Wednesday, April 15, 2009

BN BAKAL MENJADI OKU

Sebelum ini kita didengarkan dengan penyingkiran secara “berhikmah” yang telah dilakukan terhadap Khairi. Malang betul, dia sudah memenangi hati pemuda dengan begitu perit. Sudahlah buku tentang sialnya didedahkan di dalam buku tersebut, ditambah pula dengan kes politik wang. Tetapi, dia masih lagi menggagahi untuk memenangi pertarungan tersebut. Dan pertarungan ini tidak menyebelahi Mukhriz al Anak Bapaki.
.

Di dalam kes ini, Khairi yang juga mewakili pemuda telah ditendang daripada kabinet buruk Najib. Apakah implikasinya? Suka untuk saya umpamakan dengan Pakatan Rakyat yang begitu mengutamakan golongan muda. Di dalam Pakatan Rakyat terdapat Unit Amal, Pemuda dan sebagainya. Selain itu, golongan muda dianggap peneraju di dalam sebuah kesatuan.

Malangnya, Najib mengatakan bahawa UMNO dianggotai oleh orang-orang muda, tetapi hakikatnya mereka adalah orang tua yang tidak mengaku tua. Selain itu, golongan mahasiswa turut menentang kenaikan Najib sendiri, apatah lagi kewujudan UMNO dan BN yang dilihat semakin tidak relevan.

Sedikit pemahaman yang ingin saya berikan kepada BN, supaya mengutamakan golongan muda, yang benar-benar muda. Apa yang dilihat, pemuda dan remaja BN lebih suka berfoya-foya bersama perempuan, mensia-siakan zaman mudanya dan sebagainya. Perlukah saya buktikannya? Hakikatnya orang yang tidak tahu perkembangan sahaja yang akan mempersoalkan begitu.

Mari kita mengkaji bagaimana peri pentingnya golongan muda di zaman Nabi Muhammad SAW. Pembesar-pembesar Quraisy, tidak dapat menerima kemunculan seorang muda (Nabi Muhammad SAW) yang dianggap sebagai seorang yang cuba menghapuskan pengaruh mereka. Mana tidaknya, ajaran Islam yang dibawa oleh Baginda SAW bertentangan dengan kepentingan mereka.

Oleh itu, Nabi Muhammad SAW mendidik anak-anak muda supaya dapat menerima ajaran Islam, dan meninggalkan ajaran sesat nenek moyang mereka. Kalau selama ini ajaran UMNO itu dianggap sesat, maka tinggalkanlah ajaran nenek moyang ini. Berubahlah mulai sekarang. Nabi Muhammad SAW menerima wahyu ketika umurnya 40 tahun dan masih dianggap pemuda.

Antara orang muda yang mengikut kebenaran ajaran Baginda ialah Abu Bakar as Siddiq lebih muda 3 tahun daripada Baginda SAW, Saidina Umar al Khattab 27 tahun. Selain daripada itu seperti Saidina Uthman, Saidina Ali, Abdullah bin Mas’ud, Abdul Rahman Auf, al Arqam bin Abi al Arqam, Sa’id bin Zaid, Mus’ab bin Umair, dan ramai lagi.

Oleh itu, kehilangan golongan muda dianggap sebagai satu kecacatan besar di dalam sebuah kesatuan. Dan hari ini BN dilihat seperti itu. Golongan muda mereka entah ke mana. Bukti yang paling jelas ialah penyingkiran Khairi dan menyebabkan mereka kehilangan satu jentera yang bakal mewarisi perjuangan mereka. Maka, Siapakah lagi yang akan mewarisi BN?

Kita bukan lahirkan orang yang umurnya muda, tetapi otaknya sudah tua. Ataupun orang yang muda, tetapi amalannya ibarat lelaki awal remaja. Kita bukannya mempunyai orang yang muda semata-semata, tetapi kita melahirkan generasi pemuda yang bakal mewarisi perjuangan.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

2 comments:

  1. Jangan suka mencari kesalahan dan kelemahan sesama Islam. Marilah kita melihat kebaikkan manusia demi kemajuan Islam.

    Sesungguhnya Syaitan suka kepada permusuhan

    ReplyDelete
  2. hahaha..ini kita lihat 6 bulan lagi KPI depa kata

    ReplyDelete