Sunday, June 14, 2009

DEBAT KERAJAAN CAMPURAN HANYA MENAMBAH RUMIT

Terdengar bunyi bahawa akan diadakan debat kerajaan campuran. Entah apa kejadahnya. Menambah rumit sahaja. Tujuan debat ini diadakan kerana untuk mencambahkan pemikiran. Itu kata penganjur. Tetapi hakikatnya ia hanya menambahkan busuk sahaja! Lebih menyusahkan dan lebih berpotensi untuk mengembangkan daya kekuatan fitnah selama ini.

Inilah antara bentuk “tunjuk hebat” yang bakal dilakukan. Perdebatan tentang kerajaan campuran ini, hanya melahirkan generasi-generasi yang hebat berak di tengah jalan sepertimana artikel sebelum ini. Konon hendak jadi hero. Kenapa perlu membentuk satu virus untuk menjana fitnah yang lebih banyak?

Kalau hendak buat pun, buatlah program penerangan tentang kerajaan campuran, atau sebagainya. Tindakan untuk mengadakan debat, hanya menguntungkan UMNO sahaja. UMNO dari dulu seronok bertepuk tangan melihat pertelagahan di dalam PAS. Sedangkan kita berlumba-lumba untuk menjadi hero dalam isu ini. Memang merugikan.

Kadangkala, debat itu perlu dilaksanakan untuk mencambahkan idea. Tetapi kadangkala ia juga berpotensi untuk menghidupkan lagi fitnah. Orang yang bodoh akan mengatakan bahawa, “kenapa kita hanya memikirkan fitnah itu ini.. cuba tengok faedahnya..”. Ini hanyalah kata-kata si bodoh yang patut masuk sekolah rendah semula, dan belajar subjek Sains darjah empat.

Kita belajar eksperiman seawal darjah empat, dan kita mengenali hipotisis, kesan eksperimen, manipulasi dan sebagainya. Kalau hanya inginkan faedahnya, banyak benda lain kita boleh buat. Contohnya seorang pencuri professional. Dia terfikir untuk mencuri duit di dalam bank yang paling kaya di dunia. Tetapi, bank tersebut mempunyai sekuriti yang paling canggih di dunia.

Maka, pencuri yang bangang, akan memejamkan mata daripada melihat sekuriti tersebut. Dia hanya melihat kepada kekayaan bank itu. Sedangkan dia tidak mungkin dapat mengutip semua duit bank tersebut! Maka, hasilnya, dia telah mementingkan pulangan, tanpa melihat kesan yang terjadi. Tidak mungkin dia mampu mencuri semua duit. Maka, apakah gunanya “bank terkaya” itu pada dirinya?

Kita jangan lupa, debat ini hanya menambah masalah sahaja. Tiada percambahan berlaku. Sebaliknya hanya menambah racun sahaja. Apabila pemikiran ahli PR diracuni, maka apakah jalan untuk memulihkannya? Contohnya seperti pembiakan tikus di rumah. Kita tidak akan gembira apabila menerima berita kelahiran anak tikus baru! Kerana tikus itu menyusahkan sahaja.

Debat ini hanya menambahkan tikus-tikus sahaja. Bukannya menambahkan maklumat. Maka, adakah kita gembira dengan penambahan bilangan tikus? Percambahan pemikiran boleh terjadi dalam dua bentuk, samada percambahan yang baik, atau percambahan yang merosakkan. Maka, percambahan yang baik perlu dikembangkan dan dilaksanakan. Manakal percambahan yang merosakkan, perlu dihapuskan segera.

Keterbukaan yang kita inginkan bukanlah keinginan untuk melampaui batas. Keterbukaan hanya terhad di dalam batasan yang dikawal. Adakah kita inginkan keterbukaan yang melampau? Hentikanlah rancangan untuk mengadakan debat ini. Ia hanya merugikan sahaja.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment