Saturday, April 18, 2009

DOSA MENGUNDI BARISAN NASIONAL (Siri 2)

Sebelum ini telah dijelaskan hukum mengundi atau menyokong kezaliman. Memang jelas di dalam al Quran bahawa menyokong kezaliman adalah satu perbuatan yang haram. Hari ini kita melihat bahawa Barisan Nasional telah melakukan kezaliman ini. Kita nampak di hadapan mata kita, bahawa mereka merampas hak rakyat bersuara dan berpandangan, mereka menyekat kuliah-kuliah agama dan sebagainya.
.
Timbul persoalan lagi. Apakah yang dimaksudkan dengan kezaliman? Zalim adalah lawan bagi adil. Mereka yang tidak adil dianggap sebagai seorang yang zalim. Maksud perkataan zalim ialah meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya. Contohnya melantik seorang yang penipu sebagai pemimpin, sedangkan dia tidak layak untuk memimpin.
.
Contoh yang lain ialah, merampas hak orang lain. Atau menggunakan wang rakyat dengan sewenang-wenangnya, dan ia juga termasuk dalam kategori zalim. Hari ini, Akta Zalim yang paling jelas ialah ISA. ISA berfungsi menangkap sesiapa sahaja, tanpa dibicarakan, tanpa diberi peluang membela diri dan tanpa waran. Tangkap sesedap hati.
.
.
Kenapakah ISA dikatakan zalim? Ia dikatakan zalim kerana telah menangkap orang yang tidak bersalah, tanpa bukti dan sebagainya. Di dalam Islam, bukti memainkan peranan penting sebelum satu-satu hukuman dijatuhkan. Islam juga menggunakan saksi sebagai salah satu bukti tersebut. Tetapi, malangnya, apa yang terjadi di Malaysia hari ini, Barisan Nasional telah mengangkat akta yang zalim ini. Maka kerajaan yang mengangkat kezaliman sebagai satu akta, sudah pasti kerajaan itu adalah kerajaan yang zalim.
.
Maka, kerajaan hari ini adalah kerajaan yang zalim, dan sesiapa yang menyokong Barisan Nasional (kerajaan) ini adalah berdosa, dan hukum mengundi parti ini adalah haram. Ia sama sahaja sekiranya Pakatan Rakyat yang melakukan kezaliman. Sekiranya terbukti bahawa Pakatan Rakyat juga melakukan kezaliman, maka hukum mengundinya juga haram. Tetapi, perkara ini tidak dapat dibuktikan.
.
Apabila Barisan Nasional menang di dalam pilihanraya, disebabkan pengundi-pengundi di Malaysia, lalu menyebabkan kezaliman berleluasa, maka pengundi-pengundi ini akan menanggung dosa tersebut! Tidak kira ustaz atau orang biasa, kaya atau miskin, tua atau muda, hukumnya sama sahaja. Tetapi, ia berbeza pula dengan mereka yang "tidak tahu" kezaliman Barisan Nasional.
.
Mereka yang tidak tahu tentang kezaliman Barisan Nasional, lalu mengundinya, maka dia dianggap salah tetapi tidak berdosa, kerana kejahilannya. Tetapi, sekiranya orang tersebut sengaja tidak mahu mengikuti perkembangan semasa, dan sengaja tidak mahu melihat situasi kezaliman ini, maka dia tetap menanggung dosa kerana "melakukan sesuatu tanpa ilmu".
.
Oleh itu, jauhilah daripada melakukan perbuatan haram ini. Orang yang menanggung kezaliman Barisan Nasional bukannya anda seorang, bahkan semua rakyat yang berstatus Malaysia. Dan anda jangan lupa, doa orang yang dizalimi ini dimakbulkan. Anda juga jangan lupa bahawa orang yang menyokong kezaliman, juga dikatakan sebagai zalim. Maka orang yang mengundi Barisan Nasional juga dianggap zalim. Fikir sejenak.
.
Salam Perjuangan
.
Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment