sesat di dalam UMNO dan mengapakah saya mengatakan UMNO itu adalah bid’ah yang sesat.

Antara perkara yang diperjuangkan oleh UMNO ialah Nasionalisme, dan nasionalisme adalah bid’ah yang sesat. Kerana ia bercanggah dengan ayat al Quran. Nasionalisme yang saya maksudkan di sini ialah nasionalisme yang bersifat taksub bangsa. Sekiranya nasionalisme yang tidak membawa maksud itu, maka ia tidak berkaitan.

Dalil tentang percanggahan nasionalisme (yang dimaksudkan) dengan al Quran ialah berdasarkan dalil :
.

Wahai sekalian manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu ada lelaki dan perempuan, dan kami jadikan kamu berbeza bangsa dan puak untuk kamu saling berkenalan. Sesungguhnya orang yang paling mulia di kalangan kamu adalah orang yang paling bertaqwa di kalangan kamu… (Surah al Hujurat : 13)

Semangat nasionalisme yang sebenar, iaitu yang tidak bid’ah ialah semangat kebangsaan di atas dasar menyelamatkan bangsa sendiri. Contohnya apa yang dilakukan oleh Palestin hari ini. Mereka tidak dikatakan sebagai nasionalism yang bersifat bid’ah yang sesat kerana semangat kebangsaan mereka adalah menegakkan hak mereka sendiri.

Hak mereka ini adalah hak bangsa mereka, dan kewarganegaraan mereka. Israel yang menyerang Palestin adalah dianggap merampas hak, maka pejuang-pejuang Palestin tidak dianggap nasionalism yang sesat, kerana mereka memperjuangkan tanah air mereka. Alangkah bagusnya sekiranya UMNO mempunyai semangat seperti ini.

Maka kesimpulannya, nasionalisme terbahagi kepada dua. Iaitu nasionalisme yang sesat, dan nasionalisme yang tidak sesat. Nasionalisme yang sesat, adalah bid’ah yang sesat. Manakala nasionalisme yang tidak sesat (menjaga tanahair) tidak dikatakan bid’ah kerana ia dilakukan oleh Baginda SAW sendiri. Iaitu memperjuangkan tanah air.

Oleh itu, kesimpulan dalam artikel siri 2 ini, menjelaskan bahawa salah satu amalan UMNO atau perjuangan UMNO ialah satu perjuangan yang bersifat bid’ah yang sesat. Maka, apa lagi yang hendak dikatakan? Selain daripada perjuangan sesat ini, terdapat banyak lagi perkara yang akan dijelaskan di dalam siri-siri yang berikutnya.

Maka, diharap kepada pembaca budiman, supaya dapat memahami, mempelajari dan berbincang. Ruang komen dibuka luas, tetapi terpaksa dimoderate memandangkan terdapat ayat-ayat mencarut yang dilontarkan. Oleh itu, fikirlah masak-masak, sekiranya perjuangan UMNO itu sendiri sudah bid’ah yang sesat, maka hentikanlah bid’ah ini!! 

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

11 comments:

  1. sifat kebangsaan yang di perjuang kan olih umno itujelas sekali menyimpang dan menyesatkan.olih itu ada lah menjadi tugas dan tangung jawab kita menjelas kan kepada saudara kita di dalam umno agar segera insaf dan meningalkan perjuangan umno
    yang menyesat kan ramai kaum keluarga kita.

    ReplyDelete
  2. manusia terbahagi kepada 73 kaul, 72kaul SESAT, hanya 1 yang selamat. Siapakah 1 kaul itu? Jangan nak berangan ????....Sedarlah diri sebelum ajal menjemput pergi, pergi yang tahu kemana hala nak tuju.

    ReplyDelete
  3. saudara mengatakan bid-ah ialah perkara IBADAT yang tidak dilakukan oleh Rasulullah.. cemana pulak umno nie bid'ah? sedangkan ana tak rasa dia buat benda atas niat ibadat atau taqarrub kepada Allah.. boleh terang semula? dari segi umno tu sendiri memang sah-sah la bukan pilihan kita yang nak bawa islam.. wallahua'lam

    ReplyDelete
  4. Apa yg saya maksudkan dgn ibadat ialah urusan yang berkaitan dgn agama. Ibadat secara umum boleh bnyk mksud. Antaranya mentauhidkn Allah (Surah an Nisa : 36), ketaatan (Surah Yasin : 60).. Di dalam al Quran, terdapat larangan taat (ibadat) kpd syaitan sepertimana dlm Surah Yasin tadi dan Surah al Maidah : 60.. Dalam ayat ini disebut tentang beribadah kepada perkara taghut.

    ReplyDelete
  5. Kesimpulannya, ibadah ini samada ibadah yang betul, dan ibadah yang sesat. Wallahua'lam

    ReplyDelete
  6. Anonymous kedua..

    Anda tersilap.. "kaul" di dalam Bahasa Arab bermaksud "pandangan seseorang". Atau anda punya makna lain.

    Di dalam hadis menyebut "Firqah" yang bermaksud "golongan" atau yang sama waktu dengannya..

    ReplyDelete
  7. Saya tak tahu bahasa arab,tapi masa kampung dulu itulah yang sebut orang tua-tua kampung, tapi maksudnya ialah golongan/kumpulan. Yang penting sebelum mati kita dah tergolong ke dalam yang satu golongan itu

    ReplyDelete
  8. tidak islam jika bersifat perkauman... assobiyah... dan juga berpecah belah...
    oleh itu apa bezanya umno dengan pas...?

    ReplyDelete
  9. UMNO memperjuangkan assobiyyah Melayu, manakal PAS tidak.. Bukankah itu satu perbezaan

    ReplyDelete
  10. ketika pas tidak menerima kerjasama dengan bangsa lain... apa yang dihujah pas...? ahli2 umno sampai sekarang mengungkit sikap pas pada waktu itu...

    ReplyDelete
  11. pas vs umno pun assobiyah... mic vs dap vs pkr vs mca vs ppp vs gerakan vs pbs vs banyaknya kaum... kaum politik...... semua tu assobiyah...

    ReplyDelete