Sunday, April 19, 2009

ANTARA HAK BUKAN ISLAM, DAN JAWATAN MEREKA DALAM KERAJAAN (Siri 1)

Artikel ini ditulis susulan daripada artikel lalu yang menjawab tentang “PAS bekerjasama dengan orang kafir”. Artikel tersebut sangat penting untuk difahami terutamanya kita sebagai rakyat Malaysia, yang dikatakan sebagai rakyat berbilang kaum. Setiap manusia mempunyai hak masing-masing, tidak kira dia itu muslim atau tidak. Contohnya, orang bukan Islam berhak beribadah dengan caranya, selagi mana dia tidak mengganggu orang Islam beribadah.

Saya mengajak kepada pembaca budiman supaya melihat kepada Sirah Nabi Muhammad SAW, dan khalifah-khalifah selepasnya. Ketika zaman Nabi Muhammad SAW, Baginda SAW tidak bermusuhan dengan sesiapa orang, walaupun mereka bukan beragama Islam. Tetapi, Baginda SAW sangat memusuhi sesiapa sahaja yang merampas hak manusia lain, dan cuba mencabul hak Islam.

Contohnya, Baginda SAW sendiri menerima kunjungan orang Masehi Najran yang bertandang untuk membincangkan beberapa perkara dengan Nabi Muhammad SAW. Selain itu, Baginda SAW juga pernah melantik beberapa orang bukan Islam, untuk tujuan-tujuan tertentu. Contohnya, Baginda SAW pernah meminjam 100 buah perisai daripada Safwan bin Umayyah yang masih kafir ketika itu, untuk digunakan oleh orang Islam semasa Perang Hunain.

Selain itu, Baginda SAW pernah Uyainah al Khuza’ie semasa Perjanjian Hudaibiah, untuk mengintip pergerakan orang kafir Quraisy. Inilah beberapa contoh yang telah ditunjukkan oleh Baginda SAW semasa berhubung dengan orang bukan Islam. Hari ini, jelas perbezaan yang ketara terhadap apa yang dilakukan oleh Barisan Nasional terhadap orang bukan Islam.

Tetapi, Baginda SAW sangat tegas sekiranya orang bukan Islam cuba mencabuli hak orang Islam, seperti apa yang terjadi kepada Bani Qainuqa’, Bani Quraizah dan Bani Nadhir yang melanggar perjanjian dengan Islam. Ya, setiap manusia di dunia ini (tanpa mengira agama), sangat bencikan mereka yang melanggar perjanjian. Apatah lagi Islam. Islam bersedia menentang sesiapa yang mencabuli perjanjian.

Bani Qainuqa’ telah dihalau keluar dari Madinah kerana cuba mencabul kehormatan seorang wanita Islam. Sama seperti yang terjadi semasa kempen di Bukit Gantang. Penyokong BN juga melakukan perkara yang sama! Begitu juga Bani Nadhir, mereka dihalau keluar dari Madinah kerana cuba mengadakan komplot membunuh Baginda SAW. Sama seperti yang terjadi di Malaysia, Barisan Nasional sememangnya angkara memenjarakan ulama’-ulama’ PAS.

Bani Quraizah pula telah melanggar Piagam Madinah kerana mereka telah bersatu dengan Kafir Quraisy (dari Mekah) semasa Perang Ahzab. Ini kerana mereka (Quraizah) telah berjanji dengan Islam supaya tidak memberi kerjasama kepada sesiapa yang cuba memerangi penduduk Madinah. Apa yang terjadi di Malaysia hari ini, Barisan Nasional mengimport (bekerjasama) dengan pengundi hantu (bukan dari kawasan tersebut), untuk mengalahkan Pakatan Rakyat, sedangkan mereka telah berjanji tidak akan menggunakan pengundi hantu!

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment