Monday, June 22, 2009

“USTAZ” MUKHRIZ DAN HUKUM PERPADUANNYA


Di dalam blog Cina Islam, seseorang telah menghantar penulisannya kepada beliau yang bertajuk “Apabila Mukhriz Bercakap Tentang Hukum Islam”. Artikel ini telah dihantar oleh WFAUZDIN NS. Beliau menukilkan bahawa Ustaz Mukhriz telah mengeluarkan hukum bahawa perpaduan itu hukumnya wajib. Tetapi, tidak pula disebutkan dalilnya. Wallahua’lam.

Oleh itu, saya terpanggil untuk memberi sedikit kefahaman tentang kesilapan beliau di dalam hal ini. Perpaduan terbahagi kepada dua jenis. Pertama ialah perpaduan dalam bentuk kebaikan, dan yang kedua adalah perpaduan dalam bentuk kejahatan. Ia juga telah disebut oleh Allah SWT tentang perkara ini :

Hendaklah kamu saling tolong menolong di dalam urusan kebaikan dan ketaqwaan, dan janganlah kamu saling tolong menolong dalam urusan dosa dan permusuhan (Surah al Maidah)

Jelas daripada firman Allah SWT ini, perpaduan terdapat dua bentuk. Iaitu dalam bentuk kebaikan, yang kedua dalam bentuk kejahatan. Perpaduan dalam bentuk kebaikan hukumnya wajib, manakala perpaduan dalam bentuk keburukan adalah haram. Mudah. Demikian juga apa yang telah disebut oleh Allah SWT di dalam ayat-ayat lain tentang perkara ini.

Mungkin Ustaz Mukhriz hanya membaca maksud pertama sahaja, iaitu “kewajipan saling tolong menolong ….”, tetapi tidak habis dibacakannya. Namun, sedikit teguran buatnya ialah, berhati-hati dalam mengeluarkan hukum. Mufti Perak pun banyak salah yang dibuatnya, apatah lagi orang seperti Mukhriz. Dulu, Hisham pernah sebut, “ibu ketam yang berjalan senget, ingin mengajar anaknya berjalan lurus…”

Akhirnya kata-kata ini terpalit sesama mereka. Orang yang berperangai senget ingin mengajar sesuatu yang bersifat lurus… Ya, Islam itu adalah jalan yang lurus. UMNO yang dipegang oleh mereka, entah bila hendak lurus… Sekejap itu, sekejap ini..

Perbincangan yang masih belum diputuskan di dalam PAS ialah samada perpaduan dengan UMNO ini adalah bentuk perpaduan yang diwajibkan? Atau diharamkan? Atau di”harus”kan? Eh, bila masa pula ada perpaduan yang di”harus”kan? Insya Allah, akan dijelaskan di dalam artikel akan datang.

Namun, perpaduan yang disarankan oleh PAS adalah perpaduan yang berbentuk kebaikan. Contohnya perpaduan dengan bangsa dan agama lain. Perpaduan dengan parti lain, dan sebagainya. Perpaduan ini “tidak dikatakan sebagai haram”, dan tidak dikatakan sebagai wajib.. Maka, ia adalah perpaduan yang bersifat harus..

UMNO pula bagaimana? Adakah ia diharuskan? Atau diharamkan? Atau ia diwajibkan sepertimana pandangan Ustaz Mukhriz. Tetapi, boleh jadi ia wajib sekiranya UMNO itu memperjuangkan Islam yang sebenar.. Segala permasalahan ini akan dihuraikan di dalam artikel selepas ini. Insya Allah..

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment