Thursday, June 11, 2009

BILAKAH KITA PERLU MENGHORMATI KEPUTUSAN?

Sejak kebelakangan ini, berlaku sedikit peristiwa yang sepatutnya menjadi pengajaran dan iktibar buat kita semua. Saya tidak berniat untuk mengspesifikkan peristiwa yang dimaksudkan, tetapi penjelasan di sini tertumpu pada penghormatan terhadap keputusan yang adil, dan menolak keputusan yang tidak adil. Kaedah yang cukup mudah untuk difahami.

Keputusan yang tidak adil seperti kes mahkamah yang telah memutuskan Zambry sebagai MB. Ini adalah keputusan yang tidak adil. Bahkan, sesiapa sahaja pun akan memandang pelik dengan keputusan mahkamah ini. Selain itu, kes Sivakumar pun adalah satu keputusan yang tidak adil, yang dijatuhkan kepadanya. Bahkan ia adalah keputusan yang menzalimi.

Manakala keputusan yang adil, seperti keputusan Muktamar PAS yang sedang berlangsung. Mungkin ramai yang berpandangan bahawa saya ini hanya menulis mengikut keinginan semata-mata, tidak secara pemahaman ilmiah. Maka, untuk memberi penjelasan kepada orang seperti ini, saya menasihatkannya supaya melihat dengan hati yang terbuka, kemudian datanglah untuk mengkritik saya.

Janganlah anda mengunci pintu hati anda, kemudian anda mengkritik orang dengan begitu semangat untuk menjatuhkan! Cuma, saya lebih cenderung untuk menjelaskan tentang keputusan Muktamar PAS yang saya saya yakin ia adalah satu keadilan. Ia juga berdasarkan beberapa perkara yang perlu diperhatikan.

Antaranya ialah, orang yang menentang keputusan. Kedua ialah orang-orang yang memutuskan keputusan. Dan yang ketiga ialah keputusan yang terhasil atau keputusan yang diputuskan. Sepertimana yang telah disebut sebelum ini, keputusan langsung tidak boleh dipertikaikan melainkan sekiranya keputusan tersebut bercanggah dengan syariat.

Sekiranya ia masih belum bercanggah, maka keputusan tersebut wajib ditaati dan dipatuhi. Bahkan, pandangan ahli atau keinginan ahli tidak menjadi kewajipan untuk diterima oleh pimpinan. Sekiranya pemimpin “terpaksa” menerima keputusan ahli, maka, akan berlakulah situasi yang sangat teruk. Cuba bayangkan, ahli PAS bukan seorang, dan setiap seorang, pasti ada pandangannya.

Maka, sekiranya pandangan ahli wajib diterima, akan menghancurkan kesatuan dan pemikiran. Hakikat ini jelas. Maka, keputusan yang telah diputuskan, sepatutnya diterima dengan baik, dan wajib ditaati selagi mana ia tidak bercanggah dengan syara’. Contoh yang bercanggah dengan syara’ ialah apa yang dilakukan oleh BN sebelum ini di dalam memutuskan keputusan mahkamah terhadap kes Nizar dan Sivakumar.

Apakah bentuk pelanggaran syara’ tersebut? Bentuknya ialah, mereka telah membuat undang-undang, dan menyuruh semua rakyat mematuhi undang-undang tersebut. Tetapi mereka sendiri melanggar undang-undang yang ditulis oleh mereka tadi. Maka ini adalah satu bentuk kezaliman yang sepatutnya dicantas oleh kita.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

1 comment:

  1. assalamualaikum..
    amat menarik sekali huraian nie..
    mohon kebenaran dr fikrah untuk mengopy artikel yang menarik ini dalam blog saya?

    http://penasuasa.blogspot.com
    email : wanzs12@yahoo.com

    ReplyDelete