Sunday, June 21, 2009

BILAKAH BERPECAH BELAH ITU DIHARAMKAN? DAN BILAKAH IA DIWAJIBKAN?

Artikel sebelum ini berkisar tentang hukum perpaduan yang terbahagi kepada tiga. Wallahua’lam. Mungkin ia lebih daripada itu, atau mungkinkah aku yang tersilap. Tetapi, bagaimanakah pula dengan hukum berpecah belah? Bilakah ia diwajibkan? Dan bilakah pula ia diharamkan? Atau bilakah ia diharuskan? Berpecah belah di dalam PAS pula bagaimana?

Pertama

Sekiranya berpecah belah disebabkan sesuatu perkara yang diwajibkan, maka wajib kita berpecah belah. Contohnya kita wajib berpecah daripada kumpulan yang mengajak kepada kejahatan. Atau membawa kepada sebarang kerosakan. Maka, kita wajib berpecah belah, sekiranya kita pasti bahawa kumpulan ini adalah yang melakukan kerosakan.

Sekiranya pimpinan menyuruh kita bersatu dengan kumpulan ini, maka ia boleh dibahagikan kepada 3 pandangan yang telah disebut sebelum ini.

- Samada ia adalah bertujuan menyampaikan dakwah, maka hukumnya wajib
- Samada ia bertujuan bergabung dengan kejahatan, maka ia diharamkan
- Samada ia bertujuan strategi untuk menaikkan Islam, maka ia diharuskan. Tetapi, sekiranya ia adalah arahan pimpinan, ia diwajibkan.

Kedua

Berpecah belah menjadi haram apabila disebabkan dua perkara :

- Keingkaran daripada arahan pimpinan (selagi mana arahan tersebut tidak bercanggah dengan al Quran dan as Sunnah). Maka, hukum berpecah disebabkan perkara ini adalah haram.

- Mengingkari perintah Allah SWT, dan RasulNya. Iaitu mengingkari segala perintahNya. Contohnya berpecah belah disebabkan fitnah, berpecah daripada jemaah yang betul dan sebagainya.

Tambahan

Maka, apa yang kita dapat daripada artikel ringkas ini ialah, berpecah belah itu kebanyakannya adalah “jahat” tetapi dalam beberapa situasi sahaja dibenarkan. Contohnya Ashabul Kahfi yang lari daripada pemerintahan, kerana pemerintah yang cuba menjahanamkan Islam. Maka, mereka “bersatu” sesama mereka, untuk “berpecah” daripada kerajaan tersebut.

Bagaimanakah pula dengan perpecahan di dalam PAS? Adakah ia diwajibkan? Atau Diharamkan? Ia berbeza hukum. Sekiranya kita mengingkari atas dasar perpaduan “sesama ahli PAS itu adalah perpaduan yang jahat”, maka diwajibkan kita berpecah belah. Sekiranya ia bukan “perpaduan yang jahat”, maka diharamkan! Hakikatnya adakah PAS itu jemaah yang bersatu membuat kejahatan? Fikirkan sendiri…

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment