Wednesday, June 3, 2009

ZAMBRY HANYA “MB” PADA NAMA

Teringat saya, pengalaman di sekolah-sekolah rendah dahulu. Apabila kita bertemu dengan “pengawas”, kita akan rasa takut kerana dibimbangi nama dicatit. Sambil berjalan dengan berpakaian pengawas, terselit di bajunya nametag yang tertulis “pengawas”. Tetapi, kadangkala, pengawas mengalami masalah pakaian. Lalu mereka terpaksa memakai baju putih, sama seperti pelajar-pelajar lain.
.

Apabila pengawas sudah berbaju putih, bahkan nametag tertulis pengawas sudah tidak dipakai, maka orang hanya buat sambil lewa apabial bertemu dengannya. Seolah-olah kuasa pengawas itu hanya pada baju dan nametag semata-mata. Hakikat ini terjadi pada Zambry. Beliau sudah pun disahkan sebagai MB, tetapi jawatannya itu hanya pada nama.

Lihatlah peristiwa yang berlaku baru-baru ini, beliau dihalau seperti budak-budak biasa. Sekiranya di dalam SUK, beliau boleh mengeluarkan arahan dengan sesuka hati. Tetapi, apabila beliau bertandang ke rumah orang, tuan rumah begitu mudah menghalaunya. Ini kerana beliau hanya tertulis “MB”, tetapi hakikatnya dia bukan MB.

Kalau dalam filem-filem, banyak ditayangkan bahawa kekuasaan seseorang raja itu pada mahkotanya. Oleh itu, orang ramai bertungkus lumus merebut mahkota tersebut. Sesiapa yang berjaya mendapatkan mahkota tersebut, beliau akan menjadi raja. Pelik bukan? Bahkan bertambah pelik, kenapakah orang ramai melihat mahkota itu sebagai tuhan?

Apabila seseorang memakainya, dia adalah raja. Tetapi apabila ditanggalkan, dia tidak dipanggil sebagai raja. Oleh itu, raja yang sebenar bukanlah orang, tetapi sebentuk mahkota. Memang cerita yang tidak masuk akal. Ini kerana ia sudah dibuktikan hari ini. Apabila Zambry berjaya memakai nama “MB”, adakah beliau sememangnya MB?

Tidak! Beliau hanyalah MB pada nama. Contohnya, kereta Camry. Saya memiliki sebuah kereta buruk tahun 1980 an yang sudah lekuk dan berkarat. Saya pergi berjumpa dengan syarikat Toyota, dan membayar sejumlah wang kepadanya, bahkan memaksanya untuk mengiktiraf bahawa kereta saya tersebut adalah Toyota Camry New Version!

Maka, setelah berjaya memaksa pengarah syarikat Toyota untuk mengiktiraf sedemikian, maka saya sudahpun berjaya memiliki sebuah Camry yang tidak dimiliki oleh sesiapa. Bahkan, saya menghebohkan satu dunia bahawa saya pemilik tunggal Camry New Version! Hakikatnya Camry saya ini hanyalah pada nama sahaja, bukan hakikatnya.

Samalah macam Zambry, beliau adalah MB pada nama, tetapi hakikatnya beliau adalah orang biasa. Dan saya nasihatkan kepada semua orang, supaya tidak tertipu dengan nama MB yang dilekatkan pada dirinya. Hanya membuang masa sahaja orang yang mengikut perintah dan arahannya. Cuba bayangkan ketika Zambry diguling oleh semua orang, dimanakah MBnya ketika itu?

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

1 comment:

  1. sedar lah kamu, taat kepada raja dan negara adalah rukunnegara MALAYSIA. kalau kamu lupa atau menentang maka kamu tidak layak jadi rakyat malaysia.. DAULAT TUANKU..

    ReplyDelete