Thursday, March 26, 2009

JANJI MANIS PIMPINAN UMNO YANG MASAM


Semalam telah menyaksikan beberapa orang yang menang dan terdapat juga mereka yang tersungkur. Sudah pasti mereka yang menang akan melahirkan rasa “syukur” tidak terhingga, manakala orang yang kalah melahirkan rasa “kecewa” atau “tidak berpuas hati”. Macam-macam kenyataan telah dikeluarkan oleh mereka yang bertanding, termasuk janji-janji manis yang ditaburkan oleh mereka yang menang. Apabila kalah, mereka akan menabur fitnah-fitnah yang berterusan akan menjahanamkan UMNO sendiri.

Shahrizat yang memenangi Ketua Wanita UMNO, telah berjanji akan memberi kekuatan kepada parti melalui suntikan semangat Wanita UMNO. Kata-katanya terlalu umum sehinggakan “suntikan” tersebut tidak difahami dengan jelas. Sama seperti sebelum-sebelum ini, hanya mengulang teks yang sama tanpa sebarang perubahan. Wanita UMNO tetap juga lemah.

Beliau juga berjanji akan bekerja keras bersama 1.3 juta ahli Wanita UMNO, menyegarkan semula semangat mereka dan sebagainya yang tidak lebih daripada merapu. Beliau menyifatkan bahawa perwakilan yang memilihnya telah membuat keputusan yang baik, kerana berpakat untuk memilihnya. Apabila sudah menang, itulah kata-katanya.

Apa cerita pula Khairi yang memenangi Ketua Pemuda. Juga pandai menaburkan janji manis yang hanya omongan kosong sahaja. Beliau begitu berbangga kerana berjaya mengenepikan Mukhriz dan Khir Toyo. Saya yakin, keputusan ini pasti tidak “diredhai” oleh beberapa pihak termasuk Najib yang telah menyelamatkan Toyo daripada kes politik wang, dan Mahathir yang menjadi ayah kepada Mukhriz.

Khairi telah menjanjikan perpaduan terutamanya di dalam pemuda UMNO sendiri. Namun, hakikatnya ia juga ungkapan yang sama yang dituturkan oleh orang-orang sebelumnya. Namun, perpaduan di dalam UMNO hanya dilihat seperti anjing dan kucing. Sempena pemergian Hisham daripada pemuda dengan membawa bersama kerisnya, sudah pasti Khairi akan turut mengubah gimik tersebut.

Kalau Hisham dilihat ketinggalan dengan keris tersebut, mungkin Khairi yang lebih semangat meggantikan beliau dengan menggunakan senjata yang lebih baru untuk memecahkan bangsa. Hisham yang sudah banyak menyusahkan orang itu, digantikan oleh Khairi yang mungkin lebih parah daripada itu, walaupun hari ini beliau menjanjikan perpaduan.

Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga. Janji-janji manis ini akan dilihat hasilnya tidak lama lagi. Begitu juga Najib, yang hanya berapi-rapi pada mulut ketika bercakap, tetapi haprak. Semua pimpinan yang menang ini akan diukur sendiri oleh rakyat, dan saya yakin pemerintahan Najib ini lebih teruk berbanding Pak Lah. Ini kerana, belum jadi PM lagi sudah timbulkan banyak masalah!

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment