Sunday, June 21, 2009

PIMPINAN : ANTARA KETAATAN, DAN KEINGKARAN

Lagi isu tentang Kerajaan Perpaduan. Bilakah ia akan selesai? Entahlah. Di dalam artikel ini, suka untuk saya bawakan, bilakah kita perlu mentaati pimpinan, dan bilakah kita perlu mengingkari arahan pimpinan? Untuk memahami perkara ini, sedikit pendahuluan yang perlu difahami ialah tiga perkara ini :

- Dalil al Quran dan as Sunnah : Dalil daripada al Quran, dan Hadis yang Shahih
- Pandangan Yang Banyak : Iaitu terdapat banyak pandangan tentang sesuatu hukum
- Masalih Mursalah : Mendapatkan manfaat, dan menolak kerosakan

Sekiranya sesuatu arahan yang dikeluarkan oleh pimpinan, yang bercanggah dengan dalil al Quran dan Hadis yang Shahih, maka kita tidak perlu menuruti arahan tersebut. Contohnya Nabi Muhammad SAW tidak meninggalkan dakwahnya walaupun diancam nyawanya, disuruh oleh pimpinan Quraisy, dan diminta oleh Bapa Saudaranya sendiri. Kerana Baginda SAW diwajibkan menyampaikan dakwah.

Sekiranya sesuatu arahan tersebut tidak bercanggah dengan dalil daripada al Quran dan Hadis Nabi, maka, berkemungkinan ia terdapat banyak pandangan tentangnya. Contohnya tindakan Baginda SAW terhadap tawanan Perang Badar. Saidina Umar berpandangan bahawa kita perlu menyerahkan mereka kepada keluarga mereka yang Islam, untuk dibunuh sahaja mereka, manakala Saidina Abu Bakar pula memberi cadangan supaya diminta tebusan. Lalu Nabi SAW memilih pandangan Saidina Abu Bakar, dan tidak menolak cadangan Saidina Umar.

Maka, terdapat dua pandangan di dalam urusan kita terhadap tawanan perang. Kedua-dua pandangan ini betul, dan pimpinan berhak memilih salah satu daripada dua ini. Asalkan tidak bercanggah dengan hadis Nabi SAW.

Sekiranya arahan tersebut adalah Masalih al Mursalah, maka, kita juga wajib mentaatinya. Ia adalah satu bentuk tindakan untuk mendapatkan kebaikan, dan menolak kerosakan, selagi mana tidak bercanggah dengan dalil. Contohnya undang-undang di jalanraya. Undang-undang dijalanraya tidak disebut di dalam al Quran, tetapi ia bertujuan mengelakkan daripada kerosakan. Sekiranya memandu perlahan itu membawa kerosakan, maka kita perlu membawa laju.. Sekiranya tidak, patuhilah undang-undang jalanraya.

Kesimpulannya, sekiranya sesuatu arahan pimpinan tersebut bercanggah dengan dalil al Quran dan Hadis, maka, kita wajib mengingkari arahan tersebut. Sekiranya tidak bercanggah, kita wajib mentaatinya. Kerana, berkemungkinan terdapat pandangan lain tentang sesuatu hukum tersebut, atau ia adalah masalih mursalah. Tidak perlulah kita katakan bahawa perpaduan dengan UMNO bukan ada dalil, atau kita kata, berpecah daripada UMNO itu tiada dalil, dan sebagainya.

Sekiranya ia adalah arahan, kita wajib mentaatinya selagi mana ia tidak bercanggah dengan dalil al Quran dan Hadis Shahih. Sekiranya bercanggah, maka, kita tidak perlu mentaatinya. Sekiranya tidak, kita wajib mentaatinya, walaupun kita tidak bersetuju dengan arahan tersebut.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

2 comments:

  1. Jangan pulak dalil-dalil digunakan untuk tujuan peribadi sudah lah....

    ReplyDelete
  2. Wahai saudaraku, wahai kaum Muslimin,
    Di atas kalimah Lailahaillallah Muhamadulrasulullah.

    Saya sebagai hamba Allah menyampaikan seruan Allah dan RasulNya.

    “Bukanlah dari kami orang-orang yang menyeru kepada assabiyyah, berperang atas dasar assabiyyah dan mati kerana (mempertahankan) assabiyyah” [HR Abu Daud].

    Wahai saudaraku, wahai kaum Muslimin,
    Kembalilah ke jalan Islam dan memperjuangkan Islam bukan atas dasar memperjuangkan Assabiyah iaitu bangsa kerana Rasulullah SAW tidak mengaku akan umatnya yang memperjuangkan assabiyah…

    Rasulullah SAW telah mengkabarkannya kepada seluruh manusia bahawa bukanlah dari umat Muhammad jika mereka memperjuangkan bangsa.

    Adakah kita hanya mengamalkan ajaran Islam separuh masa dan separuh lagi kita meninggalkannya...???

    Allah SWT berfirman :

    " Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu " (Al-Baqarah(2):208)

    Bersatulah saudaraku dengan kalimah Lailahaillallah Muhamadulrasulullah…!!!
    Bersatulah kita di bawah panji kebesaran Islam…!!!

    BERSATULAH MENEGAKKAN DAULAH KHILAFAH ISLAMIYAH !!!

    Allahuakbar!!!

    Ingatlah wahai saudaraku...

    Sekecil kecil dan sebesar-besar amalan di dunia akan di hitung di akhirat kelak.

    "Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya.Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula."(Al-Zalzalah : 7-8)

    MAMPUKAH KITA MENJAWABNYA NANTI APABILA KITA BERDEPAN DENGAN ALLAH SWT...???

    Ya Allah, aku telah jalankan perintahmu…

    ReplyDelete