Monday, March 16, 2009

ISU RUMAH MADIHAH : BETULKAN AKIDAH ANDA!


Rumah Madihah yang usang dan dha’if telah dijadikan isu oleh beberapa pihak yang tidak sepatutnya. Golongan ini mendakwa bahawa pemerintahan Tok Guru Nik Aziz selama ini tidak membuahkan hasil, masih tidak dapat menyelesaikan masalah kemiskinan di negeri sendiri. Mereka menambah lagi, Tok Guru Nik Aziz sibuk menyalahkan negeri lain, tetapi negeri sendiri pun tidak terjenguk.

Tuduhan yang dilemparkan ini cukup menyentuh hati saya, kerana tanggapan ini berkait dengan masalah akidah yang tidak dapat difahami dengan betul. Masalah ini bukanlah satu perkara yang kecil, tetapi ia sememangnya tidak difahami dan boleh menjadi isu yang lebih besar. Masalah akidah bukanlah satu masalah yang kecil.

Perkara pertama yang ingin dikatakan di sini ialah, siapakah yang memberi rezeki? Adakah UMNO? Adakah PAS? Adakah Najib dengan RM 60 Billionnya? Semuanya tidak. Tiada siapa yang mampu memberi rezeki kepada sesiapa pun melainkan Allah SWT sendiri! Lihatlah hari ini, walaupun UMNO menerajui kerajaan Malaysia sekalipun, tidak mungkin boleh meng”kaya”kan Malaysia melainkan dengan izin Allah SWT.

Begitu juga dengan PR, bukanlah pemberi rezeki. Sekiranya PR yang menang di dalam pilihanraya akan datang sekalipun, belum pasti Malaysia boleh menjadi negara kaya melainkan dengan izin Allah SWT, sebagai Tuhan Yang Memberi Rezeki. Tetapi, apa yang dilihat berdasarkan bukti hari ini, UMNO lebih menyebabkan Malaysia merudum, dengan kes rasuahnya, dan sebagainya. PR berjuang bukanlah untuk memberi kekayaan, tetapi, mengajak kepada Islam yang sebenar! Yang tiada sebarang unsur pecah amanah, rasuah dan sebagainya.

Manusia hanya berusaha, tetapi Allah yang memberikan rezeki itu, bukanlah manusia lain. Lihatlah apa yang terjadi kepada orang yang dikatakan kaya, adakah benar mereka itu kaya? Sedangkan hati dan kasih sayang mereka miskin. Keluarga Madihah seorang yang miskin, tetapi memiliki kekayaan jiwa. Di manakah anak-anak orang kaya dengan keputusan SPM mereka? Bukankah rezeki yang diberikan kepada Madihah itu juga adalah daripada Allah SWT?

Begitu juga keadaan rumah Madihah hari ini. Bukankah Menteri Besar telah menghadiah kepada keluarga beliau sebuah rumah? Adakah Tok Guru Nik Aziz pemberi rezeki? Tidak, yang memberi rezeki tersebut adalah Allah SWT melalui perantaraan Tok Guru. Oleh itu, sepatutnya tidak timbullah masalah kedha’ifan rumah Madihah, disebabkan pemerintahan Tok Guru.

Usaha adalah satu elemen penting yang sangat disukai oleh Allah SWT. Namun, walaupun kita berusaha sedaya upaya untuk mendapatkan rezeki, sekiranya tidak diizinkan oleh Allah SWT, tetap tiada rezeki itu. Kita hanya mampu berusaha untuk mendapat kemenangan di Malaysia, tetapi Allah SWT sahaja yang memberikan kemenangan itu.

Oleh itu, kemenangan UMNO di Malaysia adalah rezeki yang WAJIB disyukuri. Bersyukur dengan rezeki yang diberikan oleh Allah SWT, adalah dengan mentadbir Malaysia dengan keadilan yang dikehendaki olehNya, bukan dengan men”songlap” duit rakyat. Tetapi, kebanyakan UMNO yang dilihat hari ini, seperti tidak bersyukur dengan kekuasaan yang diberikan. Contohnya menggunakan FRU, untuk menyekat jalan-jalan Allah.

Kenapakah PR berusaha menumbangkan UMNO? Kerana mereka telah melakukan kezaliman, bukanlah PR berusaha untuk menjadi “pemberi rezeki”. Hakikatnya, persoalan yang perlu kita jawab ialah “usaha atau tidak”. Persoalan tentang hasilnya adalan urusan Allah SWT. Sekiranya diberikan rezeki itu, maka WAJIB bagi seseorang hamba itu bersyukur. Sekiranya tidak mendapat rezeki, teruskan usaha, dan rezeki itu tetap ada di tangan Allah.

Kalau dahulu, Firaun mendakwa bahawa dialah yang menghidupkan seseorang dan dia juga mematikan seseorang. Dia menunjukkan bukti kekuasaannya itu di hadapan Nabi Musa AS dengan mendatangkan dua orang tawanan, lalu salah seorangnya dibunuh, dan seorang lagi dibiarkan hidup. Dia pun berkata, “aku telah mematikan orang ini, dan aku menghidupkan seorang lagi”.

Hakikatnya, hari ini, masih terdapat generasi Firaun yang mendakwa bahawa akulah yang menyebabkan kemajuan Malaysia, akulah yang itu, akulah yang ini. Sekiranya seorang ketua mengatakan bahawa “sekiranya aku tak bagi gaji bulanan kamu ini, sudah pasti kamu akan mati kebuluran”. Betulkah ketua itu mampu menyebabkan kebuluran seseorang? Tidak sama sekali.

Kemiskinan yang dialami oleh Madihah, bukanlah persoalannya, dan bukanlah disebabkan pemerintahan PAS. Tetapi, itu semua adalah kerja Allah. Di negeri-negeri pemerintahan UMNO masih banyak lagi rumah yang lebih dha’if dari itu, dan mereka langsung tidak mendapat perhatian. Sememangnya Allah itu pemberi rezeki.

Sekiranya ada di kalangan UMNO yang mengatakan bahawa, “bukankah Allah itu pemberi rezeki, sudah pasti hasil rasuah ini juga rezeki Allah, bukanlah rezeki rakyat yang tidak mendapat wang itu?” Sememangnya Allah itu pemberi rezeki, tetapi, Allah SWT mengHARAMkan rasuah, riba dan merampas harta orang!

Sememangnya kemiskinan di negeri-negeri UMNO juga adalah kerana izin Allah SWT, tetapi itu bukan persoalannya. Persoalan yang sebenar ialah UMNO merampas hak orang lain, dan merampas hak orang lain adalah HARAM. Oleh itu, fikirlah bersama. Fahamilah erti akidah yang sebenar.

“Berhati-hatilah ketika memberi KOMEN terhadap artikel ini, supaya tidak terjatuh ke luar daripada pegangan”

Salam Perjuangan,

Dr Fikrah

1 comment:

  1. Salam Dr Fikrah,

    Masya Allah... sejuk hati mummy membaca artikel ini. Bertambah insaf lagi rasa nyer. Ya memang benar, rezeki Allah beri dalam pelbagai ruper,kepada semua hambaNya... Terimalah dan jangan putar belitkan hakikat ini!!

    ReplyDelete