Friday, March 20, 2009

KENAPA NAJIB JEMPUT MAHATHIR KE PERHIMPUNAN UMNO?


Gelagat UMNO hari ini semakin pelik, kerana berita hari ini menyiarkan bahawa Dr Mahathir dijemput untuk turut hadir ke Perhimpunan Agung UMNO akan datang. Mungkin mereka menjemput kerana sebagai tanda hormat, atau ada strategi yang dirancang? Sudah pasti ada strategi kerana mana mungkin UMNO menjemput dengan “saja-saja” atau “suka-suka”.

Namun, strategi ini sudah pasti dapat dihidu oleh semua, walaupun ramai yang menganggap ia adalah sebagai satu tanda hormat kepada Bekas Ahli UMNO itu. Adakah mereka hanya mencari nahas kerana Dr Mahathir mempunyai pengaruh yang kuat di dalam membuat kenyataan memukul UMNO di media? Atau mereka cuba menarik Mahathir memahami ketelusan yang dicanang oleh Najib?

Mungkin juga mereka juga menarik semula Dr Mahathir supaya melupakan Pak Lah dan kembali bersama UMNO bersama Najib? Segalanya masih belum terbukti lagi. Kita tunggu dan lihat. Namun, pada pandangan saya, kehadiran Dr Mahathir akan membawa implikasi yang besar terhadap perhimpunan tersebut.

Najib mungkin boleh berterus terang di hadapan khalayak ramai di perhimpunan tersebut, dengan mengangkat-ngangkat Dr Mahathir. Mungkin Najib akan membawa masuk semula Dr Mahathir ke dalam UMNO dengan membodeknya ketika perhimpunan ini. Bukankah kita sudah mengenali taktik Najib yang cukup menjaga periuk nasinya sahaja.

Kalau sebelum ini, dia berkata, kita akan telus dan bersih. Walaupun itu hanyalah omongan kosong. Beliau cuba membodek rakyat, khususnya ahli UMNO sendiri supaya dapat menerima beliau. Strategi ini sudah pun dihidu oleh ramai orang. Beliau cuba membentuk politik yang bijak, tidak macam Pak Lah yang akan jatuh tidak lama lagi.

Najib juga banyak mengambil pengajaran daripada kemerosotan kepimpinan Pak Lah, lalu tidak mahu mengulanginya. Bukankah Pak Lah dikatakan tidak professional di dalam pentadbiran kerana “memelihara” pengamal-pengamal politik wang? Lalu, Najib berusaha sedaya upaya membersihkan kekotoran itu, walaupun hakikatnya dia menyembunyikan kekotoran lain. Itulah politik kotor namanya.

Bijak bukan? Tetapi apabila kes Altantuya disebut di dalam parlimen, terus menggelabah seolah-olah dialah dalangnya. Sedangkan, cukup dengan kes Altantuya ini, sudah mampu untuk menjatuhkan kredebilitinya. Begitu juga dengan pengiktirafan beliau terhadap Kerajaan Haram Zambry di Perak. Sudah cukup menjatuhkan seteruk-teruknya kredebilitinya itu.

Sekiranya Najib sedang ketawa sekarang ini, dia akan bersedih satu hari nanti. Ketawa itu tidak selamanya. Sama seperti orang yang tidak lena tidur, akhirnya akan tidur nyenyak juga. Orang yang sihat juga tidak selamanya sihat. Oleh itu berjaga-jagalah Najib, kami menunggu saat kesedihan anda itu. Ketawalah sementara kamu boleh ketawa, kamu akan sedih kelak.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment