Saturday, April 25, 2009

JANGAN TUBUHKAN BN YANG KEDUA SETELAH MENGHAPUSKAN BN YANG PERTAMA

Inilah realiti yang paling ditakuti. Perjuangan PR hari ini dibimbangi akan membentuk BN yang kedua setelah BN yang sedia ada akan ditumpaskan. Hakikatnya penulisan ini saya lontarkan kepada blogger-blogger yang seperjuangan dengan saya. Saya melihat hakikat ini apabila mendapati bahawa kebanyakan blogger-blogger sahabat saya telah terkesan dengan cara Barisan Nasional menjatuhkan PR.

Contohnya, terdapat beberapa penulisan di dalam blog yang tidak mencerminkan kefahaman. Sebaliknya lebih banyak berbaur fitnah, cacian dan sebagainya. Ini kerana Barisan Nasional telah mengamalkan perkara tersebut sejak dahulu lagi, dan hari ini mereka telah terpalit kembali fitnah-fitnah tersebut. Tidak bimbangkah kita sekiranya fitnah yang kita lemparkan ini kembali ke muka kita semula?

Saya teringat Sirah Nabi Muhammad SAW yang berjuang menegakkan sebuah Negara Islam bukan dengan menyebarkan fitnah yang kosong, tetapi menceritakan hakikat yang sebenar. Saya sangat menyokong blogger-blogger yang mengambil sikap “memberitakan perkara yang sebenar”. Ini kerana strategi menyebar fitnah telah diamalkan oleh orang Munafik untuk melaga-lagakan orang Islam sepertimana yang terjadi di zaman Khalifah Saidina Ali KAW.

Ketika zaman Khalifah Ali KAW, Abdullah bin Ubai, seorang munafik telah menyebarkan fitnah sehingga memecah belahkan sesama umat Islam. Sehingga hari ini sistem khalifah telah luput semenjak 1924 disebabkan fitnah. Di dalam al Quran sendiri menyifatkan bahawa fitnah itu adalah parasit yang paling bahaya dalam meruntuhkan kesatuan.

Amalan Abdullah bin Ubai inilah yang diamalkan oleh BN selama ini. Mereka cuba memecahkan PR dengan menyebarkan fitnah. Sama seperti amalan orang munafik. Oleh itu, adakah kita juga wajar menggunakan cara yang sama untuk menghancurkan BN? Tidak, tetapi sebaliknya gunakanlah cara yang diajar oleh Baginda SAW sendiri.

Ketika zaman Nabi Muhammad SAW, Baginda SAW membangunkan Negara Islam dengan menanam kefahaman yang benar kepada masyarakat. Bukan dengan membakar semangat semata-mata tanpa sebarang kefahaman. Sebaliknya menanam kefahaman dan ditambah dengan bakaran semangat yang didasari dengan kefahaman tersebut.

Bagaimana pula kita hari ini? Adakah kita tertiru dengan cara BN menjatuhkan PR? Atau kita mengikut cara Nabi SAW? Yakinlah wahai sahabat-sahabatku, cara Baginda SAW menjatuhkan kerajaan Jahiliyyah ketika itu adalah lebih berkesan daripada cara memfitnah seperti BN memfitnah kita. Sekiranya anda menganggap bahawa artikel tulisan anda itu adalah kebenaran dan bukannya fitnah, maka teruskanlah dengan penulisan tersebut.

Tetapi, sekiranya anda merasakan bahawa anda hanya meniru cara BN menyebarkan fitnah terhadap PR, maka ia akan terpalit kembali sepertimana fitnah-fitnah BN terpalit kembali ke muka mereka. Yakinlah. Allah SWT akan mengembalikan fitnah-fitnah tersebut kepada mereka tanpa kita menyebarkan fitnah untuk melawan fitnah mereka. Maka, lawanlah fitnah mereka dengan kefahaman.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment