Saturday, April 11, 2009

MENJAWAB ISU “PAS MENYAMARATAKAN ANTARA AGAMA” (siri 1)

Selalu juga didengari, bahawa PAS dikatakan cuba menyamakan di antara agama. Antara alasannya ialah PAS telah bergabung dengan DAP dan PKR yang perjuangan mereka dikatakan bukan bersifat islamik. Contoh ulasan bodoh mereka “Kalau PAS menang nanti, bertambahlah gereja”.

Mereka berkata lagi tanpa kefahaman mereka “orang-orang kafir, terutamanya kristian, lebih mudah menyebarkan ajaran mereka”. Mereka berkata lagi “PAS membela agama lain, dan menentang orang Islam sendiri”. Dan banyak lagi. Mereka telah menggelar PAS sebagai liberal, kerana menyamakan semua agama.

Sebelum persoalan ini dijawab, saya tertarik untuk menceritakan tentang kisah Saidina Umar al Khattab ketika beliau menjadi khalifah. Ketika zaman pemerintahannya, empayar umat Islam sudah tersebar luas ke seluruh dunia. Ketika itu golongan yang menganut agama kristian telah dianiaya oleh kerajaan Benzantin dan Rom.

Setelah mengetahui hal tersebut, Saidina Umar al Khattab telah menawarkan kepada mereka khidmat perlindungan, sama seperti orang bukan Islam yang lain. Saidina Umar al Khattab mengajak mereka supaya menjadi ahli zimmah, daripada dianiaya oleh dua kerajaan besar tersebut. Dua kerajaan tersebut telah merampas hak mereka, menzalimi dan menganggu ketenteraman mereka.

Maka, ramailah orang-orang bukan Islam ini yang mendapatkan khidmat tersebut, tetapi mereka diminta membayar jizyah. Mereka diberikan perlindungan, dan kerajaan Islam juga mendapat keuntungan. Masing-masing mendapat keuntungan.

Tetapi berbeza dengan UMNO hari ini. Mereka sudah pun mendapat tampuk pemerintahan, tetapi mereka menganiaya orang bukan Islam (zimmi). Rumah mereka diceroboh, dan gambar bogel mereka ditangkap. Altantuya pula dibunuh. Dan banyak lagi kes yang kita sendiri sudah tahu. Orang bukan Islam merasa mereka tidak mendapat perlindungan daripada kerajaan.

Oleh itu adakah kerajaan Malaysia hari ini dikatakan sebagai kerajaan Benzantin dan Rom, manakala PR itu adalah kerajaan Islam? Hakikatnya dilihat sedemikian. Adakah mereka mempunyai rancangan jahat untuk menguasai kerajaan, iaitu dengan memperalatkan PAS? Persoalan ini akan dijawab di dalam siri-siri lain. Insya Allah.

Sekiranya UMNO hari ini benar-benar melaksanakan Islam, tidaklah orang bukan Islam hari ini bangkit menolak mereka. Kerajaan tidak memberi hak sepatutnya kepada golongan bukan Islam, dan golongan Islam sendiri menjadi mangsa mereka. Mereka pula sering mengaku bahawa mereka adalah Islam. Bahkan golongan ulama’ juga dinafikan hak mereka.

Ya, selagi UMNO dan BN menjadi kerajaan, dan mereka masih meneruskan perjuangan mereka seperti hari ini, Islam tidak akan naik. Bahkan golongan bukan Islam semakin teraniaya. Hari ini Islam naik kerana menolak UMNO dan BN. Tolaklah ia sehingga tumbang, supaya Islam dinaikkan, dan golongan bukan Islam mendapat hak mereka.
.
Salam Perjuangan
.
Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment