Thursday, June 18, 2009

KEPUTUSAN PUN BELUM PUTUS LAGI… KITA PULA YANG LEBIH-LEBIH

Isu kerajaan perpaduan adalah satu ijtihad yang telah dikeluarkan oleh pimpinan kita. Ijtihad adalah satu bentuk pelaksanaan yang tiada dalil yang menceritakan tentangnya. Contoh ijtihad ialah perancangan perang, pentadbiran negara dan sebagainya. Ketika perang, ketua perang diberikan mandat untuk berijtihad dalam menentukan strategi. Tetapi, sekiranya dia layak menjadi ketua. Sekiranya ilmu pun takda, usah katakan berijtihad…

Strategi perang yang dilaksanakan oleh Baginda SAW sangat hebat, dan pelbagai bentuk. Terpulang kepada kita untuk memilih mana satu yang sesuai. Ketika Perang Uhud, Baginda SAW menjadikan pasukan pemanah sebagai benteng belakang. Ia digunakan supaya umat Islam tidak diserang melalui depan, dan belakang sekali gus. Maka, inilah gunanya kumpulan pemanah.

Tetapi, di dalam Perang Ahzab, lain pula caranya. Baginda SAW menerima pandangan Salman al Farisi untuk menggali parit besar sebagai strategi perang. Maka, terbukti pandangannya diterima, dan tidak salah bagi seorang ahli untuk memberi pandangan, asalkan tidak melampau dari batasannya, seperti menimbulkan fitnah dan sebagainya.

Demikian juga strategi-strategi yang lain. Ia mempunyai seni-seni tertentu. Begitu juga situasi kita di Malaysia hari ini. PAS mempunyai strateginya untuk menghadapi UMNO. Di dalam mengatur strategi tersebut, terdapat dua perbezaan pandangan, adakah kerajaan perpaduan lebih baik, atau tidak? Maka, sudah pasti kita akan bertanya kepada kapten perang..

Mana mungkin kapten itu ada dua… Ya, kapten perang itu satu sahaja. Tetapi, kapten perang ini telah dihantar oleh seorang raja. Raja tersebut menghantar seorang kapten, untuk mengatur strategi perang. Tetapi, setelah kapten itu membentangkan strateginya yang telah dirancang, kepada raja tersebut, timbul salah faham. Raja tersebut melihat bahawa strategi ini kurang sesuai, bahkan tidak membawa apa-apa untung.

Tetapi, kapten perang yang telah ditugaskan untuk berbuat demikian, mengatakan bahawa inilah strategi yang terbaik. Dalam masa yang sama, kedua-duanya hebat dalam berperang. Maka, kedua-duanya berbeza pandangan. Mana satu nak ikut..? Kapten perang, atau raja? Raja telah menyuruh aku ikut arahan kapten, dan aku telah berpegang dengan arahan tersebut. Tetapi, hari ini, kedua-duany berbeza… Mana satu nak ikut?

Tindakan yang sepatutnya bagi ahli, ialah menerima arahan, dan buat…. Jangan pandai-pandai nak ulas itu ini tanpa sebarang asas. Ahli tidak berhak masuk campur dalam urusan ini. Tetapi yang timbul hari ini, ahli nak tunjuk hero, kononnya dia adalah kapten perang. Ada yang mengecohkan keadaan dengan mengatakan bahawa “kita mesti ikut kapten,,..” Ada juga yang berkata “Kita mesti ikut Raja…” Hasilnya terbahagilah kepada dua kumpulan.

Wahai ahli, perbincangan mereka belum selesai. Tiada apa-apa keputusan yang sudah dibuat. Tiada sebarang arahan yang diberikan. Mereka berdua masih berbincang lagi. Apa yang kita sibuk-sibuk sangat nak jadi hero? Diam sudahlah. Bara tu jangan ditiup, nanti kena muka sendiri!! Siramlah dengan air.. Jangan jadi bodoh.. Tiada sebarang keputusan yang diputuskan. Kita sudah pandai-pandai buat arahan. Kita juga sudah pandai kata itu dan ini sedangkan kita langsung tidak berautoriti!

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment