Friday, April 17, 2009

HAKIM 2 X 5 ATAU 5 X 2? TETAPI JAWAPANNYA TETAP 25!!


Semacam pelik sekiranya kedengaran di sebelah PR, tidak berpuas hati dengan keputusan mahkamah. Manakala disebelah BN pula mengatakan kebenaran di pihak mereka. Begitu juga sekiranya berlaku sebaliknya. Apabila keputusan mahkamah memihak kepada PR, sudah pasti PR akan berpuas hati, dan BN pula terpaksa menanganggung malu dilemparkan pelbagai cercaan.

Siapakah yang benar? Dan siapakah yang bersalah dalam persoalan ini? Mahkamah sudah pun memutuskan bahawa penggantungan Zambry dan exco-exconya tidak sah. Sekiranya sah, sudah pasti blogger-blogger PR akan mencerca habis-habisan terhadap zambry kerana telah dibuktikan bersalah. Soalan lagi, siapakah yang benar, dan siapakah pula yang bersalah?

Walaupun hakikatnya Allah sahaja yang tahu, tetapi suka untuk saya jelaskan di sini bahawa kebenaran itu adalah benar dan salah itu tetap salah. Mana mungkin kebenaran itu bertukar menjadi salah, dan perkara yang salah itu terbalik menjadi kebenaran. Tidak semestinya kalah di mahkamah, bermaksud kita adalah salah. Dan tidak bermaksud juga sekiranya kita menang di mahkamah, kita adalah seorang yang berada di pihak yang benar.

Habis tu? Mana adil kalau macam ni…!! Ya, memang sudah diketahui bahawa Malaysia sendiri mempunyai undang-undang yang tidak adil dan memeningkan. Sekiranya PR membuat kesalahan, tetapi menang di dalam mahkamah sekalipun, ia tetap salah. Begitu juga BN, sekiranya BN itu yang melakukan kesalahan, tetapi menang di dalam mahkamah, ia tetap salah.

Inilah hakikat yang terjadi di Malaysia. Selagi undang-undang Islam tidak dilaksanakan, sampai kiamat takkan selesai. Ada orang bertanya, bagaimanakah Islam dapat menyelesaikan isu ini? Sebelum menjawab soalan ini, saya bertanya kembali, “Adakah hakim itu seorang yang adil?” lagi saya bertanya “Benarkah kamu tahu dia adalah seorang yang adil?” lagi saya bertanya “Berapa ramaikah yang mengakui keadilan hakim itu?”.

Di dalam menjawab persoalan dan isu ini, saya masih lagi belum jelas kedudukan hakim yang mengendalikan pebicaraan tersebut. Kenapakah saya perlu meraguinya? Ini kerana sejauh manakah kita meyakini bahawa hakim itu seorang yang adil?

Wahai hakim, tahukah anda betapa besarnya dosa seorang hakim apabila bertindak zalim (tidak adil)? Adakah anda sebagai seorang hakim, sama peranannya sebagai seorang qadhi yang berhak menjatuhkan hukuman? Persoalan yang bertalu-talu ini sepatutnya disedari oleh semua orang. Keadilan itu boleh dikoyak-koyakkan, tetapi kebenaran itu tidak boleh diperlakukan begitu.

Kebenaran tidak mungkin dapat dikoyakkan kerana apabila ia dapat dikoyakkan, ia bukanlah satu kebenaran. Jaket kulit asli, tidak mungkin dapat dikoyakkan, tetapi jaket ciplak, mudah sahaja untuk dibuat begitu. Bagaimana pula kita hendak tahu hakim itu seorang yang adil? Mudah sahaja, tengoklah pada Perdana Menteri sendiri.

Sekiranya anda yakin orang nombor satu ini (perdana menteri) adalah seorang yang adil, maka, kemungkinan hakim itu juga seorang yang adil. Tetapi sekiranya Perdana Menteri pun masih dalam “misteri” statusnya, maka sudah pasti hakimnya 2 X 5 sahaja. Oleh itu, untuk mendapatkan jawapannya, fikirlah sendiri. Tengoklah pada Najib dan nilailah sendiri. Anda akan kenali hakim itu……

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment