Saturday, May 16, 2009

UMNO ADALAH BID’AH YANG SESAT (Siri 3)

Artikel kali ini akan menjelaskan lagi di manakah factor yang boleh kita katakana sebagai UMNO itu adalah bid’ah yang sesat. Iaitu ISA. ISA adalah satu akta kezaliman, yang tidak dibuat oleh Baginda SAW. Bahkan kezaliman itu adalah satu bentuk larangan Allah SWT yang telah disebut olehNya dengan jelas di dalam al Quran.

Di dalam persoalan tentang tawangan perang, Baginda SAW telah berbincang dengan para sahabat Baginda SAW. Hasil daripada perbincangan tersebut, tawanan perang ada yang dibebaskan, ada yang menjadi hamba, ada yang disuruh mengajar anak orang Islam tentang ilmu-ilmu yang bermanfaat, dan sebagainya.

Sila lihat sirah Nabi SAW tentang tawangan perang Badar. Hakikatnya tiada seorang pun tawanan yang dizalimi sepertimana yang dilakukan oleh ISA. Dalil pengharaman melakukan kezaliman sepertimana berikut :
.

Dan janganlah kamu cenderung kepada orang yang melakukan kezaliman, yang menyebabkan kamu disentuh oleh api neraka, sedangkan kamu tidak mempunyai seorang penolong pun selain Allah, sehingga kamu tidak diberi pertolongan (Surah Hud :113) 

Maka, jelas bahawa kezaliman itu diharamkan oleh Allah SWT. Bahkan Akta ISA ini, tidak dilakukan oleh Baginda SAW, bahkan bercanggah dengan syariat Islam. Maka selayaknya ia digelar sebagai bid’ah yang sesat, dan bid’ah ini sepatutnya dihapuskan. Sekiranya ada sesiapa yang ingin mengatakan bahawa ISA itu tidak menzalimi, maka orang tersebut selayaknya digelar sebagai orang yang jahil (tak tergamak nak kata bodoh…)

Bahkan larangan Allah SWT di dalam ayat di atas juga ditujukan kepada orang yang menyokong kezaliman. Menyokong kezaliman juga adalah salah satu larangan Allah SWT dan ia dianggap sebagai bid’ah yang sesat, kerana ia tidak terdapat di zaman Baginda SAW.

Selain itu, saya persilakan kepada UMNO, atau sesiapa sahaja yang menyokong UMNO, untuk mengemukakan dalil yang membenarkan Akta ISA dilaksanakan. Kemukakanlah dalil daripada al Quran, Hadis, Ijma’ atau qias sekiranya ada. Saya juga mempersilakan kepada ulama’-ulama’ UMNO seperti Masyitah, Pirdaus dan sebagainya.

Sekiranya tiada, dan UMNO masih lagi ingin meneruskan ISA, maka UMNO selayak digelar bid’ah yang sesat, dan mari kita bersama-sama menghapuskannya. ISA juga bertentangan dengan hukum jenayah di dalam Fiqh. Mana mungkin seseorang itu dipersalahkan tanpa sebarang bukti, bahkan tidak dibicarakan.

Mereka juga dihukum tanpa sebarang dakwaan dan bukti yang mengesahkan kesalahannya. Inilah yang dilakukan oleh Akta ISA, yang jelas bertentangan dengan Islam. Sebelum ini di dalam ruangan komen, seseorang telah mengatakan bahawa UMNO penyelamat bangsa, agama dan negara. Inilah dakwaan oleh orang yang buta!

Bangsa Melayu kah yang mereka selamatkan? Agama Islam kah yang mereka tinggikan? Negara Malaysiakan yang mereka pelihara? Atau periuk nasi sendiri yang mereka perjuangkan? Mereka sanggup gadaikan negara untuk periuk nasi sendiri! Sekiranya ada masih inginkan bukti, maka anda adalah seperti seseorang yang inginkan bukti warna dinding, sedangkan warna pada dinding tidak perlu dibuktikan lagi… Tengoklah sendiri!!

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

5 comments:

  1. Jangan begitu kalau UMNO tu Bid'ah dan sesat samalah juga dengan PAS dan PKR.
    Sebab semuanya sama iaitu telah didaftarkan atas nama parti di suruhanjaya pilihanraya M'sia.
    Bukan didaftarkan oleh Allah T'ala pun.
    Cuba berfikiran terbuka sikit, sama-sama berperang nak menang pilihanraya kan!!!

    ReplyDelete
  2. apa adab-adab perang yang nabi saw ajarkan...?
    adakah perang pilihanraya yang diamalkan memenuhi adab-adab yang nabi saw gariskan...?

    ReplyDelete
  3. Adab-adab Perang? Sebelum saya menjelaskan, saya persilakan saudara kemukakan beberapa adab-adab dalam perang...

    ReplyDelete
  4. jika pilihanraya adalah medan perang di zaman moden ini, kenapa "perang"nya berlarutan selepas habis tempoh mengundi...?

    jika dahulu perang dijalankan di medan perang...

    (*)dan dilarang membunuh kaum perempuan, anak2, orang 2tua... tidak merosak tanaman , harta benda termasuk tidak berperang atas sebab perasan marah yang peribadi... adakah adab2 itu terjaga dengan senario sekarang...?

    umno secara umumnya dikenali dengan kecintaan duniawinya... akan melakukan segala yang termampu untuk memastikan kepentingannya terjamin... apabila didesak oleh sikap pembangkang yang berkempen setiap masa maka umno akan berkempen juga... ini akan menjejaskan rakyat ... (*) penganiayaan pastinya berlaku...

    yang berterusan sepatutnya hanya dakwah islamiyah... menyampaikan kefahaman islam dengan cara yang bijaksana... dakwah islamiyah tidak sama dengan membuka aib orang dengan keterlaluan...

    bukankah tentangan terhadap dakwah nabi saw lebih agresif tapi islam berjaya ditegakkan dalam 23 tahun...

    ReplyDelete
  5. Betullah apa yang saudara katakan. Teruskan lagi, anda akan faham. Insya Allah

    ReplyDelete