Sunday, March 15, 2009

HIKMAH DI SEBALIK PEMUSNAHAN PLAK POKOK


Hari ini, 15 Mac 2009 mencatatkan sebuah memori yang menyaksikan pemusnahan Plak Pokok secara keseluruhan. Menteri Besar Haram, Zambry telah mengeluarkan arahan kepada Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) supaya memusnahkannya dengan menggunakan jentolak. Sehingga habis tidak meninggalkan kesan kewujudan plak tersebut. Begitu juga beberapa anak pokok demokrasi yang ditanam di kawasan berhampiran.

Sekiranya sebelum ini, ramai yang tertanya-tanya, siapakah yang memecahkan sebahagian plak tersebut, pada pencerobohan kali kedua? Ada yang cuba membela UMNO dengan mengatakan bahawa berkemungkinan juga PR yang melakukannya. Hakikatnya hujah ini adalah hujah yang digunakan oleh pelajar sekolah rendah.

Kenapakah saya berkata begitu? Cuba anda fikir sebagai seorang yang sudah matang, mana mungkin PR yang berhempas pulas untuk mengadakan sidang di dalam dewan, akhirnya terpaksa mengadakannya di bawah pokok. Detik bersejarah ini telah mereka lakarkan dengan menanam anak pokok demokrasi dan mendirikan sebuah plak. Mana mungkin seseorang menghancurkan sesuatu yang pernah melakar memorinya.

Hari ini, jelas kelihatan bahawa perbuatan terkutuk ini telah dilakukan oleh Zambry sendiri. Persoalan yang timbul di sini ialah, kenapakah ia dimusnahkan? Kenapa ia tidak dipulihkan, bahkan dipagarkan supaya kenangan tersebut berkekalan? Inilah satu tindakan yang tidak sepatutnya dilakukan oleh seorang yang tiada autoriti dalam memberi arahan.

Hati kecil ini tergelak lagi apabila mengetahui bahawa ia dilakukan kerana pembinaan tugu tersebut Seksyen 46 (1) (a) Akta Jalan Parit dan Bangunan 1974. Persoalan yang timbul, kenapakah MBI menghancurkan tugu peringatan yang dibina oleh Menteri Besar sendiri? Sepatutnya merekalah yang turut bekerjasama dengan memasang pagar, dan sebagainya.

Di dalam persoalan yang lain, bukankah Zambry telah melanggar perlembagaan sewenang-wenangnya, sehingga dia bergelar Menteri Besar Haram. Adakah pelanggaran perlembagaan ini hanya dipejamkan mata? Tetapi apabila Menteri Besar Sah, membuat satu perkara yang begitu kecil ini, terus dikatakan sebagai tindakan haram.

Di manakah erti sebuah “perlembagaan”. Inilah perlembagaan yang dibuat oleh tangan manusia, yang boleh dilanggar sesuka hati. Inilah erti sebuah kezaliman, penganiyaan dan kekejaman yang tidak layak dilakukan oleh seorang bangsa terhadap bangsanya yang lain. Tidak lain dan tidak bukan, mereka hanya inginkan kepentingan mereka terpelihara, walaupun terpaksa menjahanamkan orang lain.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment