Thursday, June 18, 2009

JANGAN TERGESA-GESA HENDAK JADI HERO


Di dalam filem yang kerap kita tontoni, jarang kita dapat bahawa hero itu terlalu awal. Biasanya, hendak habis cerita, barulah hero itu menang. Tetapi, yang terjadi hari ini, terlalu ramai yang ingin memegang watak hero tersebut. Bahkan mereka terlalu awal muncul di dalam layaran internet sambil berlagak sebagai pemegang watak hero.

Cuba teka, kenapakah hero terlalu lambat menunjukkan aksinya? Kenapa tidak tunjuk mula-mula lagi? Ini kerana, sekiranya ditayangkan terlalu awal kehebatan hero, akan habislah modal cerita tersebut. Ataupun, cerita tersebut hambar dan memboringkan. Tetapi, yang terjadi hari ini, heronya terlalu ramai, sedangkan hero tersebut biasanya seorang sahaja. Bahkan, hero-hero ini terlalu cepat menunjukkan aksi.

Akhirnya, mereka akan bergelar hero yang terkandas, atau hero yang tidak bijak. Layak jadi pelakon tambahan sahaja. Menyusahkan. Sudahlah tidak pandai berlakon, ingin jadi hero pula. Apabila diberikan ruang berlakon, terlalu awal membuat aksi. Inilah perumpamaan yang sesuai untuk dikatakan kepada hero-hero yang lebih hebat daripada pengarah di dalam PAS.

Pengarah tak kata apa-apa lagi, hero sudah tunjuk belang. Ini filem siapa? Wahai blogger dan ahli PAS yang ramai, anda itu pelakon biasa sahaja. Apabila disuruh menjadi hero, andalah hero. Apabila disuruh menjadi ketua orang jahat, andalah orangnya. Kadangkala, seorang yang biasanya menjadi hero, akhirnya terpaksa berlakon sebagai ketua orang jahat. Ini kerana ia adalah arahan pengarah.

Contohnya, Yusof Haslam sendiri. Dia adalah ketua polis di dalam filem Gerak Khas, tetapi di dalam filem yang lain, berlakon sebagai ketua orang jahat… Ini semua adalah arahan pengarah. Dia juga pengarah… Suka hati dialah. Tetapi hari ini, kita bukan Presiden PAS untuk sesuka hati menjadi hero atau ketua orang jahat, atau sebagainya. Tunggu sahajalah arahannya.

Mana mungkin seorang pelakon boleh berkata kepada pengarah, “Aku tidak setuju dengan watak pelakon tambahan, aku lebih suka memegang watak hero…” Ini adalah kata-kata orang yang hendak tunjuk hero depan pengarah. Apakah yang terjadi akhirnya? Orang ini tidak diperlukan, hanya menyusahkan sahaja!

Jangan tergesa-gesa hendak menjadi hero. Jackie Chan pun, pada mulanya hanyalah pelakon biasa. Tetapi akhirnya beliau menjadi seorang pengarah filem yang hebat, bahkan hero yang hebat. Ini kerana dia tidak tergesa-gesa hendak menjadi hero. Tetapi, jelas berbeza dengan kita hari ini. Lebih sudu daripada kuah. Keputusan belum pun diputuskan lagi, kita sudah mula tunjuk taring kita yang masih tumpul!

Keputusan kerajaan perpaduan masih lagi dalam perbincangan, dan belum diputuskan lagi. Siapakah kita untuk berlagak sebagai hero? Hero yang muncul di layaran internet hari ini adalah hero yang tergesa-gesa. Akhirnya mereka akan terkandas, dan langsung tidak bergelar hero. Mereka lebih berbakat untuk membuat sampah sahaja!

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment