Monday, April 13, 2009

DI ZAMAN NABI MUHAMMAD SAW, ARTIS PUN JOIN ISLAM (Siri 2)

Hassan bin Thabit yang telah memeluk Agama Islam ketika itu, telah menjadi pertahanan kepada Nabi Muhammad SAW. Beliau telah mengemukakan syair-syair yang menceritakan tentang kemuliaan Nabi Muhammad SAW, sehingga golongan-golongan penyair di zaman tersebut kagum dengan keindahan syair tersebut.

Inilah peranan penyair untuk menyampaikan mesej Islam kepada golongan penyair juga. Ya, hari ini golongan artis yang telah join Islam ini berperanan untuk menyebarkan Islam kepada peminat-peminat lagu. Raihan dilihat sebagai salah satu daripada golongan tersebut, dan beberapa orang artis lain yang telah menerima dakwah PAS sendiri baru-baru ini. Hebat bukan?

Tetapi, malangya, Gangstarz telah melatih penyair-penyair Jahiliah hari ini, yang meruntuhkan akhlak! Begitu juga Malasian Idol dan banyak lagi yang kita ketahui, yang telah melatih anak-anak Malaysia hari ini supaya menjadi seperti penyair-penyari Jahiliyah ketika zaman Nabi Muhammad SAW. Malang sekali!
.

.

Selain itu, terdapat seorang artis kontroversi di zaman Nabi Muhammad SAW. Namanya ialah Ka’ab bin Zuhair. Beliau adalah seorang penyair yang hebat dan berperanan sebagai penghina Nabi Muhammad SAW di dalam syair-syairnya. Alhamdulillah, setakat ini, kita masih belum melihat artis tanah air yang menghina golongan ulama’.

Sehingga sampai pembukaan Mekah, Baginda SAW melarang umat Islam membunuh sesiapa ketika itu. Mereka masuk ke Mekah secara beramai-ramai. Tetapi Baginda SAW menghalalkan darah beberapa orang, antaranya Kaab bin Zuhair. Ini kerana penghinaannya terhadap Nabi Muhammad SAW sangat keterlaluan.

Tetapi, ketika pembukaan Mekah ketika itu, beliau datang bertemu Nabi Muhammad SAW menyatakan hasratnya untuk kembali kepada Islam dan Baginda SAM menerima taubatnya. Setelah itu, artis ini menjadi seorang yang terpuji dan syair-syairnya banyak memuji kemuliaan Nabi Muhammad SAW dan Islam.

Inilah beberapa peristiwa yang sedang terjadi hari ini. Golongan artis sedikit demi sedikit akan terbuka hati mereka untuk menerima Islam. Mereka merasakan ia adalah satu jalan kembali, dan memang benarlah, orang yang tersesat pasti rindukan kebenaran. Selama ini, orang mendakwa bahawa dakwah Tok Guru Nik Aziz tidak berkesan.

Mereka berkata begitu kerana menuduh penampilan Tok Guru sebagai “kuno”, dan mesej dakwah tidak dapat disampaikan. Tetapi hari ini bagaimana? Adakah golongan artis pergi berjumpa orang-orang yang memburukkan Tok Guru ini? Sebaliknya, mereka (artis) sendiri yang datang kepada Islam!

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment