Monday, March 16, 2009

PLAK SUDAH HANCUR, POKOKNYA MASIH HIDUP


Tengahari hari ini, saya menjenguk ke tempat Pokok Demokrasi yang terletak berhampiran dengan Pejabat SUK. Saya sempat mengambil beberapa gambar bekas tinggalan plak tersebut. Ketika saya berada di sana, saya tidak keseorangan, bahkan terdapat beberapa pengunjung yang terdiri daripada beberapa lapisan bangsa, umur dan pangkat. Masing-masing melihat kesan tersebut, tanpa berkata sepatah. Seolah-olah sedang memahami bahasa pokok itu.

Ya, rupa-rupanya pokok itu masih hidup! Pokok yang menjadi saksi terhadap kezaliman UMNO itu masih hidup. Setiap tumbuhan adalah makhluk Allah SWT, yang telah disuruh oleh Allah SWT dengan bertasbih kepadanya. Manusia gagal memahami bahasa itu, melainkan mereka yang melihat kebesaran dan keagungan Penciptanya.

Kesan peninggalan plak tersebut, membuatkan hatiku tersentak, dan baru saja menyedari bahawa pokok itu masih hidup, dan masih lagi menjadi saksi sehingga hari ini. Makhluk yang dicipta oleh Allah SWT ini, tidak diizinkan olehNya untuk ditebang lagi. Walaupun plak itu telah ditakdirkan oleh Allah SWT, musnah pada 15 Mac, namun, nyawa Pokok Demokrasi masih lagi berterusan sehinggalah Allah SWT yang mencabut nyawanya.

Adakah selepas artikel ini ditulis, ia akan ditebang oleh Majlis Bandaraya Ipoh? Itu semua telah disusun oleh Allah SWT. Namun, walaupun pokok tersebut ditebang sekalipun, masih banyak lagi makhluk Allah SWT yang menjadi saksi! Lihatlah tanah yang mereka bersidang di atasnya pula. Lihatlah langit yang mereka bersidang di bawahnya pula.

Apakah keadilan Allah itu hanya disaksikan dengan plak semata-mata? Perhatikanlah, rumput yang berada berhampiran kawasan tersebut juga menjadi saksi kezaliman UMNO. Bahkan, tangan dan kaki mereka yang menjahanamkannya, turut menjadi saksi. Bukan setakat itu, lidah yang mereka gunakan untuk mengeluarkan arahan, otak yang mereka gunakan untuk merancang kejahatan, dan semua anggota ini, menjadi saksi terhadap kezaliman UMNO.

Selagi tubuh mereka masih hidup, ia masih lagi terus menjadi saksi terhadap semua kezaliman, kekejaman, penindasan dan rampasan hak yang telah mereka lakukan. Bukan setakat tubuh badan, bahkan cermin mata yang digunakan, pakaian yang dipakai dan sebagainya, turut menjadi saksi. Semua makhluk Allah SWT ini menjadi saksi terhadap kekejaman UMNO dan keadilan yang cuba dibentuk oleh PR.

Semua hakikat ini, tidak perlu diungkap dengan lidah sekiranya telinga itu yang tidak mahu mendengar. Tetapi, ia boleh difahami dengan bahasa alam yang tidak disedari oleh kebanyakan manusia. Hanya orang yang beriman dan berfikir sahaja yang menyedarinya.

Salam Perjuangan,

Dr Fikrah
.



No comments:

Post a Comment