Saturday, April 18, 2009

DOSA MENGUNDI BARISAN NASIONAL (Siri 1)

Sebelum ini saya pernah menulis artikel yang bertajuk "Jauhi daripada menyokong kezaliman", yang telah saya letakkan di ruang Tazkirah. Hari ini pula, ramai tertanya-tanya, "apakah hukum mengundi Barisan Nasional?" Persoalan ini sama sahaja dengan soalan-soalan fiqh yang lain, seperti "apakah hukum mengerjakan Solat Sunat Dhuha?" dan sebagainya. Ya, setiap perbuatan di dunia ini, tertakluk di bawah 5 hukum.
.
5 hukum tersebut ialah, wajib, sunat, harus, makruh dan haram. Kelima-lima hukum ini sudah biasa didengari, namun, ramai yang tidak dapat mengukurkan berdasarkan kehidupan di dunia ini. Mengundi Barisan Nasional juga termasuk dalam 5 hukum ini. Jadi, apakah hukum mengundi Barisan Nasional? Adakah ia wajib, sunat, harus, makruh atau haram?
Dalil daripada al Quran
.

Dan janganlah kamu cenderung kepada orang yang melakukan kezaliman, yang menyebabkan kamu disentuh oleh api neraka, sedangkan kamu tidak mempunyai seorang penolong pun selain Allah, sehingga kamu tidak diberi pertolongan (Surah Hud :113)
.
Di dalam ayat ini jelas menunjukkan bahawa cenderung kepada orang yang melakukan kezaliman itu adalah satu perbuatan yang HARAM. Perkara haram, apabila dilakukan, akan mengundang dosa. Contohnya seperti melakukan muqaddimah zina, seperti berdua-duaan dan sebagainya. Ia adalah haram, dan sesiapa yang melakukannya akan mendapat dosa yang akan dihitung oleh Allah di Hari Akhirat.
.
Selain itu, perkataan "jangan" telah digunakan di dalam ayat tersebut, yang jelas menunjukkan bahawa ia adalah satu perkara yang haram. Manakala sekiranya ayat tersebut berbentuk suruhan, ia adalah wajib, contohnya seperti solat, puasa dan sebagainya. Inilah hakikat yang telah dijelaskan oleh ulama’ fiqh. Kalau masih tak percaya, bolehlah belajar fiqh sendiri.
.
Bagaimana pula dengan hukum mengundi BN? Adakah ia juga dikatakan haram? Jawapan yang mudah untuk dijawab ialah hukumnya haram. Apakah dalilnya? Dalil haram mengundi Barisan Nasional ialah ayat al Quran di atas tadi. Ini kerana Barisan Nasional sudah terkenal dengan zalim. Sekiranya Barisan Nasional tidak dikatakan sebagai zalim, maka tidak haram mengundinya.
.
Sekiranya PR yang melakukan kezaliman, maka hukumnya haram mengundi PR. Sekiranya Barisan Nasional melakukan kezaliman, maka hukumnya juga haram! Hari ini bagaimana? Sekiranya anda melihat bahawa Barisan Nasional itu melakukan kekejaman, dan sekiranya mereka menguasai kerajaan, akan menyebabkan kerosakan yang banyak, maka hukumnya adalah haram.
.
Salam Perjuangan
.
Dr Fikrah

3 comments:

  1. DALAM DUNIA SEMUA YANG KITA LAKUKAN TANPA IZIN ALLAH ADALAH BERDOSA.
    NAFAS KITA MAKAN KITA SEGALANYA ADALAH HARAM DAN DOSA MELAINKAN SETELAH MENDAPAT KEIZINANAN DARIPADA ALLAH. JADI KERANA ITU SUDAHKAN ANDA MEMPEROLEH KEIZINAN DARI TUAN SEMESTA ALAM INI.

    ReplyDelete
  2. adakah kita sudah sempurna solat 5 waktu secara berjemaah dlm harian hidup kita? jika tidak jgnlah meletak sesuatu itu secara mutlak.

    bukankah akhir kalam seorg manusia itu dlm shahadah sudah ada janji dari tuhan?

    ReplyDelete
  3. Kesempurnaan solat berjemaah, imam yang kita ikut tu siapa? dapatkah imam itu menjamin solat kita sampai kepada Tuhan, dapatkah imam itu menjamin kita ke syurga?
    Jangankan solat sahadahpun tak lepas, siapa kesaksian kita seperti termaktub dalam kalimah sahadah tu? Adakah ini semua kita ambil peduli mencari intipatinya.

    ReplyDelete