Thursday, May 21, 2009

TERJAWABLAH PERSOALAN “BILAKAH KITA DIKATAKAN MEMELUK ISLAM?”


Daripada kedua-dua artikel sebelum ini, saya harap ia dapat membantu sesiapa sahaja untuk mengenali Islam. Walaupun persoalan yang dilontarkan “Bilakah Dr Fikrah menerima Islam daripada Allah?”, maka saya menjawab : Saya menerima Islam daripada Allah setelah saya sendiri berpegang dengan 6 rukun iman, mengucap dua kalimah syahadah dan melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang Islam.

Timbul juga persoalan tentang hudud. Apakah orang yang tidak melaksanakan hudud dianggap sebagai kafir? Maka, jawapannya, orang yang tidak melaksanakan hudud kerana kemalasannya, maka kerajaan dianggap berdosa. Dan sesiapa yang terlibat dengan perkara ini dianggap berdosa.

Tetapi, sekiranya orang tersebut tidak melaksanakan hudud kerana mereka menolaknya, atau menafikan hudud atau yang menampakkan ketidakyakinan mereka terhadap undang-undang Allah ini, maka dia dikatakan sebagai kafir. Tetapi, perlu diingat, hudud ini bukanlah menjadi kewajipan bagi individu biasa, ia adalah tanggungjawab pemerintah.

Orang bertanya lagi “bukankah hudud tersebut tidak termasuk dalam rukun Iman atau Islam?”. Hakikatnya undang-undang Allah SWT ini termasuk dalam keimanan kita terhadap Allah SWT yang meletakkan undang-undang tersebut. Orang yang tidak yakin dengan hudud, bermakna dia tidak yakin dengan Allah SWT. Orang seperti ini dianggap berdosa.

Tetapi sekiranya dia menolak hudud dan mengatakan bahawa hudud ini adalah ketinggalan, menyusahkan dan sebagainya, maka jelaslah kekafirannya. Na’uzubillah. Perkara ini dijelaskan di dalam Bab Murtad, iaitu murtad boleh terjadi dengan tiga cara, samada dengan pegangan, pertuturan, dan kelakuan. Sekiranya seseorang itu sudah tidak lagi berpegang di dalam hatinya terhadap Allah SWT, maka ia dikatakan murtad.

Begitu juga orang yang berkata dengan jelas tentang kekafirannya, maka ia juga sudah dikatakan murtad. Atau orang yang menghina Nabi Muhammad SAW, atau menghina undang-undang Allah SWT, juga dikatakan murtad melalui perkataan.

Manakala murtad melalui kelakuan pula seperti seseorang yang sebelum ini Islam, tetapi dia menyembah patung, maka, dia dikatakan sudah murtad. Selain itu, murtad melalui perbuatan juga seperti memuja kubur, mencium khinzir untuk mendapat tuah (sepertimana yang berlaku baru-baru ini), mempercayai ketuhanan atau kenabian Mirza Ghulam Ahmad dan yang sewaktu dengannya.

Kesimpulannya, saya ingin tekankan bahawa Islam itu bukan hanya nama semata-mata. Apabila cukup 3 perkara yang telah saya sebutkan sebelum ini, maka dia sudah dikatakan Islam. Maka, tidak timbullah persoalan, “bilakah aku Islam?”. Hakikatnya jawapan tersebut ada pada dirinya sendiri. Cakaplah bahawa aku Islam setelah aku berpegang dengan rukun Iman, mengucap dua kalimah syahadah dan melaksanakan 5 rukun Islam.

Ataupun anda juga boleh berkata bahawa saya Islam sejak kecil lagi. Ini kerana orang yang belum baligh adalah Islam. Maka, sekiranya anak bukan Islam yang meninggal sebelum balighnya, dia akan dimasukkan ke dalam syurga. Maka, kita juga boleh mengatakan bahawa saya menerima Islam sejak lahir lagi, kerana setiap bayi yang lahir sehingga umurnya baligh adalah dikira sebagai Islam.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

29 comments:

  1. Saya menerima Islam daripada Allah setelah saya sendiri berpegang dengan 6 rukun iman, mengucap dua kalimah syahadah dan melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang Islam.

    Apa buktinya saudara menerima Islam dari Allah????
    Bila tarikhnya??? Jawablah dengan tepat.

    ReplyDelete
  2. Saya adalah seorang Islam sejak lahir (perenggan terakhir sudah sebut)

    Tarikh yang tepat? Tarikh lahirlah...

    Atau

    Saya Islam sejak saya sampai umur baligh. Tarikh yang tepat? Tarikh balighlah...

    Saya menerima Islam setelah saya berpegang dengan 6 rukun iman. Kalau sudah baligh, tapi tidak berpegang dengan rukun Iman, tidaklah dikira Islam. Bukankah sudah dijelaskan.

    Saya menerima Islam daripada Allah?

    al Quran kan kalam Allah. Hadis itu adalah sunnah Nabi SAW pesuruh Allah. Maka, berpeganglah dengan kedua-dua perkara ini. Dan berpegang jugalah dengan 6 rukun Iman. Bukankah begitu jelas..?

    ReplyDelete
  3. adakah nabi saw dilahirkan islam...?

    ReplyDelete
  4. Kelakarlah soalan diatas...
    Adakah nabi saw dilahirkan Islam....
    Nabi itulah Islam kalau tak ada nabi mana ada Islam.
    Itulah mengaku Islam suka hati aje.....

    ReplyDelete
  5. Anak orang beragama hindu pun lahir-lahir dalam keadaan Islam! sehinggalah umurnya baligh

    ReplyDelete
  6. tidak ada lawaknya soalan tu kepada orang yang faham makna islam...

    nabi saw seperti nabi2 sebelum baginda semuanya memperjuangkan islam ... sampai masa islam itu dirosakkan oleh umat2 mereka...

    jika kita ambil faktor keturunan sebagai pengesahan keislaman kita... macam mana kita nak terangkan status abdullah bin abdul mutalib dan aminah binti wahab...? pasangan bukan islam yang melahirkan seorang islam...?

    sedangkan nabi saw dilahirkan terpelihara sehingga baginda menerima wahyu... sebelum menerima wahyu adakah baginda berdakwah...? adakah sudah sampai pengetahuan islam kepada baginda...? allah pelihara baginda dengan sikap yang terpuji sebagai kekuatan untuk dakwah islam ... dan "akhlak nabi ialah al quran" bermakna sebelum atau selepas menerima wahyu...?

    bayi2 dilahirkan putih dan dicorakkan oleh ibubapa masing2... putih bermakna suci dan tidak dipertanggungjawab oleh allah atas syahadah... sehingga mampu membezakan antara hak dan batil...

    ISLAM tu bukan murah... setakat tulis pada ic dan surat beranak... ISLAM tu ada tuannya dan ada panduannya...

    memenuhi rukun iman hanya menjadikan seseorang itu beriman... memenuhi rukun islam yang menjadikan seseorang itu islam...

    sebagai pejuang islam sepatutnya asas ini sudah difahami...

    ReplyDelete
  7. Pertama

    Sepertimana yang telah disebutkan, bayi yang beragama hindu itu pun kita katakan sebagai Islam.

    Abdullah dan Aminah digolongkan sebagai Ahli Fatrah. Ahli Fatrah ialah mereka yang berada di zaman tidak menerima sebarang wahyu (tiada nabi). Maka, pandangan rajih mengatakan bahawa mereka mati dalam keadaan Islam.

    Nabi SAW dilahirkan oleh ibu bapanya sebagai ahli fatrah. Bukan kafir. Bahkan, keturunan nabi-nabi Allah AS semuanya terpelihara daripada keturunan kafir (mensyirikkan Allah).

    Kedua

    Sebelum menerima wahyu, Baginda SAW tidak diperintahkan untuk berdakwah sehinggalah turun ayat pertama Surah al Muzzammil.

    Sebelum itu, Baginda SAW menerima wahyu daripada Malaikat Jibril, dan Baginda SAW tidak mengheboh-hebohkan pertemuannya dengan Jibril.

    Sebaliknya, menyampaikan Islam setelah diperintahkan untuk menyampaikannya.

    Akhlak Nabi adalah al Quran. Nabi SAW diangkat sebagai Nabi setelah umurnya 40 tahun. Sebelum jadi nabi, Baginda SAW belum nabi.

    Bahkan akhlaknya adalah al Quran, ialah hadis yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah, dan ketika Baginda SAW berada di Madinah, dan Baginda SAW sudah pun menjadi nabi ketika itu.

    Ketiga

    Selain daripada itu, tidak perlu diulas.

    ReplyDelete
  8. "Anak orang beragama hindu pun lahir-lahir dalam keadaan Islam! sehinggalah umurnya baligh"
    Kenyataan Dr. Fikrah ni bertambah kelakarlah. Ade ke sorang bayi Hindu dilahirkan Islam???
    Seorang bayi itu tak kira bangsa (keturunan ajam), dilahirkan dalam keadaan fitrah, suci dari kesalahan sekiranya ia mati maka tempatnya syurga. Tapi apabila mencapai seorang bayi itu baligh maka wajib tiap manusia itu mengambil/menuntut fardhu ain, (menuntut agamanya) dah tuntut ke???? Kalau tak tuntut namanya kafirlah, mati masuk neraka.

    ReplyDelete
  9. Sepertimana yang telah disebutkan, bayi yang beragama hindu itu pun kita katakan sebagai Islam.

    dimana dalil yang jelas untuk kenyataan ini...?

    ReplyDelete
  10. kenapa dalam surah2 makiah sahabat2 nabi saw dipanggil "orang2 beriman"... dan dalam surah2 mahdaniah dipanggil "orang2 islam"...?

    ReplyDelete
  11. Anonymous jam 4.09 pm

    Anda bertanya, dan anda sendiri telah menjawab soalan tersebut. Islam itu adalah fitrah.

    Anonymous jam 5.39 pm

    Dalil? Sila rujuk Surah ar Rum ayat 30, dan hadis "Setiap yang lahir dalam keadaan fitrah" sepertimana yang disebut oleh Anonymous 4.09 pm. Islam itu adalah fitrah.

    Anonymous jam 8.22 pm

    Bukan begitu. Yang sebenarnya ialah ayat Madaniah menggunakan "wahai orang-orang yang beriman", manakala ayat Makiah, "wahai sekalian manusia".

    ReplyDelete
  12. [qoute]Abdullah dan Aminah digolongkan sebagai Ahli Fatrah. Ahli Fatrah ialah mereka yang berada di zaman tidak menerima sebarang wahyu (tiada nabi). Maka, pandangan rajih mengatakan bahawa mereka mati dalam keadaan Islam.[/qoute]

    KENAPA MEREKA DIKATAKAN TIADA NABI...? BUKANKAH MEKAH DIBUKA OLEH NABI IBRAHIM...? ADAKAH KETURUNAN NABI IBRAHIM MELALUI NABI ISMAIL TIDAK TINGGAL DI SITU...? ADAKAH NABI MUHAMMAD TIADA PERTALIAN DARAH DENGAN NABI IBRAHIM...? ADAKAH SYARIAT NABI IBRAHIM TIDAK DIAMALKAN OLEH NABI ISMAIL DAN KETURUNAN BELIAU...? ATAU PUPUS TANPA KESAN... ? JIKA DALIL AL QURAN MENGATAKAN NABI IBRAHIM ITU ISLAM BUKANKAH KETURUNANNYA JUGA ISLAM...?

    AL HAJJ:78. Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al Quran) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia, maka dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berpeganglah kamu pada tali Allah. Dia adalah Pelindungmu, maka Dialah sebaik-baik Pelindung dan sebaik- baik Penolong.

    AL BAQARAH:135. Dan mereka berkata: "Hendaklah kamu menjadi penganut agama Yahudi atau Nasrani, niscaya kamu mendapat petunjuk". Katakanlah : "Tidak, melainkan (kami mengikuti) agama Ibrahim yang lurus. Dan bukanlah dia (Ibrahim) dari golongan orang musyrik".

    ALLAH PERINTAHKAN NABI SAW IKUT AGAMA SIAPA...?

    al anaam:161. Katakanlah: "Sesungguhnya aku telah ditunjuki oleh Tuhanku kepada jalan yang lurus, (yaitu) agama yang benar, agama Ibrahim yang lurus, dan Ibrahim itu bukanlah termasuk orang-orang musyrik."

    BAGAIMANA PULA PESANAN NABI IBRAHIM DAN YAAKUB KEPADA ANAK2 MEREKA...?

    al baqarah:132. Dan Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya'qub. (Ibrahim berkata): "Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Islam".

    DIULANGI SOALAN... ADAKAH ABDULLAH BIN ABDUL MUTALIB DAN AMINAH BINTI WAHAB BERKETURUNAN ISLAM...?

    BUKANKAN DIZAMAN MEREKA PUN SEPERTI DI ZAMAN KITA ...? ISLAM HANYA PADA NAMA...?

    ReplyDelete
  13. minta maaf jika saya tersilap...

    surah makiah... seruan - orang yang beriman...

    surah madaniah... seruan - orang yang 1-beriman, 2-mukmin, 3-manusia

    kenapa ada seruan yang berbeza...?

    ReplyDelete
  14. ar ruum:30. Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada din Allah; (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) din yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui,

    ar rahman:1. Yang Maha Pemurah,
    ar rahman:2. Yang telah mengajarkan al Quran.
    ar rahman:3. Dia menciptakan manusia.

    apakah maksud FITRAH itu...?

    ReplyDelete
  15. Dr. Fikrah Fitrah maknanya suci, bersih dari dosa, tidak ada catatan sebarang kesalahan yang dilakukan. Kerana belum dapat berfikir dengan waras.
    Islam itu agama yang wajib dituntut apabila seseorang itu baligh kerana pada ketika itu setiap kesalahan akan dicatatkan, dan diperhitungkan. Agamalah yang akan dapat menyelamatkan.
    Kalau dah hindu itu lahirnya Islam mengapa pulak dia kena mengucap 2 kalimah sahadah kalau masuk Islam. Fikirlah .....

    ReplyDelete
  16. kenapa dalam surah2 makiah sahabat2 nabi saw dipanggil "orang2 beriman"... dan dalam surah2 mahdaniah dipanggil "orang2 islam"...?

    Iman adalah percaya..
    Islam adalah agama...
    jadi jika sudi menjawap, jawaplah soalan ini
    Antara iman dan Islam mana dulu....

    ReplyDelete
  17. 1. Fitrah dan fatrah, adalah dua perkataan berbeza. Kedua ibubapa Baginda SAW adalah ahli fatrah. Orang yang tidak tahu, kadangkala berlagak tahu. Saya nasihatkan kepada mereka agar merujuk kepada mana-mana ustaz di dunia ini tentang status ibubapa Baginda SAW. Atau anda boleh rujuk mana-mana kitab Tauhid, Bab Taklif. Kalau saya rendiri yang jelaskan, saudara paxah menerima.

    2. Ayat makkiyah disebut dengan sekalian manusia, mana kala ayat madaniyah disebut dengan orang yang beriman kerana ketika di Mekah, dakwah lebih tertumpu kepada masyarakat umum, iaitu semua manusia. Manakala di Madinah pula, tertumpu untuk mendidik para sahabat. Contohnya seperti anda, sudah pasti ketika anda sedang memberi kuliah di dalam masjid, anda akan mengatakan bahawa aku sedang berkata kepada orang yang beriman. Manakala sekiranya anda sedang memberi ceramah umum, anda akan mengatakan bahawa aku sedang berkata kepada manusia yang pelbagai agama.

    3. Makna fitrah? Lihatlah ayat 30 Surah ar Rum tersebut. "...itulah Agama (Islam) yang lurus tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (tentang perkara tersebut)". Tq

    4. Untuk anonymous 3.54 pm, orang Hindu kena mengucap untuk masuk Islam kerana dia dalam keadaan kafir ketika umurnya baligh.

    ReplyDelete
  18. 1. Fitrah dan fatrah, adalah dua perkataan berbeza. Kedua ibubapa Baginda SAW adalah ahli fatrah. Orang yang tidak tahu, kadangkala berlagak tahu. Saya nasihatkan kepada mereka agar merujuk kepada mana-mana ustaz di dunia ini tentang status ibubapa Baginda SAW. Atau anda boleh rujuk mana-mana kitab Tauhid, Bab Taklif. Kalau saya rendiri yang jelaskan, saudara paxah menerima.

    ADAKAH SAUDARA MENJADIKAN KITAB USTAZ2 SAUDARA SEBAGAI RUJUKAN PERTAMA SEDANGKAN KITAB ALLAH ADA UNTUK PANDUAN KITA...?

    SAUDARA FAHAM MAKNA SYIRIK...?

    2. Ayat makkiyah disebut dengan sekalian manusia, mana kala ayat madaniyah disebut dengan orang yang beriman kerana ketika di Mekah, dakwah lebih tertumpu kepada masyarakat umum, iaitu semua manusia. Manakala di Madinah pula, tertumpu untuk mendidik para sahabat. Contohnya seperti anda, sudah pasti ketika anda sedang memberi kuliah di dalam masjid, anda akan mengatakan bahawa aku sedang berkata kepada orang yang beriman. Manakala sekiranya anda sedang memberi ceramah umum, anda akan mengatakan bahawa aku sedang berkata kepada manusia yang pelbagai agama.

    AYAT2 SURAH MAKIAH ADALAH AYAT2 AKIDAH... YANG MEMPERBETULKAN AKIDAH... DITURUNKAN DI MEKAH ... DIDAKWAH SECARA SEMBUNYI2 KERANA ANCAMAN MUSYRIKIN QURAISH... SERUAN "ORANG YANG BERIMAN" DITUJUKAN KEPADA PENGIKUT2 NABI YANG AWAL...

    SURAH MADANIYAH ADALAH AYAT2 HUKUM DAN PEMBENTUKAN UMAT... KERANA ISLAM SUDAH BERJAYA MENUBUHKAN SEBUAH NEGARA... SERUANNYA MENJADI UMUM KERANA TIDAK LAGI DIJALANKAN SECARA SEMBUNYI...

    MAJORITI YANG BERIMAN PERGI BERHIJRAH KE YASTRIB (MADINAH)... DI MADINAH MEREKA DIPANGGIL UMAT ISLAM...

    3. Makna fitrah? Lihatlah ayat 30 Surah ar Rum tersebut. "...itulah Agama (Islam) yang lurus tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (tentang perkara tersebut)". Tq

    BACA ARABNYA BETUL2... SAYA PASTI PENGETAHUAN BAHASA ARAB SAUDARA CUKUP BAGUS... APA MAKSUD ADDIN...?

    DAN MEMANG RAMAI MANUSIA TIDAK TAHU... AHLI PAS ADA BERAPA RAMAI... DENGARNYA LEBIH SATU JUTA... ADA RASA2 TERGOLONG DALAM KUMPULAN YANG TIDAK MENGETAHUI...?

    4. Untuk anonymous 3.54 pm, orang Hindu kena mengucap untuk masuk Islam kerana dia dalam keadaan kafir ketika umurnya baligh.

    TAK PERNAH KENAL ALLAH BOLEH JATUH KAFIR... BETUL KE ALLAH HUKUMKAN BEGITU...?

    ReplyDelete
  19. Kepada Anonymous 10.27 pm

    Saya hanya memperbetulkan mana yang salah sahaja, selebihnya saya tidak berminat untuk mengulas. Bahkan saya juga mempunyai soalan,

    1. Bilakah bermulanya dakwah secara terang-terangan? Di Madinah atau Mekah?

    2. Di Mekah, menggunakan "Wahai Sekalian Manusia", manakala di Madinah "Wahai Orang-orang Yang Beriman"... Ini yang betulnya.

    3. "Kebanyakan manusia tidak mengetahui", manusia di dunia ini berapa ramai hendak dibandingkan dengan PAS?

    4. Addin itu adalah Agama Islam. Sila lihat Surah Ali Imran : 19

    Selain daripadanya, saya nasihatkan anda belajar dahulu. Kalau tidak ingin belajar, maka bertanyalah dengan baik.

    ReplyDelete
  20. 4. Addin itu adalah Agama Islam. Sila lihat Surah Ali Imran : 19

    addin - sistem hidup...
    islam - sejahtera...

    sistem hidup yang allah redha hanyalah sistem yang membawa kesejahteraan...

    tidak melampaui batas dan tidak membuat kerosakkan...

    ayat itu menyebut addin di sisi allah hanyalah islam...

    jika addin = agama islam...

    agama islam disisi allah hanyalah islam... tak ke pelik bunyinya...?

    soalan 1... perintah dakwah surah muzammil kan...?

    al muzammil:2. bangunlah (untuk sembahyang) di malam hari, kecuali sedikit (daripadanya),
    3. (yaitu) seperduanya atau kurangilah dari seperdua itu sedikit.
    4. atau lebih dari seperdua itu. Dan bacalah Al Quran itu dengan perlahan-lahan.
    sambung bacaan...

    dakwahnya diwaktu malam... baca perlahan-lahan... ayat2nya pendek... bermula dikalangan keluarga... tapi yang menentang juga ahli keluarga... dibuat dirumah2 sahabat... bila terbongkar, diancam... masa dakwah 13 tahun... pengikut kalau dikira dari yang berhijrah hanya dalam 100 orang...

    bandingkan...

    di madinah buat masjid... ayat2nya panjang... tidak ada ancaman sehingga perlu hijrah ke2... tempoh sehingga dapat menawan mekah 10 tahun... 10 tahun akidah + hukum + perang... bolehkah dibuat secara sembunyi...?

    [qoute]2. Di Mekah, menggunakan "Wahai Sekalian Manusia", manakala di Madinah "Wahai Orang-orang Yang Beriman"... Ini yang betulnya.[/qoute]

    SUDAH DIRUJUKKAH DENGAN AYAT2NYA...? SURAH AN NAAS, AN NISA' SURAH MADANIYAH... JIKA SAYA TERSILAP BOLEH SERTAKAN 1 SURAH MAKIYAH YANG SERUAN NYA WAHAI MANUSIA...

    [qoute]3."Kebanyakan manusia tidak mengetahui", manusia di dunia ini berapa ramai hendak dibandingkan dengan PAS?[/qoute]

    AR RUUM SURAH MAKIYAH...
    BERAPA RAMAI PENDUDUK MEKAH...?
    BERAPA RAMAI PENGIKUT NABI SAW...?

    DI MALAYSIA...
    - UMNO PEJUANG MELAYU...
    - BANGSA2 YANG TAK MEMBACA AL QURAN...

    LEBIH RAMAI ORANG PAS...

    [qoute]Selain daripadanya, saya nasihatkan anda belajar dahulu. Kalau tidak ingin belajar, maka bertanyalah dengan baik.[/qoute]

    SAYA NASIHATKAN YANG SAMA PADA SAUDARA... KALAU NAK BERDAKWAH TU IKUT CARA ALLAH...
    BUAT BAIK DAPAT PAHALA...
    BUAT JAHAT DIBALAS DOSA...

    ReplyDelete
  21. Kepada Anonymous 12.52 AM,

    Sekali lagi saya nasihatkan kepada saudara, dan diri saya juga, supaya mendalami ilmu lebih mendalam.

    1. Kedua-dua perkataan "Islam" dan "Sejahtera" adalah berdasarkan maknanya dari segi bahasa, apakah pula dari segi istilah?

    2. Tentang Madaniyah dan Makkiyah, saya rasa kita sama-sama belajar. Mengikut kata-kata saudara, saudara lebih banyak mengkritik, bukan untuk belajar.

    3. Selebihnya, belajarlah agama dahulu.

    ReplyDelete
  22. 1. Kedua-dua perkataan "Islam" dan "Sejahtera" adalah berdasarkan maknanya dari segi bahasa, apakah pula dari segi istilah?

    ALLAH TIDAK SUSAHKAN KITA ... KENAPA KITA PULA YANG MENYUSAHKAN DIRI...

    ADAKAH SALAH KENYATAAN INI...?
    SISTEM HIDUP YANG ALLAH REDHA HANYALAH SISTEM YANG MEMBAWA KESEJAHTERAAN...

    ADAKAH NEGARA ISLAM YANG BERPEGANG TEGUH PADA ISLAM TIDAK SEJAHTERA...? BERLAKU KEZALIMAN...? NEGARA ISLAM TUMBANG HANYA APABILA PEGANGAN PADA HUKUM ALLAH MENJADI LONGGAR...

    2. Tentang Madaniyah dan Makkiyah, saya rasa kita sama-sama belajar. Mengikut kata-kata saudara, saudara lebih banyak mengkritik, bukan untuk belajar.

    SAYA CUMA MINTA BUKTI JIKA BENAR PASTI ADA... SUMBERNYA BUKAN ASING... MELAINKAN KITAB ESKLUSIF YANG DI PELAJARI SEBILANGAN ORANG... SAYA BERUSAHA MENCARINYA MENGIKUT INFO SAUDARA TAPI TAK BERJUMPA... MUNGKIN ATAS KELEMAHAN SAYA DARI JEMAAH YANG BODOH NI...

    3. Selebihnya, belajarlah agama dahulu.

    SELEPAS BELAJAR... KEMBALILAH KEPADA ALLAH...

    ReplyDelete
  23. Kepada Anonymous 2.46 AM

    Saudara, Islam dari segi takrif bahasa ialah sejahtera. Tetapi dari segi istilah pula ialah, tunduk dan patuh. Manakala disebut di dalam Hadis no.2 Himpunan 40 Hadis Imam Nawawi (Sila dapatkan di kedai buku), menyebut bahawa Islam itu adalah melaksanakan 5 rukun Islam sepertimana yang kita ketahui.

    Tentang Makkiyah dan Madaniyyah, saya syorkan saudara dapatkan kitab-kitab ini, Manahilul Irfan, al Itqan (Imam Sayuti), dan kitab-kitab lain. Kalau tidak temui juga, boleh dapatkan mana-mana buku yang menceritakan tentang Ilmu al Quran. Atau anda tanyalah mana-mana ustaz yang anda percaya.

    Jangan mengatakan bodoh pada diri sendiri, sebaliknya apabila mengetahui kelemahan tersebut, pelajarilah ilmu. Bukan hanya melabelkan diri sendiri sebagai bodoh, tapi tidak cuba untuk menghilangkan kekurangan tersebut.

    ReplyDelete
  24. sebagai makhluk, memang saya bodoh sebab itu saya perlukan allah...

    kalau saya pandai... sayalah allah... macam firaun... haram kata saya, haram lah... halal kata saya, maka halal lah...

    apabila manusia tunduk dan patuh pada allah dapatlah islam... kalau tunduk dan patuh kepada allah sejateralah hidupnya...
    tunduk dan patuh pada dajal masakan dapat islam... mustahil sejahtera...

    apa yang susah sangatnya... dan kenapa nak disusahkan ...?

    kata islam apabila melaksanakan rukun iman...?
    bukankah saya beritahu sebelum ini memenuhi rukun islam barulah islam...?

    kenapa nak rujuk pada kitab2 lain... saudara tak boleh baca al quran secara langsung ke...? sekadar nak mencari perkataan yaaiyuhannas dan yaiyuhalazinaamanu di permulaan ayat pun kena rujuk kitab...?

    ReplyDelete
  25. Dr, Fikrah,

    Siapa yang mengatakan saudara Islam????

    ReplyDelete
  26. Macamni lah, cuba tanya dengan diri sendiri,
    Siapa yang kata kita ni Islam???

    ReplyDelete
  27. Islam dan sejahtera
    ISLAM adalah AGAMA.
    Orang yang beragama adalah orang yang disejahterakan oleh Allah hidupnya. Dilindungi Allah dari segala merbahaya. Ditatang bagai minyak yang penuh. Itulah yang dijanjikan oleh Allah kepada manusia.
    Siapa mau, masuklah Islam sebangaimana yang tetapkan oleh nabi Muhammad, bukan orang-orang yang selepas nabi Muhammad.

    ReplyDelete
  28. Tarikh yang tepat? Tarikh lahirlah...

    Atau

    Saya Islam sejak saya sampai umur baligh. Tarikh yang tepat? Tarikh balighlah...

    dr Fikrah:
    Nak jawabpun teragak agak kan yang mana satu, tak pasti bila saudara masuk Islam, dengan saya bolehlah, kalau nungkar nangkir tanya baru tau.....

    ReplyDelete
  29. Agak-agaknyalah kan kalau perlembagaan tak menyatakan Melayu itu Islam. Agak-agaknya kita semua agama apa ye??

    ReplyDelete