Monday, June 1, 2009

UMNO GUNA ISTILAH “POTONG” UNTUK TAKUTKAN BUKAN ISLAM

Harakahdaily semalam ini menceritakan bahawa antara slogan yang diburuk-burukkan oleh UMNO ialah “Siapa masuk PAS, kena potong”. Masing-masing sudah memahami erti potong ini. Namun, antara kejayaan UMNO selama ini ialah dengan bermodalkan slogan tersebut untuk menjatuhkan PAS, memburuk-burukkan Islam sendiri.

Sepertimana yang kita ketahui, “potong” yang dimaksudkan tersebut ialah bersunat. UMNO memburuk-burukkan Islam di hadapan mata bukan Islam, kerana PAS selama ini memperjuangkan Islam. Maka, di antara cara untuk menampakkan Islam itu keji, mereka berusaha menampilkan pelbagai slogan-slogan, dan antara slogan itu ialah “potong”.

Namun, hakikatnya potong itu adalah untuk Islam. Bahkan ia sudah dibuktikan kebaikannya. Sekiranya mereka memburukkan istilah potong, tidakkah mereka sedar bahawa mereka (UMNO) sendiri sudah dipotong (disunat)? Bahkan mereka menyuruh anak-anak mereka bersunat. Tetapi, ia cuba digambarkan satu suasana yang ngeri kepada orang bukan Islam.

Walaubagaimanapun, hikmah bersunat sangat besar, yang perlu diketahui oleh orang bukan Islam. Islam itu adalah agama yang menekankan kebersihan, dan salah satu bentuk kebersihan luaran ialah dengan bersunat. Bersunat melambangkan kebersihan yang cukup terperinci oleh Islam. Tetapi, ia digambarkan sebagai cerita seram, oleh UMNO terhadap orang bukan Islam.

Kalau sebelum ini, kerap juga dimomokkan dengan istilah “hudud”. Mereka menggambarkan hudud itu sebagai hukuman kejam yang dijatuhkan kepada setiap manusia. Sedangkan ia hanya untuk orang Islam sahaja. Mereka menjemput dan mempersilakan beberapa ulama mereka untuk mengeluarkan dalil kekejaman hudud.

Antara yang disebut, ialah seperti hukum memotong tangan bagi pencuri. Saya teringat lagi Masyitah mengatakan di satu perhimpunan, bahawa orang yang mencuri ini tidak sepatutnya dipotong tangan, bahkan kita sepatutnya memberikan mereka peluang bekerja. Inilah kebodohan Masyitah yang menyamar sebagai ulama.

Hakikatnya, orang yang sudah ada duit pun turut mencuri. Bahkan Islam bukan terus menghukum potong tangan kepada mereka yang mencuri, bahkan mereka yang mencuri tersebut dilihat pada kadar yang barang yang dicuri, dan orang yang mencuri. Sesedap mulut sahaja Masyitah berkata demikian.

Hari ini, mereka momokkan pula dengan istilah “potong”. Kebodohan mereka terserlah apabila seorang bukan Islam bertanya kepada mereka “Wahai menteri-menteri Melayu, bukankah kamu juga telah dipotong?, dan kamu juga menyuruh anak kamu memotong?”. Masyitah boleh mengatakan seperti tadi kerana hartanya tidak pernah dicuri.

Saya yakin, sekiranya beliau pernah mengalami kecurian, sudah pasti beliau akan mengeluarkan fatwa supaya orang yang mencuri ini dibunuh sahaja. Bukankah ini adalah satu hakikat yang begitu bodoh?

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment