Saturday, May 23, 2009

KADANGKALA KITA PERLU BERFIKIR UNTUK MENYELAMATKAN ZAMBRY

Artikel ini saya rasa dapat diterima oleh semua pihak, mahupun penyokong BN atau PR. Ini kerana tulisan saya ini bertujuan untuk menolong sesiapa sahaja. Persoalan pertama yang saya kemukakan, kenapakah kita perlu berfikir untuk menyelamatkan Zambry? Artikel ini juga adalah sambungan daripada artikel sebelum ini yang bertajuk “Kita Perlu Menyelamatkan Zambry Daripada Ditimpa Bencana”.

Jawapan bagi soalan tersebut ialah, kita perlu menyelamatkan Zambry disebabkan hadis ini, kerana Nabi Muhammad SAW sendiri yang menyuruh.
.

Bantulah saudara kamu yang melakukan kezaliman, dan mereka yang dizalimi. Baginda SAW ditanya : “Bagaimanakah kami membantu orang yang menzalimi? Baginda SAW menjawab : “Sekatlah ia daripada melakukan kezaliman” (Jami’ Saghir : 2738)

Sekiranya Zambry itu dizalimi, maka bantulah beliau daripada terus dizalimi. Sekiranya beliau yang melakukan kezaliman, maka bantulah dengan menyekat kezaliman yang dilakukan. Sekiranya Nizar itu dizalimi, maka bantulah beliau daripada terus dizalimi. Sekiranya beliau yang melakukan kezaliman, maka bantulah dengan menyekat kezaliman yang dilakukannya.

Inilah sebab kenapa kita perlu membantu menyelamatkan beliau. Selain itu, saya cuba mengingatkan kepada seluruh rakyat Perak tentang erti kesabaran. Kesabaran yang tinggi ialah tidak mendoakan keburukan dan kecelakaan kepada beliau, walaupun kita mampu untuk berbuat demikian.

Lihatlah apa yang dilakukan oleh Baginda SAW setelah pulang dari Thaif. Ketika di Thaif, beliau dilempar dengan batu oleh masyarakat di sana, najis dan sebagainya. Tetapi apabila malaikat datang kepada Baginda SAW, malaikat tersebut bertanya “Adakah engkau ingin aku terbalikkan bumi Thaif?” Baginda SAW berkata “Jangan berbuat demikian, cuma aku berdoa agar generasi mereka akan menerima Islam”.

Saya mengajak semua supaya mencontohi akhlak Baginda SAW ketika dizalimi. Doakanlah supaya Zambry diberi hidayah oleh Allah SWT. Ataupun kita berdoa supaya Allah SWT memberi kemenangan kepada Islam. Tidak kiralah sesiapa pun yang membawa Islam. Kalau Baginda SAW pun boleh bersabar dengan penghinaan sedemikian, kita ini baru sekelumit.

Adakah dengan ujian yang sedikit ini kita sudah mengeluh? Ketika di Thaif, Baginda SAW dilemparkan batu, sehingga berdarah. Termasuk kanak-kanak dan kaum wanita, turut sama menghina Baginda SAW. Kita hari ini baru sedikit untuk dibandingkan. Maka, pesananku kepada pembaca budiman, bersabarlah dengan tiga benda.

Iaitu bersabar dengan ujian, bersabar untuk meneruskan perjuangan dan bersabar dalam menghadapi musuh.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

Friday, May 22, 2009

KITA PERLU SELAMATKAN ZAMBRY DARIPADA DITIMPA BENCANA

Kita dizalimi, rakyat Perak dizalimi, dan doa orang yang dizalimi ini makbul. Apakah kemenangannya hari ini juga disebabkan doa orang yang dizalimi. Kemungkinan besar “ya”, kerana kebanyakan orang yang dizalimi berdoa supaya Zambry dijatuhkan, tetapi kemenangannya hari ini juga adalah kejatuhan bagi beliau.

Orang yang dizalimi juga akan mendoakan supaya beliau ditimpa bencana, dan beliau akan ditimpa bencana. Antara bencana yang diterimanya ialah kemenangan beliau hari ini. Walaupun pada pandangan manusia biasa, ia adalah satu kemenangan, tetapi kadangkala kemenangan itu adalah satu bencana.

Sedikit kisah sebagai pengajaran. Seorang manusia yang berjudi, akhirnya menang dalam perjudiannya. Ketika sedang berjalan pulang, perompak menahan keretanya kerana sudah mengetahui bahawa dia memenangi perjudian yang besar. Ketika sedang bergelut dengan perompak, kakinya tercedera kerana ditikam dengan pisau. Akhirnya beliau merana seumur hidup kerana kakinya tidak dapat berfungsi dengan baik, akibat menang dalam perjudian.

Saya tidak mengatakan Zambry menang berjudi, tetapi pengajarannya ialah, kadangkala kemenangan itu membawa bencana, dan merana. Apakah bencana yang diterima oleh beliau setelah menang? Bencananya ialah, dia lebih terdedah dengan doa orang yang dizalimi. Kalau sebelum ini orang mendoakan supaya dia dijatuhkan, kemungkinan selepas ini ada yang mendoakan supaya dia dilumpuhkan.

Bolehkah mendoakan kecelakaan kepada orang lain? Hakikat ini telah dijelaskan oleh Allah SWT di dalam al Quran
.

Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus terang (untuk mendedahkan kejahatan orang); melainkan orang yang dianiaya, sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui (Surah an Nisa : 148)

Daripada ayat ini ulama’ telah mentafsirkan bahawa ayat ini mempunyai dua maksud, samada orang yang dizalimi dibenarkan untuk mendoakan kecelakaan kepada si zalim, atau orang yang dizalimi boleh menceritakan kejahatan si zalim. (Sila rujuk Tafsir ad Durrul Manthur Fi Tafsir Bil Ma’thur bagi Imam Sayuti)

Di dalam tafsir tersebut juga menerangkan bahawa ia adalah satu keringanan yang diberikan oleh Allah SWT kepada mereka yang dizalimi. Maka, apa yang saya khuatiri ialah Zambry terdedah dengan kutukan dan doa orang yang dizalimi. Beliau akan merana dengan doa-doa rakyat Perak. Ingatlah bahawa pertuturan itu adalah satu doa.

Maka, berhati-hatilah wahai Zambry. Sekiranya orang yang dizalimi mendoakan supaya anda lumpuh, maka dapatkah anda menahan doa tersebut? Sekiranya orang yang dizalimi mendoakan anda menjadi gila, maka dapatkah anda menahan doa tersebut? Maka, saya mengesyorkan kepada rakyat Perak supaya menyelamatkan beliau daripada terkena doa-doa yang membahayakannya! Bagaimanakah cara untuk menyelamatkannya? Lihatlah artikel akan datang… “Kadangkala Kita Perlu Berfikir Untuk Menyelamatkan Zambry”

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

MOHON RESTU RAKYAT?

Inilah ungkapan yang disuarakan di banner-banner jalanan ketika pilihanraya Bukit Gantang sebelum ini. Ungkapan ini dikepilkan bersama gambar Ismail, Zambry dan Najib. “Mohon restu rakyat”? Restu apakah yang ingin dipohon kalau hari ini beliau sekali lagi dinobatkan sebagai Menteri Besar Haram yang sah. Beliau jugalah yang menyebabkan kucar kacir di Perak. Beliau jugalah yang membuang karan rakyat Perak!

Saya tidak tahu lagi mengapa masih wujud penyokong BN hari ini walaupun Zambry sudah melakukan sesuatu yang keji pada hari ini? Mahkamah sudah putuskan bahawa Zambry adalah MB Haram yang sah. Sekiranya kita mengatakan mahkamah salah, orang BN pasti akan mengatakan “terimalah keputusan dengan berlapang dada”.

Zambry juga ketika kalah tempoh hari mengatakan bahawa beliau menerima keputusan mahkamah dengan berlapang dada. Mengapa hari ini kita tidak setuju dengan mahkamah? Penjelasan yang sesuai di sini ialah, orang yang jahat sepatutnya berlapang dada sekiranya orang mengatakannya sebagai jahat, tetapi orang baik mana mungkin dapat menerima sekiranya orang menuduhnya sebagai jahat.

BN akan berhujah dengan keputusan mahkamah. Namun, persoalannya, kalau benar Zambry berlapang dada ketika pengesahan Nizar dibuat, masakan dia membuat rayuan sehingga hari ini beliau pula yang menjadi MB? Sama sahaja. Mungkin BN ingat bahawa mereka yang menang adalah berada di atas kebenaran, tetapi anda jangan lupa, orang jahat pun selalu menang.

Saya teringat dengan kalam “mohon restu rakyat”, yang dipopularkan sebelum ini. Hari ini, anda perhatikan sendiri, rakyat manakah yang merestuinya sebagai MB? Siapakah yang dikatakan gila kuasa sekarang? Nizar sudah memberitahu sebelum ini, dia akan membubarkan dun sekiranya beliau menjadi MB. Tetapi belum sempat dibubarkan, Zambry kembali sebagai MB dalam masa kurang 7 jam!

Masihkah anda buta dengan kejahatan Zambry ini? Siapakah yang menzalimi siapa? Zambry MB Haram yang sah kerana kenaikannya sebagai MB tiada siapa yang mempersetujuinya. Entah bagaimana dia boleh bergelar MB. Adakah MB haram yang anda restui? Wahai penyokong BN, semakin lama Zambry bergelar MB Haram, semakin banyaklah dosa yang ditanggungnya.

Tidakkah anda menyayangi Zambry itu? Sekiranya anda menyayanginya, maka hentikan kezaliman yang dilakukannya. Saya tidak sanggup melihat beliau didoakan oleh semua makhluk di dunia. Zambry terdedah dengan doa-doa yang akan menjahanamkannya. Bayangkanlah sekiranya separuh rakyat Perak mengerjakan Solat Hajat untuk menjatuhkannya, atau memberi balasan yang setimpal… Apakah nasibnya selepas ini?

Artikel selepas ini, akan menceritakan bagaimana perlunya kita menyelamatkan beliau daripada ditimpa bencana daripada doa-doa yang mengutuknya….

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

Thursday, May 21, 2009

TERJAWABLAH PERSOALAN “BILAKAH KITA DIKATAKAN MEMELUK ISLAM?”


Daripada kedua-dua artikel sebelum ini, saya harap ia dapat membantu sesiapa sahaja untuk mengenali Islam. Walaupun persoalan yang dilontarkan “Bilakah Dr Fikrah menerima Islam daripada Allah?”, maka saya menjawab : Saya menerima Islam daripada Allah setelah saya sendiri berpegang dengan 6 rukun iman, mengucap dua kalimah syahadah dan melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang Islam.

Timbul juga persoalan tentang hudud. Apakah orang yang tidak melaksanakan hudud dianggap sebagai kafir? Maka, jawapannya, orang yang tidak melaksanakan hudud kerana kemalasannya, maka kerajaan dianggap berdosa. Dan sesiapa yang terlibat dengan perkara ini dianggap berdosa.

Tetapi, sekiranya orang tersebut tidak melaksanakan hudud kerana mereka menolaknya, atau menafikan hudud atau yang menampakkan ketidakyakinan mereka terhadap undang-undang Allah ini, maka dia dikatakan sebagai kafir. Tetapi, perlu diingat, hudud ini bukanlah menjadi kewajipan bagi individu biasa, ia adalah tanggungjawab pemerintah.

Orang bertanya lagi “bukankah hudud tersebut tidak termasuk dalam rukun Iman atau Islam?”. Hakikatnya undang-undang Allah SWT ini termasuk dalam keimanan kita terhadap Allah SWT yang meletakkan undang-undang tersebut. Orang yang tidak yakin dengan hudud, bermakna dia tidak yakin dengan Allah SWT. Orang seperti ini dianggap berdosa.

Tetapi sekiranya dia menolak hudud dan mengatakan bahawa hudud ini adalah ketinggalan, menyusahkan dan sebagainya, maka jelaslah kekafirannya. Na’uzubillah. Perkara ini dijelaskan di dalam Bab Murtad, iaitu murtad boleh terjadi dengan tiga cara, samada dengan pegangan, pertuturan, dan kelakuan. Sekiranya seseorang itu sudah tidak lagi berpegang di dalam hatinya terhadap Allah SWT, maka ia dikatakan murtad.

Begitu juga orang yang berkata dengan jelas tentang kekafirannya, maka ia juga sudah dikatakan murtad. Atau orang yang menghina Nabi Muhammad SAW, atau menghina undang-undang Allah SWT, juga dikatakan murtad melalui perkataan.

Manakala murtad melalui kelakuan pula seperti seseorang yang sebelum ini Islam, tetapi dia menyembah patung, maka, dia dikatakan sudah murtad. Selain itu, murtad melalui perbuatan juga seperti memuja kubur, mencium khinzir untuk mendapat tuah (sepertimana yang berlaku baru-baru ini), mempercayai ketuhanan atau kenabian Mirza Ghulam Ahmad dan yang sewaktu dengannya.

Kesimpulannya, saya ingin tekankan bahawa Islam itu bukan hanya nama semata-mata. Apabila cukup 3 perkara yang telah saya sebutkan sebelum ini, maka dia sudah dikatakan Islam. Maka, tidak timbullah persoalan, “bilakah aku Islam?”. Hakikatnya jawapan tersebut ada pada dirinya sendiri. Cakaplah bahawa aku Islam setelah aku berpegang dengan rukun Iman, mengucap dua kalimah syahadah dan melaksanakan 5 rukun Islam.

Ataupun anda juga boleh berkata bahawa saya Islam sejak kecil lagi. Ini kerana orang yang belum baligh adalah Islam. Maka, sekiranya anak bukan Islam yang meninggal sebelum balighnya, dia akan dimasukkan ke dalam syurga. Maka, kita juga boleh mengatakan bahawa saya menerima Islam sejak lahir lagi, kerana setiap bayi yang lahir sehingga umurnya baligh adalah dikira sebagai Islam.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

BILAKAH KITA DIKATAKAN MEMELUK ISLAM? (Siri 2)

Sebelum ini kita telah memahami bahawa sekiranya seseorang itu sudah berpegang dengan keenam-enam perkara tersebut, dia sudah dikatakan sebagai Islam. Bagaimanakah pula dengan dua kalimah syahadah dan praktikal? Mengucap dua kalimah syahadah adalah sebagai tanda untuk membuktikan keislamannya pada orang lain. Sepertimana yang disebutkan, keenam-enam pegangan ini adalah di dalam hati, maka, manusia yang lain tidak dapat mengetahui keislaman seseorang.

Maka, apabila seseorang itu mengucap dua kalimah syahadah, terlihatlah keimanannya. Orang yang mengucap dua kalimah syahadah tetapi tidak berpegang dengan salah satu daripada enam rukun iman tadi, maka ia adalah orang munafik. Contohnya seperti Abdullah bin Ubai, yang mengucap dua kalimah syahadah, tetapi hatinya tidak berpegang dengan kenabian Baginda SAW.

Kita sebagai manusia, hanya dapat mengenali keislaman seseorang dengan dua kalimah syahadah yang dituturkan, dan praktikal yang akan dijelaskan kemudian. Seseorang yang mengucap dua kalimah syahadah disyaratkan supaya mempunyai pegangan dahulu di dalam hatinya. Sekiranya tidak, bermakna dia akan dihitung dengan Allah SWT. Kita hanya mampu mengukur dari segi zahir sahaja.

Soalan yang ditanya “Bilakah kita dikatakan Islam?”, maka jawapannya, setelah kita berpegang dengan keenam-enam rukun sebelum ini. “Bilakah kita boleh mengenali Islam seseorang?”, maka jawapannya ialah, setelah orang tersebut mengucap dua kalimah syahadah, dan melaksakanak praktikal yang akan dijelaskan.

Perkara yang ketiga dalam Islam ialah praktikal. Praktikal di sini ialah 5 rukun Islam. Iaitu, mengucap dua kalimah syahadah (sudah dijelaskan), solat, zakat, puasa dan haji. Kelima-lima perkara ini telah diperintahkan oleh Allah SWT kepada mereka yang Islam. Selain itu kelima-lima perkara ini menampakkan kepada kita tentang keislaman orang lain, dan kita dapat membezakan di antara orang Islam, dan bukan Islam.

Sekiranya seseorang itu tidak mengerjakan solat kerana kemalasannya, maka dia tidak dianggap kafir, tetapi dianggap sebagai berdosa. Sekiranya seseorang itu tidak mengerjakan solat kerana dia menganggap solat itu “tidak wajib”, maka dia adalah kafir. Ini kerana “pegangan”nya tentang perintah Allah SWT telah dicabuli. Dia tidak lagi berpegang dengan perintah Allah. Persoalan ini akan dijelaskan dalam artikel yang lain Insya Allah.

Selain daripada kelima-lima rukun Islam ini, kita juga perlu memahami tentang syariat. Syariat ialah undang-undang yang ditetapkan oleh Allah SWT. Contohnya menutup aurat. Sekiranya seseorang itu tidak menutup aurat kerana kemalasannya, maka dia tidak dianggap kafir, tetapi dia dianggap sebagai berdosa. Tetapi sekiranya dia tidak menutup aurat kerana mengatakan bahawa ia adalah “tidak wajib”, maka dia adalah kafir. Na’uzubillah.

Maka, soalan yang ditanya, “bilakah kita dikatakan memeluk Islam?” Kita sudah dikatakan memeluk Islam apabila kita sudah berpegang dengan keenam-enam perkara sebelum ini. “Bilakah sempurnanya Islam seseorang?” Sempurnanya Islam seseorang setelah dia berpegang dengan keenam-enam perkara sebelum ini, dan dia melaksanakan semua undang-undang yang ditetapkan oleh Allah.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

BILAKAH KITA DIKATAKAN MEMELUK ISLAM?

Entah kenapa, sejak kebelakangan ini saya merasakan bahawa saya terpaksa mengulas komen yang diberi. Isu-isu yang berselirat di keliling pinggang ini kadangkalah tak cukup tangan untuk diulas. Namun, saya anggap beberapa komen yang diberikan, perlu diulas terlebih dahulu, memandangkan ia adalah sesuatu yang penting untuk dijelaskan. Saya juga mengucapkan terima kasih kepada mereka yang bertanya kerana terdetik untuk memahami Islam yang sebenar.

Soalan yang ditanya ialah, “Bilakah seseorang itu memeluk Islam?”, “Bilakah kita menerima Islam?, “Bilakah kita dikatakan sebagai seorang yang Islam?”, dan yang sewaktu dengannya. Mungkin kalau kita katakan, seorang yang bukan Islam, mempunyai tarikh tertentu untuk menggelar dirinya sebagai Islam, tetapi bagaimanakah pula dengan kita? Bilakah kita menganut Agama Islam? Bilakah kita menerima Islam daripada Allah?

Perkara pertama yang perlu difahami ialah, Islam itu bukanlah “nama” semata-mata. Islam itu ialah pegangan, mengucap dua kalimah syahadah dan praktikal. Maka, sekiranya seseorang itu sudahpun mempunyai 3 perkara ini, dia adalah seorang Islam. Apakah yang dimaksudkan dengan pegangan? Apakah yang dimaksudkan dengan dua kalimah syahadah, dan apakah pula yang dikatakan dengan praktikal.

Pegangan ialah i'tikad, kepercayaan dan yang sewaktu dengannya. Apakah pegangan kita? Kita berpegang kepada rukun Iman yang enam. Iaitu, kita berpegang bahawa Allah itu adalah Tuhan Yang Maha Esa, wajib disembah dan sebagainya. Kemudian kita berpegang dengan kewujudan malaikat dan yang berkaitan dengannya. Kemudian, kitab-kitab Allah, nabi-nabi Allah, Hari Kiamat, dan ketetapan dan ketentuan Allah.

Pegangan ini adalah pada hati. Maka, sesiapa yang di dalam hatinya tiada pegangan ini, maka dia tidak layak digelar Islam. Contohnya orang yang tidak meyakini Nabi, atau sunnahnya. Atau orang yang mengetahui Allah itu ada, tetapi tidak merasa Ia perlu disembah. Atau kita tidak yakin dengan kebenaran al Quran, bahkan kita merasakan al Quran itu ketinggalan. Maka, orang seperti ini adalah mereka yang tiada pegangan terhadap Islam, dan mereka tidak layak digelar Islam.

Sesiapa yang sudah berpegang dengan keenam-enam perkara ini, maka dia sudah layak digelar Islam. Soalan yang ditanya ialah bilakah seseorang itu dikatakan Islam? Seseorang itu dikatakan Islam apabila dia sudah berpegang dengan keenam-enam perkara ini. Sekiranya berpegang dengan 4 sahaja, belum dikatakan beriman, dan sebagainya.

Cuma, pegangan ini adalah persoalan hati. Kita tidak tahu sejauh manakah pegangan seseorang itu terhadap keenam-enam perkara ini, kerana ia adalah persoalan hati. Maka, kita tidak boleh sewenang-wenangnya menuduh seseorang itu kafir, atau mengatakan Islam kepada orang yang jelas kekafirannya. Pegangan dengan hati ini adalah hubungan dia dengan Allah sahaja. Ikuti sambungannya akan datang…………

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

PERBEZAAN PAS DAN UMNO, JANGAN TERSILAP FAHAM (Siri 2)

Sepertimana yang telah saya sebutkan sebelum ini, golongan yang menyamakan PAS dengan UMNO terbahagi kepada dua golongan. Golongan pertama ialah orang yang tidak memahami istilah “persamaan” dan “perbezaan”. Golongan yang kedua pula ialah orang yang ingin membuat parti yang menjatuhkan PAS dan UMNO, disebabkan sesuatu yang tidak saya ketahui.

Untuk menjawab golongan yang kedua ini, saya mempersilakan kepada mereka supaya menunjukkan, di manakah percanggahan PAS dengan Islam sepertimana yang telah dilakukan oleh UMNO. Sebelum ini, golongan kedua ini banyak memberi respon dengan beberapa contoh percanggah PAS dengan Islam sepertimana berikut :

- PAS bersatu dengan orang bukan Islam, untuk berperang sesama Islam

Jawapan bagi kekeliruan ini telah saya jawab di dalam artikel yang bertajuk “Menjawab Isu : PAS Bergabung Dengan Orang Kafir”. Sila baca dengan teliti, dan fikirlah masak-masak.

- PAS memecahbelahkan sesama Bangsa Melayu

Jawapan bagi kekeliruan ini telah saya jawab di dalam artikel yang bertajuk “Wahai Bangsa Melayu, Jangan Jadi Seperti Bangsa Arab Yang Menolak Kenabian Muhammad SAW”.

- PAS turut sama dalam politk kotor

Jawapan bagi kekeliruan ini telah saya jawab di dalam artikel yang bertajuk “Siapa Kata Nabi Muhammad SAW Tidak Berpolitik….”

- PAS adalah alat bagi Bangsa Cina

Jawapan bagi kekeliruan ini telah saya jawab di dalam artikel yang bertajuk “Antara Hak Bukan Islam dan Jawatan Mereka Dalam Kerajaan”

Selain daripada ini, saya mungkin tidak tahu, atau mungkin tidak dengar. Maka, saya berharap kepada sesiapa yang masih terdapat kekeliruan tentang perjuangan PAS, bolehlah saya menjelaskannya. Ada juga yang menyatakan “PAS nampak sahaja memperjuangkan Islam, sebenarnya tidak.. itu adalah omongan kosong sahaja….”

Saya tidak nampak di manakah yang dimaksudkan dengan lakonan PAS untuk memperjuangkan Islam. Sekiranya PAS hanya berlakon memperjuangkan Islam, tetapi hakikatnya bertujuan untuk mendapat kuasa, maka, tunjukkan bukti bahawa ia adalah lakonan. Mereka juga mengatakan bahawa PAS menggunakan nama Islam untuk meraih undi.

Maka saya persilakan kepada orang yang berkata begini, untuk mengemukakan bukti, sejauh manakah kebenaran tuduhan tersebut. Wallahua’lam, saya sendiri tidak nampak di manakah yang dikatakan PAS cuba menggunakan nama Islam, sebaliknya, apa yang saya nampak, PAS itu memperjuangkan Islam. Maka, perlulah menjelaskan tentang Islam.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

Wednesday, May 20, 2009

PERBEZAAN PAS DAN UMNO, JANGAN TERSILAP FAHAM


Artikel ini juga ditulis kerana terdapat sebuah komen yang cuba menyamakan PAS dan UMNO. Perkara pertama yang ingin disebutkan ialah, “sebahagian perkara yang sama, tidak boleh dikatakan sebagai sama kesemuanya”. Contohnya, lelaki dan perempuan adalah jantina yang berbeza, walaupun terdapat persamaa.

Lelaki mempunyai hidung, perempuan juga mempunyai hidung. Lelaki mempunyai kepala dan perempuan juga begitu. Tetapi hakikatnya kita mengatakan bahawa lelaki dan perempuan tidak sama. Begitu juga PAS dan UMNO. Orang yang memberi komen mengatakan PAS dan UMNO sama sahaja kerana kedua-duanya berdaftar untuk berpilihanraya. Memanglah sama dari sudut ini.

Kalau begitu PAS dan UMNO juga sama, kerana PAS dianggotai oleh manusia, dan UMNO juga dianggotai oleh manusia. PAS berada di Malaysia, dan UMNO juga berada di Malaysia. Sekiranya anda mengatakan ini adalah perbezaan, memang salahlah. Saya ulangi “sebahagian perkara yang sama, tidak boleh dikatakan sebagai sama kesemuanya”.

Dari segi hakikat, PAS dan UMNO adalah berbeza. Ini kerana PAS memperjuangkan Islam, UMNO memperjuangkan Nasionalism. PAS memperjuangkan keadilan, UMNO membela kezaliman, dan lain-lain lagi. Adakah anda masih ingin katakan PAS itu sama dengan UMNO? Saya tidak tahu bagaimana lagi caranya untuk menerangkan PAS itu tidak sama dengan UMNO.

Seolah-olah terdapat dinding berwarna putih, di hadapan saya dan pemberi komen. Lalu pemberi komen itu berkata “buktikan kepada saya bahawa dinding ini berwarna putih!”. Ya, saya bertanya kepada pembaca budiman, siapakah yang boleh tolong buktikan warna putih pada dinding ini?

Saya tidak menyalahkan pemberi komen tersebut, sebaliknya cuba mengajak beliau supaya memahami hakikat perbezaan PAS dan UMNO. Sekiranya kita hendak mencari persamaan, sudah pasti kita temui, tetapi persamaan yang sedikit itu tidak memungkin kita boleh menghilangkan perbezaan.

Maka, sekiranya masih ada lagi yang cuba menyamakan UMNO dan PAS, maka saya persilakan kepada dia untuk menyamakan di antara kerbau dan itik dahulu. Sekiranya dia mengatakan bahawa itik dan kerbau itu sama-sama binatang, maka, tidak perlulah saya jelaskan lagi situasi ini. UMNO dan Yahudi pun sama-sama manusia (sekadar contoh).

Saya juga mempersilakan kepada sesiapa sahaja untuk membuktikan bahawa PAS itu sudah bercanggah dengan Islam. UMNO sudah pun bercanggah, dab percanggahan ini terlalu panjang untuk disenaraikan di sini. Maka, saya persilakan kepada sesiapa untuk menunjukkan, di manakah salahnya PAS itu dengan Islam.

Sekiranya anda ingin menubuhkan parti kedua (sepertimana dalam artikel sebelum ini) disebabkan PAS itu sama sahaja dengan UMNO, maka sila senaraikan, di manakah percanggahan PAS dengan Islam sepertimana yang telah dilakukan oleh UMNO. Senaraikanlah sebanyak mungkin, kerana mungkin banyak lagi perkara yang belum saya ketahui.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

PARTI POLITIK DI ZAMAN NABI MUHAMMAD SAW (Siri 2)

Demikianlah apa yang dilakukan oleh Baginda SAW. Maka, untuk menjawab persoalan yang dilontarkan, iaitu tentang parti politik di Zaman Baginda SAW ialah sepertimana yang telah diceritakan. Saya tidak menuduh UMNO itu sebagai munafik, sehingga Nabi Muhammad SAW menyuruh supaya “masjid” mereka dirobohkan.

Parti yang dibentuk oleh Baginda SAW ialah parti yang memperjuangkan Islam. Apakah method parti yang dibentuk olehnya itu? Method di peringkat permulaan ialah melaksanakan tiga perkara yang telah saya sebutkan sebelum ini. UMNO sudahpun menguasai “pusat” dan mereka hari ini cuba menjatuhkan Islam.

Tidak perlulah saya tulis banyak-banyak tentang bentuk-bentuk penghinaan terhadap Islam yang dilakukan oleh UMNO. Anda boleh baca sendiri artikel yang telah saya tulis sebelum ini. Adakah kita masih berdiam diri apabila melihat UMNO merobek-robek ketuanan Islam? Maka tindakan yang sewajarnya ialah membuat parti lain, yang menentang UMNO ini.

Parti lain tersebut perlulah menyelusuri method permulaan hijrah Baginda SAW, kerana di sana terdapat method-method yang dilakukan oleh Baginda SAW untuk membentuk Parti Islam dan mendapatkan kerajaan pusat. Saya ulangi, kerajaan pusat hari ini sama seperti Masjid Nabi yang dijadikan sebagai pusat pemerintahan di Zaman Baginda SAW.

Maka, kita perlu dapatkan majoriti atau kuasa di dalam kerajaan pusat ini, untuk menegakkan Islam di Malaysia sepertimana Nabi SAW menegakkan Islam di Madinah. Di dalam ruang komen juga ada yang menyifatkan PAS dan UMNO ini sama sahaja, kerana berdaftar untuk berpilihanraya. Persamaan dari sudut yang kecil, tidak boleh disamakan kesemuanya sekali.

Perkara ini akan dijelaskan kemudian. Cuma apa yang ingin diceritakan di sini ialah, sekiranya anda mengatakan bahawa PAS dan UMNO sama sahaja, lalu anda membuat parti yang kedua, kerana mengikut manhaj Baginda SAW. Adakah cara anda betul? Atau salah? Untuk memberi kefahaman tentang perkara ini, kita perlu melihat, bahawa cara untuk mendapatkan kerajaan pusat adalah dengan pilihanraya.

Maka, sekiranya anda menubuhkan parti lain untuk mengalahkan PAS dan UMNO, akan mewujudkan jutaan parti yang akan melakukan perkara yang sama. Dan saya yakin, orang yang ingin membuat parti baru, adalah mereka yang masih belum memahami perjuangan PAS. Di sini saya sebutkan, bahawa PAS adalah milik Allah. Sekiranya perlembagaan PAS bercanggah dengan Allah dan Nabi SAW, maka persilakanlah untuk membuat parti yang lain.

Tetapi hakikatnya, anda masih belum masak dalam perjuangan PAS, dan masih belum mengenal apa itu PAS. Bahkan anda juga perlu mendapatkan pandangan ulama’ tentang perkara ini. Sekiranya anda sudah sampai tahap ulama’, anda sendiri boleh mempertimbangkannya. Sekiranya tidak, belajarlah dahulu, atau fahamkan dahulu apa yang diperjuangkan oleh PAS.

Ketika zaman Baginda SAW, golongan yang cuba mewujudkan parti yang kedua ini ialah Abdullah bin Ubai. Dia merasa dengki kerana tidak mendapat kekuasaan, walaupun dia sudah tahu kebenaran Islam yang dibawa oleh Baginda SAW. Dan saya berharap agar parti kedua yang ingin ditubuhkan untuk menolak UMNO dan PAS, tidak mencontohi sebagai munafik itu.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

PARTI POLITIK DI ZAMAN NABI MUHAMMAD SAW

Di dalam ruang komen, terdapat seseorang yang bertanya “apakah parti politik di zaman Nabi Muhammad SAW?” Ini kerana artikel yang pernah saya tulis sebelum ini menyebut bahawa Nabi Muhammad SAW juga berpolitik. Hari ini apa yang mampu saya jelaskan bahawa ketika zaman tersebut, tidak diadakan pilihanraya untuk menentukan ketua negara.

Setelah Nabi SAW sampai ke Madinah, masyarakat Madinah terus mengangkat Baginda SAW sebagai pimpinan mereka. Tetapi sebelum ketibaan Baginda SAW, masyarakat Madinah pada mulanya ingin mengangkat Abdullah bin Ubai sebagai ketua negara, dan mereka telah persiapkan mahkota untuknya.

Tetapi, setelah Baginda SAW tiba di Madinah, masyarakat Islam telah mengangkat Baginda sebagai pemimpin. Akibatnya, Abdullah bin Ubai merasa seolah-olah Baginda SAW telah merampas kuasanya. Dalam masa yang sama, setelah Baginda SAW diangkat sebagai pemimpin, Baginda SAW terpaksa berhadapan dengan 3 jenis manusia.

Pertama, orang Islam yang terdiri dari kalangan Muhajirin dan Ansar. Kedua, orang musyrikin yang masih belum beriman (penduduk asal Madinah), dan yang ketiga ialah Bangsa Yahudi, yang menguasai banyak kemahiran ketika itu. Maka, tindakan pertama yang dibuat oleh Baginda SAW ialah :

- Membina Masjid (Masjid Nabawi)
- Mempersaudarakan sesama Islam
- Membuat perjanjian dengan Yahudi

Membina Masjid Nabi adalah bertujuan sebagai pusat pemerintahan Islam. Hari ini, kita bertungkus lumur untuk menguasai kerajaan pusat sebagai membina pusat pemerintahan Islam. Dalam masa yang sama Baginda SAW mempersaudarakan sesame Islam. Adakah PAS hari ini dilihat berperang sesama Islam?

PAS menentang mereka yang menentang Islam walaupun mereka adalah bangsa sendiri. UMNO tidak dilihat sebagai penegak Islam, bahkan menjatuhkan Islam. Bahkan UMNO hari ini adalah kerajaan pusat. Maka, untuk merealisasikan dua objektif ini, PAS terpaksa mendapatkan kerajaan pusat, dan mempersaudarakan sesama Islam.

PAS cuba merampas kerajaan pusat daripada UMNO kerana UMNO tidak melaksanakan sebuah method Negara Islam. Bahkan memperlihatkan bahawa Islam itu menindas kaum lain, merampas hak orang dan sebagainya. Sedangkan Parti UMNO itu tidak layak digelar parti yang memperjuangkan Islam.

Ingatkah anda, Abdullah bin Ubai juga mendirikan sebuah masjid untuk memecah belahkan umat Islam. Nabi Muhammad SAW memerintahkan supaya masjid tersebut dirobohkan. Sekarang ini, siapakah yang dilihat memecahbelahkan umat Islam? UMNO atau PAS? Sekiranya UMNO itu melaksanakan Islam, maka tidak perlulah terbentuknya PAS yang bertujuan menegakkan Islam. Maka, UMNO adalah punca perpecahan Islam dan Bangsa Melayu itu sendiri.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

Tuesday, May 19, 2009

KEPADA SESIAPA YANG MERAGUI PERJUANGAN PAS (Siri 2)


Sebelum ini kita telah menjelaskan tentang ilham dan naluri yang menjadi penyebab seseorang itu ragu-ragu untuk melakukan kejahatan, membuat kezaliman dan sebagainya. Setiap manusia dikurniakan naluri untuk merasa “tidak suka” kepada kejahatan, dan perkara ini disedari oleh setiap manusia melainkan mereka yang sudah tidak berperikemanusiaan sahaja. Naluri ini juga adalah kurnia daripada Allah SWT.

Keraguan yang ketiga, ialah keraguan daripada syaitan. Sekiranya keraguan yang pertama disebut sebagai “ilham”, keraguan kedua disebut sebagai “naluri”, tetapi yang ketiga ini disebut sebagai was-was. Was-was adalah keraguan daripada syaitan dan Allah SWT sudah menjelaskan di dalam al Quran di dalam 4 tempat.

Iaitu di dalam ayat 20 Surah al A’raf, ayat 120 Surah Taha, ayat 16 Surah Qaf dan ayat 4 Surah an Nas. Dan setakat ini saya menemui lebih 26 hadis yang menyebut tentang was-was, dan 7 kalam ulama’. Setakat ini sahaja yang telah saya temui. Mungkin terdapat banyak lagi. Kesemuanya menceritakan tentang was-was yang buruk ini.

Cuma was-was yang buruk ini berpunca daripada tiga perkara, iaitu syaitan dari kalangan jin, syaitan dari kalangan manusia, dan hawa nafsu. Di dalam Surah an Nas menjelaskan tentang was-was daripada syaitan dari kalangan jin dan manusia, manakala di dalam Surah Qaf, ialah was-was daripada hawa nafsu.

Kesimpulan daripada kesemua ayat ini, menunjukkan bahawa was-was itu ialah bisikan yang cuba meragukan sesuatu yang benar. Syaitan sememangnya membisikkan manusia supaya meragui sesuatu kebenaran. Bahkan sepertimana yang disebut di dalam Surah an Nas, bahawa syaitan terdapat dua jenis, iaitu dari kalangan manusia, atau jin.

Maka, lontaran saya kepada mereka yang meragui perjuangan PAS, adakah keraguan anda ini disebabkan ilham daripada Allah, bisikan naluri semulajadi, hasutan syaitan dari kalangan jin, hasutan syaitan dari kalangan manusia, atau hasutan hawa nafsu anda? Saya serahkan kepada anda untuk menjawabnya.

Saya sudah jelaskan, bahawa meragui sesuatu yang salah itu samada ia adalah ilham, ataupun naluri. Tetapi meragui sesuatu yang benar itu ialah was-was daripada manusia, jin ataupun hawa nafsu. Maka anda sendiri layak mengukurnya. Gunakan ilmu, bandingkan yang mana betul dan yang mana salah.

Dan pesanan ringkas saya, janganlah anda memejamkan mata daripada melihat kebenaran, dan janganlah anda tidak menghiraukan kezaliman yang ada di hadapan mata! Segala-galanya sedang terjadi di hadapan mata anda, segala bentuk keadilan, kezaliman, perjuangan yang benar, perjuangan yang salah dan sebagainya.

Maka, ukurlah sendiri, keraguan anda itu dalam kategori mana satu. Setelah anda mengetahui jawapannya, segeralah bertindak, dan janganlah anda biarkan diri anda dibelenggu keraguan! Segeralah mencari keyakinan. Selepas anda yakin, tidak perlu diragukan pula keyakinan itu.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

KEPADA SESIAPA YANG MERAGUI PERJUANGAN PAS (Siri 1)

Dalam ruangan komen, saya dapati bahawa ramai yang masih meragui perjuangan PAS. Mereka mengatakan bahawa “PAS cakap sahaja memperjuangkan Islam, tetapi hakikatnya tidak,…”, “Sekiranya memperjuangkan Islam, kenapakah bersatu dengan bukan Islam menentang sesama sendiri?”.. dan banyak lagi.

Saya menganggp bahawa mereka ini meragui perjuangan PAS yang membawa Islam. Hakikatnya saya telah menyebutkan, sekiranya PAS tidak lagi memperjuangkan Islam, maka pilihlah parti lain yang memperjuangkan Islam. Itupun kalau ada. Kewujudan PAS sendiri disebabkan perjuangan UMNO yang tidak memperjuangkan Islam. Sekiranya UMNO sudah mula memperjuangkan Islam, maka PAS tidak perlu lagi wujud.

Di sini ingin saya perjelaskan tentang kedudukan saudara. Pertama, ke”ragu”an itu berasal daripada tiga sumber. Samada ia dilemparkan daripada Allah SWT (ilham), bisikan naluri, ataupun hasutan syaitan (was-was). Keraguan yang dilemparkan daripada Allah SWT bertujuan menyedarkan seseorang itu tentang kesilapannya dan ia disebut di sebagai ilham.

Contohnya seseorang itu merasa ragu-ragu apabila ingin membuat sesuatu yang dilarang oleh Allah SWT. Ini kerana Allah SWT telah memberikan ilmu dan kesedaran kepadanya untuk menghindarkan diri daripada melakukan sebarang kejahatan. Maka, meragui sesuatu yang dilarang oleh Allah SWT adalah keraguan yang sepatutnya terdapat pada diri kita. Ilham ini telah disebut oleh Allah SWT :
.

Demi diri manusia dan (Allah) yang menyempurnakan kejadiannya, serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada ketaqwaan (Surah asy Syams : 7-8)

Maka, kita sepatutnya meragui perjuangan UMNO kerana perjuangannya jelas bertentangan dengan Islam. Sekiranya sudah jelas di hadapan mata kita tentang kesilapan perjuangan UMNO, maka tak perlu diragui lagi, tinggalkan sahaja dengan keyakinan! Alhamdulillah, Allah SWT mencampakkan ilham kepada kita untuk kita meragui UMNO, seterusnya kita pun mengetahui dengan yakin bahawa UMNO itu terpesong.

Seterusnya ialah keraguan yang datang daripada naluri semulajadi manusia. Keraguan yang datang daripada naluri ini seperti merasa ragu-ragu untuk melakukan sesuatu yang bercanggah dengan peraturan. Seperti peraturan jalanraya. Mana mungkin terdapat seseorang yang melanggar peraturan jalanraya dengan tanpa rasa sebarang keraguan.

Saya yakin, setiap kali seseorang itu hendak membuat sesuatu kesalahan, pasti terdetik di hatinya keraguan untuk melaksanakannya. Maka, ia adalah bisikan naluri. Iaitu naluri yang mengatakan bahawa “tidak mahu” untuk melakukan kejahatan. Ini kerana naluri manusia adalah “ingin” membuat kebaikan dan sebagainya.

Kadangkalah manusia sudah terlupa nalurinya sendiri. Contohnya, orang yang begitu asyik membuat kejahatan sehinggakan melakukan pembunuhan tanpa was-was. Tanpa rasa bersalah. Inilah orang yang digelar “tidak berperikemanusiaan”. Hakikatnya, naluri ini juga perasaan yang diletakkan oleh Allah SWT. Naluri disebut sebagai fitrah.
.

(Inilah Agama Allah), iaitu agama yang telah Allah ciptakan secara semulajadi (naluri) untuk manusia menerimanya (Surah ar Rum : 30)

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

MENDENGAR RAYUAN ZAMBRY ADALAH ZALIM, APAKAH YANG ADIL?

Zalim adalah meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya. Bagaimanakah saya boleh mengatakan bahawa mahkamah telah terlibat menzalimi rakyat Perak? Kezaliman tersebut ialah menerima rayuan Zambry sepantas kilat, dan menangguhkan rayuan Nizar. Mahkamah telah memberi peluang yang besar kepada Zambry yang sudah disahkan bersalah.

Tetapi malangnya, mahkamah menangguhkan rayuan Nizar yang sudah disahkan MB Perak! Inilah bentuk kezaliman yang dimaksudkan. Iaitu memberi kebaikan kepada orang jahat dan memberi keburukan kepada orang yang baik. Ini jugalah yang dikatakan meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya.

Sebelum ini saya pernah menulis bahawa mendengar rayuan Zambry itu adalah satu perbuatan haram. Ini kerana ia telah melambat-lambatkan satu perkara wajib yang perlu disegerakan. Sebab yang kedua ialah “zalim”. Ini kerana mendengar rayuan Zambry dan menerimanya adalah perbuatan zalim kerana rayuan untuk membuat sesuatu yang salah, adalah rayuan yang perlu ditolak.

Maka, terdapat dua factor yang boleh dijadikan sebab pengharaman rayuan Zambry didengari. Oleh itu, mahkamah telah membuat 2 bentuk kezaliman. Kezaliman pertama ialah mendengar rayuan Zambry, dan kezaliman kedua ialah menangguhkan sesuatu perkara wajib yang mesti disegerakan.

Balasan yang selayaknya bagi orang yang zalim ini sepertimana yang telah disebutkan di dalam al Quran :
.

Ingatlah, laknat Allah terhadap orang yang zalim !! (Surah Hud : 18)

Ciri-ciri orang yang zalim telah disebut di dalam ayat 19, surah yang sama bahawa mereka ialah orang yang menghalang daripada kebenaran, dan mengharap supaya kebenaran itu terpesong, dan mereka yang tidak mempercayai Hari Pembalasan.

Maka, amaran bagi saya kepada pembaca budiman yang terdetik di hatinya… “Sebut pasal dosa sahaja.. apa ada pada dosa…”. Sesiapa yang menutur kalam ini atau yang sewaktu dengannya, ketahuilah, inilah bentuk tidak mempercayai Hari Pembalasan. Mungkin ada yang masih bersahaja apabila disebutkan hukum itu haram, ini halal dan sebagainya. Tetapi anda perlu tahu, setiap perkara haram yang dibuat akan dibalas dosa.

Sekiranya anda masih lagi memperkecilkan istilah dosa dan haram ini, maka ketahuilah bahawa segalanya akan terbukti di hadapan mata anda di Hari Pembalasan. Ramai juga yang beranggapan bahawa dosa pahala itu karut sahaja. Maka saya persilakan kepadanya untuk bertaubat kerana bimbang bahawa itu adalah bentuk kekafiran yang tidak disedari.

Mempercayai Hari Kiamat adalah rukun yang keenam. Maka orang yang tidak mempercayai Hari Kiamat ini dianggap kafir, dan orang yang zalim kita tidak anggap sebagai kafir. Tetapi mereka pasti diazab oleh Allah SWT disebabkan kezalimannya. Maka, mahkamah perlu bertaubat sebelum terlambat.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

Monday, May 18, 2009

PERKARA HARAM YANG TELAH DILAKUKAN OLEH MAHKAMAH


Sepertimana artikel yang pernah saya tulis sebelum ini, perbuatan mahkamah menerima rayuan Zambry itu adalah satu perbuatan yang haram, dan bercanggah dengan syariat. Anda boleh memeriksa di dalam bab kehakiman dalam ilmu Fiqh. Atau anda juga boleh bertanya kepada mereka yang berkelayakan.

Perbuatan haram ini berdasarkan dalil yang telah difatwakan ketika zaman Khalifah Saidina Ali KAW. Setelah pembunuhan Saidina Uthman al Affan, khalifah Islam ketika itu, maka Saidina Ali KAW memfatwakan supaya pilihanraya untuk menggantikan Saidina Uthman perlu dilakukan segera. Tetapi Saidatina Aisyah memfatwakan supaya pembunuh tersebut perlu diqisas dahulu.

Walaubagaimanapun, kedua-dua perkara ini wajib, dan perbezaan pandangan daripada dua tokoh ini sepatutnya difahami. Hakikatnya kedua-dua ini mengatakan bahawa kewujudan pemimpin di dalam satu-satu pemerintahan itu adalah wajib. Ia adalah Fardhu Kifayah. Maka, hukum fardhu kifayah ialah, di dalam satu pemerintahan, perlu ada seorang pemimpin. Sekiranya tidak, semua akan dianggap berdosa.

Berdasarkan perkara ini, haruslah difahami bahawa Negeri Perak wajib mempunyai seorang MB. Ini kerana ia adalah Fardhu Kifayah. Tetapi apa yang dilakukan oleh mahkamah ialah sebaliknya. Zambry sudah disahkan bukan MB, manakala Nizar pula disuruh berhenti sementara daripada jawatan MB. Maka Negeri Perak tidak memiliki MB yang sebenar pada hari ini.

Semua ini disebabkan mahkamah, dan mahkamah perlu menanggung dosa semua rakyat Perak yang tidak mempunyai MB kerana ia adalah Fardhu Kifayah. Pernahkan anda terfikir, kenapakah Saidina Ali KAW memfatwakan bahawa khalifah perlu dipilih terlebih dahulu, untuk menunjukkan bahawa ia adalah perkara yang paling penting.

Lihatlah seawal kewafatan Baginda SAW, umat Islam segera berhimpun untuk melantik pengganti Baginda SAW. Tetapi malangnya mahkamah hari ini telah melewat-lewatkan sesuatu yang perlu dilaksanakan segera. Bahkan ia adalah perkara yang wajib untuk disegerakan!

Maka, sesiapa yang melambat-lambatkan sesuatu yang wajib disegerakan, hukumnya adalah haram. Dan pelakunya adalah berdosa. Maka, mahkamah hari ini telah melakukan satu kesalahan yang bercanggah dengan Islam, dan undang-undang Negeri Perak sendiri. Saya pernah datangkan contoh sebelum ini.

Contohnya, solat fardhu di akhir waktu. Hukumnya wajib disegerakan. Tetapi tindakan mahkamah hari ini melambat-lambatkan fardhu kifayah yang perlu disegerakan ini. Maka, tindakan mahkamah hari ini jelas bercanggah dengan Islam, dan hujah apa lagi untuk mereka mengatakan mahkamah tidak bersalah?

Walaupun pengesahan jawatan sudah dibuat, tetapi masih lagi ditangguhkan. Inilah satu bentuk kezaliman UMNO yang sudah dipraktikkan dalam mahkamah. Kalau rayuan Zambry boleh diterima sepantas kilat, bagaimanapula dengan rayuan Nizar yang dilambat-lambatkan? Janganlah berdalih lagi, mengakulah anda itu sudah melakukan salah!

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

ANDA BOLEH MERAYU SUPAYA DITANGGUH, TETAPI, KEMATIAN TIDAK BOLEH

Sedikit peringatan berguna buat Zambry anda The Gang, termasuk Najib sekali. Sebelum ini, anda telah berjaya menangguhkan jawatan Nizar sebagai MB sebanyak dua kali. Tetapi anda jangan lupa, kematian anda kelak, tidak mungkin dapat ditangguhkan walaupun sesaat. Allah SWT berfirman
.

Apabila datangnya ajal mereka, tidak akan dilewatkan sesaat, mahupun diawalkan (Surah an Nahl : 61)

Wahai Zambry and The Gang, anda boleh merayu kepada mahkamah supaya jawatan MB ditangguhkan sedangkan ia adalah perkara yang wajib (akan dijelaskan). Tetapi, kamu perlu ingat, ketika kamu hampir mati kelak, kamu tidak dapat merayu supaya ditangguhkan. Maka, apabila kamu mati dalam keadaan tidak sempat untuk bertaubat, kamu akan menyesal, dan sesalan tersebut tidak berguna.

Allah SWT berfirman
.

Apabila datang kepada mereka kematian, orang itu berkata : “Wahai Tuhanku, kembalikanlah aku (hidup semula di dunia). Supaya aku dapat mengerjakan amalan-amalan baik terhadap apa yang telah aku tinggalkan (Surah al Mu’minun : 98-99)

Inilah kata-kata manusia yang menyesal sesudah kematiannya. Apabila mereka mengungkapkan kata-kata tersebut, Allah SWT menjawab :
.

Tidak mungkin (aku akan kembalikan)!! Sesungguhkan itu hanyalah omongan kosong (yang sia-sia) sahaja, sedangkan di hadapan mereka adalah alam barzakh (yang mereka kekal di dalamnya) sehinggalah mereka dibangkitkan (Surah al Mu’minun : 99)

Inilah Firman Allah SWT terhadap mereka yang meminta supaya diberi peluang untuk hidup semula di dunia untuk buat kebaikan. Tetapi malangnya, apabila rayuan yang sama dibuat oleh Zambry kepada mahkamah, “mahkamah, kembalikanlah aku ke pejabat SUK walaupun sebentar, aku ingin buat kebaikan…”.. Mahkamah bagi sahaja.

Ataupun Zambry meminta kepada mahkamah supaya ditangguhkan walaupun dia sudah pun bersalah. Mana mungkin seseorang yang sudah sampai kematiannya, boleh meminta kepada malaikat pencabut nyawa, “saya membat rayuan supaya ditangguhkan kematian ini..”, tetapi malangnya, mahkamah hari ini masih belum sedar.

Wahai Zambry, kamu boleh merayu, merasuah dan memaksa manusia. Tetapi kamu tidak mungkin dapat merayu untuk dilambatkan kematian kepada Allah. Kamu juga tidak dapat merasuah malaikat maut supaya melambatkan tempoh kematian sepertimana yang diperintahkan oleh Allah. Kamu juga tidak dapat memaksa malaikat untuk tidak mencabut nyawa kamu.

Maka hari ini kamu berseronok, tetapi kelak kamu akan menderita. Ketawa kamu hari ini akan disudahi dengan linangan air mata yang tidak berguna. Sesudah mati, tidak guna penyesalan. Lebih baik menyesal sebelum penyesalan tersebut tidak berguna!

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

Sunday, May 17, 2009

ZAMBRY MERAYU SUPAYA DIBENARKAN MEMBUAT SALAH


Tempoh hari, kita sudah pun mendengar bahawa Zambry telah membuat rayuan, dan rayuannya diterima pakai. Sedikit kekesalan yang ingin saya luahkan di sini ialah berkenaan sikap mahkamah yang mempraktikkan konsep Samy Vellu sepertimana artikel yang telah saya tulis sebelum ini. Kenapakah rayuan Zambry diterima sedangkan dia merayu supaya dibenarkan membuat silap?

Rayuan Zambry supaya menangguhkan jawatan MB yang sah, adalah satu perkara yang silap. Ini kerana Zambry tidak berjawatan apa-apa melainkan Pangkor sahaja. Apakah kelayakan beliau untuk menangguhkan jawatan MB? Sebelum ini beliau sudah memalukan Perak di hadapan mata dunia dengan mengangkat Ganesan sebagai Speaker Haram dan banyak lagi.

Adakah perbuatan beliau ini boleh dilepaskan begitu sahaja? Tidak semudah itu. Tetapi tindakan mahkamah rayuan yang menerima rayuan Zambry sepantas kilat itu membuatkan mahkamah seolah-olah membenarkan Zambry membuat salah. Saya tertarik untuk mengumpamakan dengan kisah seorang ayah dan anaknya.

Seorang ayah tidak akan membenarkan anaknya membuat jahat, walaupun ayahnya itu seorang jahat. Contohnya ayahnya seorang pencuri, tetapi dia tetap melarang anaknya daripada mencuri. Inilah sikap seorang ayah yang normal. Sekiranya ayah tersebut menyuruh anaknya membuat kejahatan, maka itu adalah yang kurang normal atau tidak normal.

Apa yang terjadi pada mahkamah dan Zambry, mahkamah membenarkan Zambry mengulangi kesilapannya dan kesalahannya. Kesalahannya itu sudah pun dibuktikan di dalam mahkamah, tetapi mahkamah masih membenarkan beliau untuk mengulangi kesalahan yang sama. Sudah pasti kita boleh menggelar bahawa mahkamah hari ini sudah kurang normal atau tidak normal.

Saya tidak mengatakan “tidak normal” itu sebagai “gila”. Tetapi saya mengatakan bahawa “tidak normal” itu ialah, tidak mengikut etika yang sebenar. Mahkamah manakah yang membenarkan pesalah mengulangi kesalahan yang sama? Perkara ini adalah perkara yang pelik, dan sepatutnya tidak wujud di Malaysia!

Mahkamah diwujudkan bagi menyelesaikan kes, tetapi hari ini, mahkamah telah memanjangkan kes-kes. Bilakah penyelesaiannya? Kita juga telah mengetahui bahawa Nizar membuat rayuan supaya mahkamah menolak rayuan Zambry, dan rayuan Nizar akan didengar pada 21 Mei, ditambah daripada tarikh asal. Malangnya, rayuan Zambry didengar dalam tempoh 7 jam!

Zambry yang sudah disahkan bersalah, begitu cepat rayuannya diterima, tetapi Nizar yang sudah disahkan sebagai MB yang sah, dipanjangkan tempohnya. Mahkamah yang normal, tidak akan mendengar rayuan Zambry! Tidak mungkin orang yang berdosa akan merayu kepada Allah supaya dipanjangkan umurnya untuk terus melakukan dosa!

Sebaliknya dia akan meminta kepada Allah supaya memanjangkan umurnya supaya memberi kesempatan baginya untuk bertaubat! Tetapi mahkamah hari ini menerima rayuan orang yang berdosa supaya ia terus melakukan dosanya. Maka, mahkamah hari ini sudah dianggap berdosa, kerana melanggar etika sebagai mahkamah! Maka, saya syorkan kepada mahkamah hari ini supaya bertaubat sebelum terlambat.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

RAYUAN NIZAR : PERKARA BAIK SELALU DITANGGUH, PERKARA BURUK LAJU SAHAJA…

Inilah ungkapan yang sesuai buat tindakan mahkamah hari ini. Kes Nizar ditangguh lagi pada 21 Mei ini. Inilah manusia. Perkara baik suka ditangguhkan, perkara buruk laju saja.. Malangnya mahkamah hari ini telah melaksanakan ungkapan ini, dan merealisasikannya dalam systemnya. Bangang bukan? Ungkapan “bangang” sesuai bagi tindakan ini kerana beberapa sebab.

Bangang ialah memilih sesuatu yang lebih buruk dan meniggalkan sesuatu yang lebih baik daripada itu, apabila diberi peluang untuk memilih. Bahkan, ia melakukannya dalam keadaan mengetahui! Takrifan bangang ini adalah rekaan saya sendiri, dan sesiapa yang mempunyai takrifan yang lebih baik, sila kemukakan dalam ruangan komen.

Tetapi, sekiranya melihat kepada takrif ini, sepatutnya mahkamah digelar “lebih bangang daripada bangang”, atau bangang kuasa dua! Ini kerana mereka bukan sahaja memilih yang buruk daripada baik, bahkan memilih sesuatu yang “salah” dengan menolak “kebenaran”. Inilah sikap yang lebih teruk daripada bangang.

Sebelum ini saya telah menasihati mahkamah supaya tidak mempraktikkan Unsur Samy Vellu, tetapi hari ini, bukan setakat Samy Vellu.. tapi lebih teruk daripada Samy Vellu lagi. Sikap manusia hari ini sepatutnya tidak meniru tindakan UMNO ini. Perkara baik sepatutnya dicepatkan, bukan ditangguhkan.

Manakala perkara buruk, laju sahaja untuk melaksanakannya. Ini adalah sifat manusia yang mengikut hawa nafsu semata. Otak tidak pakai, bahkan meletakkan di bahagian lutut, tidak di dalam tengkorak. Perkara menangguhkan kebaikan ini adakalanya menjadi satu perkara wajib, dan adakalanya ia memang perlu ditangguhkan.

Contohnya, mengerjakan Solat Fardhu. Sekiranya waktu solat baru sahaja masuk, maka ia digalakkan untuk didirikan segera. Sekiranya waktu solat itu hampir habis, maka hukumnya menjadi “wajib” untuk disegerakan! Sekiranya masih belum masuk waktu, maka, ia wajib ditangguhkan dahulu.

Contoh yang lain, seperti “makan”. Hukum asal makan ialah “harus”. Tetapi sekiranya membawa mudharat, maka makan itu hukumnya wajib. Di dalam persoalan “segera” ini, hukum asalnya ialah harus. Tetapi sekiranya anda hampir-hampir mati kebuluran, maka anda wajib menyegerakan makan. Sekiranya dalam keadaan seperti itu, anda masih lagi melewat-lewatkannya maka hukumnya adalah haram kerana sengaja membawa mudharat.

Dalam persoalan asal, apakah hukum melewat-lewatkan mendengar rayuan? Hukum asal mendengar rayuan Nizar adalah harus, tetapi apabila dalam keadaan terdesak sekarang ini ia menjadi wajib. Ini kerana sekiranya ia dilambat-lambatkan, maka akan terjadi kucar-kacir yang bertambah. Maka, ia wajib untuk dihentikan, iaitu dengan mendengar rayuan Nizar.

Manakala rayuan Zambry pula, hukum asal mendengar rayuan Zambry adalah haram. Ini kerana rayuan Zambry itu akan menambahkan kerosakan dan kejahatan yang berleluasa, maka, rayuan untuk dibenarkan membuat salah adalah satu perkara yang bercanggah. Tetapi rayuannya diterima, bahkan dipercepatkan oleh mahkamah… Maka, apakah hukum menyegerakan sesuatu yang haram?

Salam Perjuangan

Dr Fikrah