Tuesday, March 17, 2009

GOBIND DIGANTUNG : PAKATAN RAKYAT DIBULI DI PARLIMEN?


Kes buli bukan hanya terdapat di sekolah-sekolah, bahkan di parlimen pun turun terdapat unsur-unsur buli membuli. Isu penggantungan Gobind telah menyaksikan satu situasi pembulian yang tidak bermoral. Sekiranya anda mendapati terdapat sesuatu kes buli di sekolah, anda akan mengatakan bahawa ia adalah perangai remaja. Tetapi timbul masalah sekiranya kes buli di sekolah tersebut mendapat sokongan guru!

Sudah pasti ramai tertanya-tanya, kenapakah guru-guru menyokong pembulian di sekolah? Ini kerana mereka tidak sepatutnya menyebelahi pihak pembuli. Begitu jugalah apa yang terjadi di dalam Parlimen kebelakangan ini. Apa yang dilihat, sekiranya di Negeri Perak, exco-exco dilarang dari memasuki dewan. Juga satu bentuk pembulian yang disokong oleh kerajaan pusat.

Di parlimen sekarang ini, bising tentang isu penggantungan Gobind kerana telah menuduh TPM terlibat dalam kes pembunuhan Altantuya. Lalu, beliau digantung selama setahun tanpa diberikan sebarang elaun atau kemudahan sebagai ahli parlimen. Tetapi, apa yang dirasakan sebagai satu pembulian, ialah perangai UMNO itu sendiri.

Sidang Parlimen dan Dun, telah dirakam oleh banyak pihak, dan mendapati bahawa UMNO lebih teruk daripada itu. Kalau sebelum ini, UMNO pernah mencarut di dalam parlimen, menuduh bukan-bukan terhadap pembangkang dan sebagainya. Adakah speaker hanya memekakkan telinga? Tidak pula dihalau orang-orang yang kaki mencarut ini?

Di dalam artikel ini, saya ingin memberi peringatan kepada kaki-kaki buli ini, supaya tidak membangkitkan kemarahan rakyat. Adakah mereka tidak tahu, rakyat boleh berfikir untuk menilai sejauh mana kepimpinan kerajaan mereka. UMNO selama ini pun masih kekal dek kerana pengundi hantu, dan perkara ini telah diketahui umum.

Saya juga ingin mengingatkan kepada ahli UMNO, sekiranya anda merasa dewasa dan boleh membuli seorang kanak-kanak, anda jangan lupa, apabila kanak-kanak itu dewasa, dan anda sudah tua, kanak-kanak itu mampu untuk membunuh si tua itu, tetapi tidak sanggup. Sekiranya PR menang kelak, di manakah muka anda? Pembulian yang dilakukan akan tetap kekal dalam memori sejarah.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment