Wednesday, April 15, 2009

MEREKA BERGADUH SESAMA MEREKA

Semenjak kenaikan Najib sebagai Perdana Menteri, kerajaan dilihat agak goyah. Masalah semakin hari semakin menimbun. Orang BN sendiri dilihat tidak meletakkan kepercayaan kepada kepimpinan Najib. Contoh yang dapat kita lihat ialah, MIC cuba untuk “melarikan” diri daripada BN. Begitu juga MCA yang melihat kabinet Najib sebagai pelan rancangan mengukuhkan kroni.

Begitu juga UMNO Johor yang melihat isu Jambatan Bengkok sebagai isu yang kontroversi. Khairi yang menang sebagai Ketua Pemuda “dianaktirikan” oleh Najib sendiri. Dan pelbagai lagi. Kalau sebelum kenaikan Najib, beliau terkenal dengan kes Altantuya, dan kes tersebut masih dianggap misteri sehingga beliau naik sebagai Perdana Menteri. Jelas, namanya kotor di mata dunia.

Adakah kabinet Najib ini tidak tahan lama? Ubat tahan lama yang diturunkan oleh Mahadet sudah habis tarikh luput? Atau apa? Saya teringat juga kisah Perang Khaibar yang telah saya tulis di dalam artikel “MIC minta fasakh daripada BN”, yang menunjukkan realiti perpecahan BN hari ini. Saya juga teringat firman Allah SWT…

Sekiranya kamu rasa perit (menghadapi musuh Allah), mereka juga merasa perit sepertimana kamu rasai (Surah an Nisa : 104)

Kalau sebelum ini Pakatan Rakyat telah dituduh bermacam-macam. Mereka mengatakan Pakatan Rakyat tidak sehaluan. Mereka berkata lagi “PAS terpaksa menggadaikan prinsip mereka semata-mata untuk bergabung dengan orang kafir”. Tetapi segalanya terpalit kembali ke muka mereka.

Di dalam Sirah Nabi Muhammad SAW, telah diceritakan bahawa di antara pemimpin-pemimpin musyrikin Mekah pernah berlaku pergeseran ketika permulaan Perang Badar. Iaitu Utbah bin Rabi’ah tidak bersetuju orang-orang Musyrikin memerangi Nabi Muhammad SAW. Beliau mengatakan bahawa tindakan memerangi sanak saudara itu adalah satu perkara yang sia-sia dan menimbulkan fitnah.

Tetapi, Abu Jahal juga antara pimpinan besar, menjawab kembali kata-kata tersebut dengan mengatakan bahawa Utbah bin Rabi’ah telah disihir oleh Nabi Muhammad SAW. Keengganan Abu Jahal tersebut, menyebabkan berlakunya peperangan tersebut. Di permulaan perang lagi, Utbah bin Rabi’ah telah terbunuh, dan diakhir peperangan, Abu Jahal sendiri terbunuh.

Hari ini, pergeseran di antara pimpinan BN, sudah pasti akan memberi untung kepada PR. Apakah hasil daripada pertempuran PR dan BN? Ya, sepertimana yang telah diceritakan, kedua-dua pimpinan tersebut, terbunuh di dalam peperangan tersebut. Adakah BN dan segala parti-partinya akan mengalami kekalahan yang teruk selepas ini? Fikirlah sendiri

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment