Friday, March 13, 2009

KERANA MANUSIA ITU LUPA

.
Allah SWT berfirman :
.

Dan tidakkan manusia memerhatikan bahawa Kami (Allah) telah menciptakkan dari setitis air mani, ternyata dia (manusia) menjadi musuh yang nyata (Surah Yasin : 77)

Al Quran telah menceritakan tentang perkembangan hidup manusia, yang bermula dari setitis air mani yang langsung tidak punya apa kuasa. Hanya setitis air yang tidak mampu melakukan apa pun, mudah sahaja mati dalam tempoh 48 jam! Itulah umur maksimum sperma yang tidak punya apa-apa pun. Bayangkanlah anda ketika itu? Langsung tidak berguna.

Bermula daripada setitis air mani sebanyak 3.5 ml air mani yang mengandungi 400 juta ekor sperma, dan ditakdirkan oleh Allah SWT ia bergabung dengan ovum. Bayangkanlah, peluang seseorang manusia itu hidup ialah 1/400 juta!! Berkemungkinan besar peluang untuk hidup bukan anda. Sperma yang bergabung dengan ovum hanyalah satu daripada 400 juta, yang menunjukkan peluang untuk anda hidup di dunia pada hari ini sangat tipis!

Tetapi dengan rahmat Allah SWT, ditakdirkan seekor daripada 400 juta itu berjaya menembusi ovum dan bergabung dengannya lalu menjadilah seorang bayi dalam tempoh-tempoh tertentu. Betapa besarnya rahmat Allah SWT kepada anda, peluang hidup yang sangat tipis itu, sepatutnya menjadikan anda bersyukur.

Tetapi, manusia itu mudah lupa. Apabila Allah SWT telah memberikan peluangnya sekali lagi ketika dalam keadaan bayi. Allah SWT mencampakkan rasa kasih sayang ibu kepada anda supaya anda dapat meneruskan hidup di bawah jagaan ibu anda. Lihatlah sekiranya seorang ibu tiada perasaan tersebut, sudah dibuangnya anak tersebut di dalam tong sampah sepertimana yang banyak berlaku hari ini.

Segala zat-zat badan anda terbentuk sedikit demi sedikit sehinggalah anda dapat merangkak, berjalan, bertutur dan sebagainya. Namun, memang benar, manusia itu lupa. Setelah manusia itu diajar berkata-kata dan dia sudah pandai berkata-kata, dia menghina undang-undang Tuhan yang telah menghidupkannya daripada tiada.

Begitu juga kaki dan tangan. Sekiranya ketika kecil dahulu, bersusah payah si anak belajar berjalan, tetapi apabila sudah dewasa, tangan itulah yang mengancam pejuang-pejuang Allah SWT. Kaki itulah yang digunakan untuk menganiaya manusia-manusia lain. Kalau dahulu, si anak langsung tidak tahu membaca, tetapi apabila dewasa, dia menafsirkan al Quran sewenang-wenangnya.

Begitu juga akal. Kalau dahulunya, si anak di ajar untuk menjadi seorang yang pintar, tetapi apabila dewasa, dia menjadi seorang perancang untuk menjahanamkan Islam. Segala anggota tubuhnya yang telah dihidupkan oleh Allah SWT digunakan untuk menghina Allah SWT. Bayangkanlah sekiranya sedikit nikmat itu ditarik oleh Allah?

Bayangkan sekiranya nikmat membuang air besar itu dicabut dari tubuh seseorang? Sudah pasti dia akan merana seumur hidup. Sekiranya nikmat bernafas itu ditarik, sudah pasti dia akan sengsara seumur hidup. Segalanya sangat mudah bagi Allah SWT. Namun, golongan-golongan yang lupa ini, terus sahaja menggunakan aggota-anggota tersebut untuk menjahanamkan Islam.

Benarlah apa yang difirmankan oleh Allah SWT bahawa “ternyata dia menjadi musuh yang nyata”!!

Salam Perjuangan,

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment