Tuesday, June 2, 2009

PERCANGGAHAN ANTARA ISLAM DAN POLITIK KOTOR

Islam itu adalah agama yang lengkap. Setiap perkara dan perbuatan terdapat panduan yang digariskan oleh Islam. Cuma kita sahaja yang tidak tahu. Tetapi, apabila tidak tahu, dikatakannya Islam itu kurang, tidak lengkap dan sebagainya. Dalam masa yang sama, Islam mengajar kita berpolitik dengan cara yang sebenar. Memang benar, politik terbahagi kepada politik bersih, dan politik kotor.

Islam menentang sebarang bentuk politik kotor. Tetapi apa yang terjadi hari ini, beberapa golongan melabelkan PAS sebagai politik kotor. Tetapi mereka sendiri tidak berpolitik walaupun politik bersih. Bahkan mereka mengatakan politik itu adalah sesat. Pandainya mulut mereka mengeluarkan fatwa. Kalau tidak tahu, jangan katakan tiada.

Antara politik kotor yang jelas ditentang oleh Islam ialah, "zalim". Entah, saya tidak tahu sekiranya masih ada beberapa kerat manusia yang masih katakan UMNO itu tidak zalim. Sekiranya ada sesiapa yang mahukan bukti, maka saya persilakan kepadanya mengikuti perkembangan semasa. Kalau tidak tahu, jangan katakan tiada!

Sebaliknya, PAS juga yang disalahkan sebagai pengamal politik kotor. Antara yang dilabelkan kepada PAS sebagai "kotor" ialah mengutuk orang, mengaibkan orang, menghina sesama Islam, memfitnah dan sebagainya. Entah, dia sendiri pun tidak tahu tentang penghinaan UMNO terhadap Islam. Mereka juga hanya memejamkan mata sahaja apabila melihat UMNO memfitnah Islam.

Entah, fakta apa lagi yang boleh membuka mata mereka supaya dapat melihat kezaliman mereka terhadap Islam. Anda pula, hanya tahu mendakwa PAS sebagai "kotor". Sedangkan mereka memijak-mijak Islam anda hanya membutakan mata. Anda mengatakan PAS itu kotorkan perjuangan, sedangkan anda itu tidak tahu. Orang jahil hanya tahu meruntuhkan binaan, tetapi untuk membinanya, haram tak tahu.

Inilah salah satu anai-anai yang cuba meruntuhkan keutuhan PAS. Sambil berlagak sebagai seorang yang tahu dan memahami perjuangan sebenar, mereka juga bertindak sebagai anai-anai. Anai-anai tahu membina busutnya, tetapi busutnya itu dibina pada tempat yang tidak kena, dan berpotensi menghancurkan binaan yang besar yang lebih cantik daripada busutnya.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

1 comment:

  1. Politik tidak kotor yang kotor tu ialah manusia. Sebab manusia keluar dari tempat yang kotor. Manusia yang rendah diri dan sedar diri saja yang mengakuinya. Yang tak sedar diri tu tunggu ajelah...

    ReplyDelete