Friday, April 17, 2009

ISA ZALIM....13 ORANG 'DIBEBASKAN' 3 LAGI 'DICULIK' OLEH POLIS MALAYSIA

Sumber : Ummu Asiah

Apakah perasaan anda sekiranya orang yang tersayang, apatah lagi seorang anak yang menjadi harapan keluarga tiba-tiba hilang....tentu sedih, pedih dan remuk redam rasa hati...

Khabar yang diterima ialah 'polis telah menangkap dan menahan anak saya'....polis beri no telefon ini untuk dihubungi di Bukit Aman. Adik yang tercinta cuba sedaya upaya menghubungi no yang diberikan, namun jawapan yang diberikan ialah tiada tahanan bernama Agus Salim di PRC Bukit Aman....ini adalah perkara biasa yang terpaksa dilalui oleh kesemua keluarga mangsa tahanan ISA.

Penahanan itu diketuai oleh ASP Zaini Akhir dari Ibu Pejabat Polis Bukit Aman (No telefon: 0322627475).

Agus Salim seorang warga Indonesia, datang mencari nafkah dengan bekerja di sebuah restoran Tom Yam di Larkin, Johor. Adiknya, Fatin juga bekerja di sebuah restoran di pekan yang sama. Agus ditahan sebaik mahu memulakan kerja sebaik selesai solat Asar. Kejadian penangkapannya dirakam oleh pihak polis, dan 5 buah kenderaan polis mengiringi Agus Salim ketika dibawa pergi. Berita penangkapannya disampaikan kepada adiknya melalui taukeh restoran tersebut.

Hari ini ibu dan Adik lelaki Agus datang jauh dari Medan, memenuhi undangan GMI untuk membawa nasib dan masalah mereka untuk diadukan ke Suruhanjaya Hak Asasi Manusia SUHAKAM. Memang SUHAKAM tidak punya hak atau kuasa untuk membebaskan tahanan ISA, namun mereka dapat berusaha untuk mencari di mana tahanan berada, mereka berupaya memastikan nasib tahanan sedikit terbela.

Alhamdulillah, bersyukur kerana keluarga Agus Salim, ibu dan adik-adiknya masih berani untuk keluar mendedahkan tentang penangkapan Agus Salim di bawah ISA. Tidak ramai yang berani untuk keluar mendedahkan tentang kezaliman yang menimpa diri mereka bila dicengkam dengan akta zalim ISA.

Hari ini kami bersyukur kerana dapat melayan keluarga yang dizalimi ini. Mereka datang jauh dari Medan, sampai lewat tengah malam semalam dan dijemput oleh Cikgu Laila ke rumahnya. Pagi ini saya bersama Kak Aliza telah membawa mereka berdua ke SUHAKAM untuk bersama menyerahkan memorandum tentang penangkapan terkini 3 orang ke semuanya.

Mereka yang ditahan paling terkini dan tidak didedahkan oleh kerajaan baru Malaysia, adalah Agus Salim yang ditahan pada 5 Mac 2009 , Abdul Matin Bin Anol Rahmat yang ditahan pada 1 April 2009 dan Johar Bin Hassan yang tidak diketahui bila ditahan (tiada maklumat terperinci diperolehi setakat ini).

Abdul Matin berumur 61 tahun adalah bapa kepada Saodah Matin, yang mana suaminya Zaini Zakaria juga telah ditahan dibawah ISA selama lebihkurang 4 tahun dan baru dibebaskan beberapa bulan yang lepas. Mereka juga tinggal di Johor.

Untuk penahanan Abdul Matin, walaupun keluarganya pernah melalui episod hitam penahanan ISA, keluarganya tidak memaklumkan kepada GMI mengenai penahanan Pakcik Matin, kami hanya mendapat maklumat dari isteri bekas tahanan ISA yang lain.

Inilah yang cuba didedahkan oleh Puan Aliza (gambar di atas), betapa ISA ini amat menakutkan bagi mangsa dan keluarganya...hinggakan tidak berani mendedahkan mengenai tangkapan yang berlaku. Keluarga Pakcik Matin juga masih menunggu masa yang ditetapkan oleh polis untuk mendapat peluang perjumpaan.

Dato' Siva Subramaniam amat memahami isu-isu mengenai ISA, beliau telah beberapa kali melawat Kem Kamunting dan mendengar dan melihat sendiri nasib tahanan ISA. Beliau juga tahu yang tahanan ISA hanya boleh bertemu dengan keluarga hanya disebalik dinding cermin, mereka tidak dapat menyentuh sesama sendiri, isteri tidak dapat bersalaman dengan suami, anak tidak dapat memeluk ayahnya...bercakap juga hanya melalui interkom.

Beliau juga menyelar sikap kerajaan yang sewenangnya menahan seseorang tanpa dibicarakan hingga bertahun lamanya...beliau menyebut bahawa ketika Allahyarham Tun Abdul Razak, Ayah kepada Najib mula hendak menggunakan ISA, beliau telah berjanji bahawa akta ISA tidak akan menahan dan menangkap seseorang sewenangnya dan tidak menangkap mereka yang tidak bersalah.

Kini ISA bukan sahaja digunakan sewenangnya malah ahli keluarga juga tidak dimaklumkan mengenai tangkapan dan di mana tahanan berada. Untuk kes Agus Salim sudah 50 hari berlalu dan mereka tidak tahu di mana Agus Salim berada.

Datuk S Subramaniam juga berkata, beliau berjanji akan mengesan tahanan dan melawat mereka."Saya memberi jaminan untuk menemui tiga orang ini untuk dapatkan maklumat dan akan memaklumkannya kepada GMI dan ahli keluarga."

Ketika di dalam perjalanan ke SUHAKAM kami telah cuba memberi sedikit maklumat kepada adik dan ibu Agus Salim..kami menekankan bahawa apa yang penting untuk disemat dengan yakin dihati ialah..seseorang tidak boleh ditahan tanpa dibicarakan, setiap orang punya hak untuk mengambil peguam dan membela dirinya dan perlu dihadapkan ke mahkamah untuk dibuktikan setiap pertuduhan yang dilemparkan.

Alhamdulillah, Junaidi memahami dan menjawap dengan tenang setiap persoalan yang ditujukan oleh wartawan.

"Saya harap polis Malaysia bebaskan abang kerana abang saya belum tahu apa salahnya."
"Agus perlu dibicarakan di mahkamah untuk mengetahui beliau bersalah atau tidak."

Sepanjang mereka berada di Kuala Lumpur, mereka akan menjadi tamu Pusat Sokongan Keluarga Tahanan ISA, GMI dengan bantuan YB Zuraidah, Ahli Parlimen Ampang. Pengerusi GMI juga mendedahkan kisah yang terkini yang menimpa keluarga tahanan ISA, di mana seorang tahanan ISA yang baru dibebaskan telah mengalami tekanan perasaan dan mengugut untuk membunuh diri. Sebelumnya dia telah memecahkan handphone isterinya dan melarang isterinya keluar bekerja.

Inilah tekanan yang dihadapi oleh bekas tahanan ISA setelah mereka dibebaskan...... Bebas..... setelah bertahun ditahan... namun kezaliman masih mencengkam hidup mereka...
ISA ZALIM!!!!!

No comments:

Post a Comment